Po wielomiesięcznym rozmieszczeniu lotniskowiec USS Harry S. Truman wraca do macierzystej bazy

23 maja lotniskowiec US Navy USS Harry S. Truman (CVN-75) opuścił wody Morza Śródziemnego, przechodząc około godziny 01:45 czasu lokalnego przez Cieśninę Gibraltarską na zachód. Tym samym rozpoczął ostatni etap powrotu do portu macierzystego po blisko ośmiomiesięcznym rozmieszczeniu.

Działania operacyjne i obecność na Morzu Czerwonym

Jednostka typu Nimitz, która opuściła bazę Naval Station Norfolk we wrześniu 2024 roku, rozpoczęła rozmieszczenie od operacji na Morzu Północnym i Śródziemnym. W tym czasie brała udział w krótkiej serii ćwiczeń NATO Neptune Strike. Po zakończeniu manewrów została skierowana na południe – na wody Morza Czerwonego, gdzie przez większość misji odpowiadała na rosnącą aktywność rebeliantów Huti.

Przedłużona obecność w ramach operacji Rough Rider

Rozmieszczenie lotniskowca USS Harry S. Truman było kilkukrotnie przedłużane decyzją sekretarza obrony Petea Hegsetha. Podczas rozmieszczenia lotniskowiec realizował również zadania w ramach operacji Rough Rider, której celem było ograniczenie zdolności rebeliantów do rażenia żeglugi międzynarodowej z użyciem bezzałogowych statków powietrznych i pocisków przeciwokrętowych.

W toku działań operacyjnych doszło do kilku incydentów – utracono trzy samoloty F/A-18, a w lutym doszło do kolizji z jednostką handlową w rejonie Port Said, o czym szczegółowo informowaliśmy na naszym portalu. W wyniku tego zdarzenia nastąpiła zmiana dowódcy okrętu – obowiązki przejął kpt. Christopher Hill, wcześniej dowodzący USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69).

Zaangażowanie w ćwiczenia i obecność na kluczowych akwenach

Rejon operacyjny lotniskowca USS Harry S. Truman obejmował strategiczne akweny NATO, w tym północnoeuropejskie wody Morza Północnego, wschodnią część Morza Śródziemnego oraz południowy sektor – Morze Czerwone. Obecność grupy lotniskowcowej US Navy w tym obszarze wzmacniała zdolności odstraszania i wsparcia sojuszników w warunkach podwyższonego ryzyka dla swobody żeglugi.

Zakończenie działań ofensywnych na początku maja otworzyło drogę do opuszczenia regionu i powrotu jednostki na Atlantyk. Dla USS Harry S. Truman stanowi to symboliczne domknięcie kolejnego intensywnego i wymagającego rozdziału w jego historii operacyjnej.

Źródło: USNI News

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski