Zarząd Morskiego Portu Gdańsk realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii. Jedną z jego części jest rozbudowanie dróg oraz torów kolejowych w Porcie Północnym. To jeden z kilku projektów, które uzyskały 85 proc. dofinansowanie z unijnego programu CEF Łącząc Europę (Connecting Europe Facility). Za przeprowadzenie prac odpowiedzialna jest sopocka firma NDI, która właśnie rozpoczyna budowę wiaduktu przy ul. Kontenerowej.
– Port Gdańsk jest najdynamiczniej rozwijającym się portem Europy. Od dwóch lat bije kolejne rekordy przeładunków. Ze statystyk wynika, że codziennie z i do portu transportowanych jest kilka tysięcy kontenerów. Aby zapewnić sprawną obsługę tak znaczącego wolumenu ładunków, konieczna jest najwyższej jakości infrastruktura. Wiadukt, którego budowę dziś uroczyście inaugurujemy, będzie przebiegał nad – również rozbudowywaną – linią kolejową. Dzięki temu rozwiążemy duży problem, jakim obecnie są kolizyjne przejazdy – mówi Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu NDI SA.
[powiazane1]
– Infrastruktura stanowi o potencjale portu. Przeładunki rosną coraz szybciej, nasi kontrahenci się rozwijają i rozbudowują, dlatego musimy zapewnić drogi oraz tory, które ułatwią sprawny transport towarów. Ten projekt wypełni ogromną lukę w portowej infrastrukturze i z pewnością przyczyni się do tego, że Port Gdańsk znajdzie się w czołówce portów europejskich – tłumaczy Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.
W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Północnym przebudowane zostaną ulice: Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Wybudowany będzie fragment ulicy Nowej Portowej. Pojawi się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstanie także parking buforowy dla aut ciężarowych – pierwszy w tej części Portu.
NDI przebuduje łącznie ok. 5,6 km ulic. Zmodernizuje i wybuduje także 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów. Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz zespołem rur paliwowych. W zamian powstaną aż cztery nowe. Do prac Wykonawca zużyje 130 tysięcy ton stali, mas mineralno-asfaltowych i kruszywa oraz ponad 11 tysięcy m3 betonu.
[powiazane2]
Nowy układ drogowo-kolejowy ma stanowić także zaplecze dla przyszłego Portu Centralnego, dzięki któremu przeładunki Portu Gdańsk podwoją się do 100 mln ton rocznie.
– Musimy myśleć perspektywicznie. Port jest przedsiębiorstwem, którego inwestycje są projektowane na całe dekady. Nowoczesna infrastruktura musi nie tylko odpowiadać na wyzwania obecnej koniunktury, ale powinna także uwzględniać przyszły rozwój i potencjał Gdańska jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Centralnej – mówi Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.
Wartość kontraktu to 175 840 tys. zł brutto. Projekt zostanie zrealizowany do końca 2020 roku.
Źródło: Port Gdańsk.
Porty morskie – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.