Podsumowanie tygodnia, a w nim m.in. o planowanych nowych połączeniach Brittany Ferries oraz Destination Gotland
W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. planach Brittany Ferries, które jeszcze tego lata chce zacząć pływać do Portugalii.
Mariella sprzedana. Nowa misja popularnego promu
Słynny prom Mariella, który przez lata obsługiwał połączenia na Morzu Bałtyckim, opuszcza flotę fińskiego Viking Line. Wybudowana w 1985 r. jednostka zasili zasoby firmy Corsca Ferries. Z ujawnionych informacji wynika, że ro-pax został sprzedany za 19,6 mln euro. Mariella zmieni nazwę na Mega Regina, a do floty nowego właściciela dołączy jeszcze w tym miesiącu. Statek zostanie poddany niewielkim modyfikacjom i – zgodnie z ujawnionym planem – pod koniec czerwca wejdzie na regularną trasę. Pływający dotąd w północnej części Europy statek (przez lata obsługiwał połączenie Helsinki-Mariehamn-Sztokholm) ma 980 m pasa ładunkowego i może przyjąć na pokład do 2500 pasażerów.
Brittany Ferries popłynie do Portugalii?
Popularny francuski przewoźnik sonduje możliwość rozpoczęcia obsługi serwisu do Portugalii. Firma potwierdziła, że zastanawia się nad uruchomieniem trasy Portsmouth-Leixões. Połączenie do jednego z największych portów w północnej części Portugalii i jednego z kluczowych w kraju miałoby być realizowane w okresie letnim. Niewykluczone, że ruszy ono już pod koniec maja. Linia łącząca Wielką Brytanię oraz zlokalizowany w pobliżu Porto ośrodek miałaby być utrzymywana przez przynajmniej 6 tygodni. Do jej obsługi miałyby być wyznaczone statki Pont-Aven oraz Cap Finistère, które na co dzień wykonują kursy pomiędzy Wielką Brytanią a Hiszpanią (porty Bilbao i Santander). Wiadomo, że plany Brittany Ferries spotkały się z dużym zainteresowaniem ze strony klientów. Portugalia znalazła się na zielonej liście krajów, do których możliwe jest podróżowanie z/do Wielkiej Brytanii.
Nowe połączenie promowe ze Szwecji do Niemiec
Prawdopodobnie jesienią zadebiutuje też nowe połączenie promowe pomiędzy Szwecją a Niemcami. Ma ono zostać uruchomiona przez Rederi AB Gotland – firmę, której promy pływają w barwach Destination Gotland. Przedstawiciele przedsiębiorstwa poinformowali, że prom miałby się pojawić na trasie Nynäshamn – Rostock. W tej chwili trwa badanie rentowności tego przedsięwzięcia. „Celujemy w uruchomienie tej linii promowej już jesienią” – powiedział Håkan Johansson z Rederi AB Gotland, zaznaczając, że przygotowania do startu serwisu są zaawansowane. Firma Rederi AB Gotland jest beneficjentem rządowego programu, w ramach którego planuje się przeniesienie części ruchu towarowego z dróg na morze, co z kolei ma się przełożyć na redukcję emisji CO2.
Czy to przyszłość komunikacji promowej?
Promy elektryczne stają się coraz poważniejszą alternatywą dla statków, które napędzane są za pomocą konwencjonalnych paliw. Ale to nie koniec. Rozwój ekologicznych rozwiązań idzie w parze z innymi ideami. Przedstawiciele Hauschildt Marine zaprezentowali projekt promu, który nie tylko będzie napędzany energią elektryczną, ale dodatkowo będzie bezzałogowy. Plany przewidują, że po zakończeniu prac konstrukcyjnych jednostka zacznie obsługiwać połączenie Aalborg-Nørresundby. Zgodnie z projektem, będzie ona wykonana z ultralekkich materiałów, a jej atutem będzie duża zwrotność oraz doskonałe parametry, gdy chodzi o przyspieszenie. Zaprojektowany prom, który będzie pływać pod marką Fjordbussen, ma na początku stanowić coś w rodzaju zautomatyzowanego mostu. Inżynierowie nie mają jednak wątpliwości, że gotowy statek stanie się też platformą testową dla żeglugi podobnych konstrukcji na dłuższych trasach. Nowoczesny i ekologiczny prom ma być gotowy w 2022 r.
Nowoczesne rozwiązania na promie MyStar
Koncern ABB dostarczy najnowocześniejsze rozwiązania dla promu MyStar, powstającego dla grupy Tallink. Na statku budowanym dla estońskiego operatora znajdzie się m.in. system Octopus, który będzie gromadził i wysyłał dane dotyczące funkcjonowania systemów pokładowych. Po przetworzeniu danych stosowna informacja będzie trafiała do armatora oraz załogi. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie efektywności operacyjnej promu. Patent dostarczany przez ABB doskonale sprawdził się dotąd na należących do Tallink statkach Star i Megastar. „Jesteśmy zadowoleni, że Octopus zostanie zainstalowany też na nowym promie MyStar” – powiedział Tarvi-Carlos Tuulik z Tallink Grupp. „Widzieliśmy już, co ten system potrafi osiągnąć, gdy chodzi o oszczędność energii, wydajność i korzyści dla środowiska”. Nowy prom dla Tallink powstaje w zakładach Rauma Marine Constructions. Konstrukcja ma być gotowa w przyszłym roku. Statek obsłuży połączenie Tallinn-Helsinki.
Wyższe kary za wwiezienie uchodźców do Wielkiej Brytanii
Rząd w Wielkiej Brytanii chce podniesienia kar za wwiezienie na Wyspy uchodźców. Mogą one mocno uderzyć w kierowców, przedsiębiorców oraz całą branżę transportową. Obecnie grzywna taka wynosi 2 tys. funtów za każdą wwiezioną osobę. Po zmianie przepisów ma drastycznie wzrosnąć. Dotknie ona kierowcę ciężarówki także wtedy, gdy nieświadomie wwiezie osoby, które nielegalnie dostały się do kierowanego przez niego pojazdu. Będzie obowiązywać również wówczas, gdy pojazd będzie zabezpieczony przed nielegalnym przedostaniem się do niego. Dodatkowe kary miałyby zostać wprowadzone za nienależyte zabezpieczenie pojazdu. Te mogłyby zostać nałożona nawet wtedy, gdy służbom nie udałoby się zidentyfikować nielegalnych imigrantów w zestawie. Znacznie bardziej drastyczne sankcje przewiduje się dla kierowców, którzy świadomie wpuszczą do pojazdu nielegalnych imigrantów. W zaprezentowanej propozycji, mogłaby to być nawet kara dożywotniego więzienia. Projekt spotkał się już z głosami sprzeciwu ze strony przedsiębiorców oraz działających na Wyspach stowarzyszeń.
Źródło: PromySKAT/MD
Related Posts
- Ukraina zamawia kolejne dwie korwety w ramach strategii bezpieczeństwa morskiego
- Okręty podwodne S-80 i nowy system AIP-BEST. Czy to wystarczy Hiszpanom, aby wygrać w programie ORKA?
- Odbudowa potencjału szkoleniowego ZOP w MW RP
- Umowa o budowę statku – spory dotyczące zmian do umowy
- „Oceania” uratowana: ministerstwo przyznaje dodatkowe środki
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Poprzedni artykuł:
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.