Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Port Świnoujście: Przełom w negocjacjach i perspektywy ekspansji

Po udanym rozwiązaniu obaw niemieckich władz w sprawie budowy nowego terminala kontenerowego w Świnoujściu, polski port zbliża się do finalizacji umowy z belgijsko-katarskim konsorcjum. Inwestycja, której wartość szacowana jest na około 600 mln euro, umocni pozycję Polski na bałtyckim rynku kontenerowym, otwierając polskie porty dla największych kontenerowców świata.

Koniec prac budowlanych na terminalu promowym w Świnoujściu

Zakończenie prac budowlanych na terminalu promowym w Świnoujściu otwiera nowy rozdział w funkcjonowaniu obiektu. Inwestycja, zatytułowana „Przystosowanie infrastruktury Terminala Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego”, została niedawno uwieńczona i szczegółowo omówiona podczas specjalnej konferencji prasowej, której uczestniczył wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, przedstawiciele armatorów promowych oraz partnerujących portów Ystad i Trelleborg.

Północna część terminala, obejmująca stanowiska promowe nr 5 i 6 oraz ich zaplecze, przeszła istotną metamorfozę. Oba stanowiska zostały połączone, co zaowocowało powstaniem jednej linii cumowniczej o imponującej długości 294 metrów, zdolnej do obsługi promów o długości do 270 metrów. Równocześnie przeprowadzone zostały prace mające na celu umocnienie dna.

Następnie rampa przeładunkowa przeszła istotną przebudowę, która dostosowała ją do nowych parametrów technicznych, takich jak 35 metrów szerokości oraz 180 ton nośności. Znacząca część prac poświęcona była także przebudowie istniejącej i budowie nowej infrastruktury technicznej na nabrzeżu i zapleczu, co objęło nową kanalizację wód opadowych i sanitarnej, sieci wodnej, sieci wody pożarowej i teletechnicznej, jak również nowe zasilanie w energię elektryczną i oświetlenie.

Kolejnym krokiem w rozwoju terminalu było przebudowanie istniejących oraz budowa nowych torów kolejowych, które obsługują zaplecze stanowisk promowych nr 4 i 5. Nie tylko istniejące place manewrowo-postojowe zostały zmodernizowane, ale również wybudowano nowe, oferujące dodatkowe 170 miejsc postojowych dla naczep oraz możliwość obsługi ładunków intermodalnych.

Dodatkowo, nowo powstała estakada nad stacją kolejową Świnoujście znakomicie zintegruje zaplecze z terenem terminala, znacząco poprawiając komunikację w obrębie obiektu. W ramach projektu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zakupił także specjalistyczny sprzęt w postaci wozów kontenerowych, ciągników siodłowych, tabletów przemysłowych, radiotelefonów i platform kontenerowych wraz z akcesoriami.

Koszt całkowity inwestycji wyniósł 185 milionów złotych, przy wsparciu z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”. Terminal promowy, który w ciągu ostatniego roku obsłużył 1 097 535 osób, 515 688 sztuk samochodów ciężarowych i naczep oraz 270 969 sztuk samochodów osobowych, oferuje prawie siedem kilometrów linii ładunkowej i osiągnął łączny tonaż 14 463,0 tysięcy ton. Z kolei w skali całego roku liczba zawinięć wyniosła 3387.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/zwiekszaja-sie-mozliwosci-linii-kolejowych-do-portow-w-szczecinie-i-swinoujsciu/

Terminal w Świnoujściu: Wyzwania i Porozumienie w Cieniu Kontrowersji

Niemieckie obawy związane z rosnącą konkurencją w Świnoujściu prowadziły do prób blokowania projektu. Rozwój terminala kontenerowego napotykał na liczne wyzwania, zwłaszcza ze strony naszych zachodnich sąsiadów, którzy obawiali się potencjalnego negatywnego wpływu inwestycji na środowisko naturalne i lokalny sektor turystyczny. Mimo tych przeciwności, dzięki szerokim konsultacjom i negocjacjom transgranicznym, udało się osiągnąć porozumienie, które uwzględnia interesy wszystkich zaangażowanych stron.

Kluczowym krokiem ku realizacji projektu było zatwierdzenie przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Szczecinie, która wydała pozytywną decyzję środowiskową, umożliwiając tym samym rozpoczęcie prac nad terminalem. Istotne jednakże jest jeszcze uzyskanie zgody zagranicznych inwestorów oraz dopięcie wszystkich formalności z belgijsko-katarskim konsorcjum, które ma za zadanie zrealizować budowę terminala.

Za koncepcję i finansowanie terminala odpowiada międzynarodowe konsorcjum złożone z belgijskiej firmy Deme Concessions oraz katarskiej spółki QTerminals. Z ich strony przewidywany koszt inwestycji wynosi około 600 mln euro. Ustalona umowa zakłada 30-letnią dzierżawę terenów oraz zaangażowanie w finansowanie, budowę i eksploatację terminala. Przed finalizacją umowy planowane jest zawiązanie spółki celowej, którą konsorcjum zamierza zainaugurować w najbliższym czasie.

Nowy terminal kontenerowy w Świnoujściu to inwestycja mająca na celu umocnienie pozycji polskich portów na rynku Bałtyckim. Obecnie duże kontenerowce, głównie z Azji, są przeładowywane w większych europejskich portach, takich jak Hamburg, zanim mniejsze jednostki dostarczają je do portów polskich. Nowy terminal, zdolny do obsługi statków o długości nawet 400 m i szerokości 60 m, ma to zmienić.

W ramach projektu przewidziano również szereg innych kluczowych inwestycji, obejmujących rozbudowę i unowocześnienie infrastruktury lądowej i morskiej portu. Budowa dróg, torów kolejowych, mediów oraz dostępu od strony wody stanowi dodatkowe wyzwanie finansowe, którego koszt oszacowano na kilkaset milionów złotych.

Warto dodać, że nowy głębinowy terminal kontenerowy w Świnoujściu to jedna z wielu inwestycji realizowanych w porcie Szczecin-Świnoujście. Obejmują one między innymi terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, nowy terminal promowy czy dodatkowe stanowisko do obsługi LNG. Każdy z tych projektów jest kluczowy dla realizacji długoterminowej strategii portu, która zakłada intensywny rozwój i modernizację na przestrzeni najbliższych lat.

Ciekawostką jest również to, że inwestycja w Świnoujściu to pierwszy tego typu projekt realizowany przez Katarczyków w naszym regionie, co może otworzyć drogę do dalszej współpracy i wymiany doświadczeń w zakresie infrastruktury portowej i morskiej między Polską a Katar.

Świnoujście na Fali Sukcesu: Nowa Era Polskiego Portu w Kontekście Bałtyckiej Konkurencji

Port w Świnoujściu, po serii znaczących inwestycji i modernizacji, stanowi teraz silną konkurencję dla innych europejskich portów, w tym również dla portu w Hamburgu, co może budzić obawy wśród niemieckich obserwatorów. Z zakończonymi i planowanymi projektami, port zyskuje nowe możliwości, stając się atrakcyjnym punktem przeładunkowym na Bałtyku, co może wpłynąć na przyszłe ścieżki logistyczne i dystrybucję towarów w regionie. Inwestycje te są równocześnie sygnałem globalnego zaufania do polskiego sektora portowego i mogą przyczynić się do dalszego wzrostu strategicznej roli Polski w międzynarodowym handlu i transporcie.

Autor: Mariusz Dasiewicz

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.

    Austal i wsparcie lokalnej społeczności

    Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.

    Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal

    Wsparcie badań medycznych – The Hospital Research Foundation

    Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.

    Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:

    „Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.

    Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.