W piątek (8 kwietnia) odbył się kolejny briefing dla dziennikarzy oraz reprezentantów ośrodków analitycznych na temat programu „Miecznik” zorganizowany przez Konsorcjum PGZ-Miecznik.
Przedstawiciele konsorcjum omówili wyposażenie oraz uzbrojenie polskich fregat, a także przedstawili kolejne szczegóły odnośnie ich budowy w krajowych stoczniach. Dyrektor program „Miecznik” w PGZ S.A. Cezary Cierzan poinformował, że produkcja pierwszej fregaty ma rozpocząć się już 1 kwietnia 2023 roku.
Pierwszy z etapów programu, obejmujący przygotowanie trzech Projektów Koncepcyjnych platform okrętowych wraz z konfiguracją Zintegrowanego Systemu Walki i Analizami Techniczno-Ekonomicznymi, a następnie dokonanie wyboru jednego z nich przez Siły Zbrojne RP oraz zatwierdzenia Założeń Taktyczno-Technicznych udało się zrealizować zgodnie z harmonogramem. W kolejnym z etapów, konsorcjum PGZ-Miecznik (Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz Remontowa Shipbuilding S.A.) wraz z partnerami zagranicznymi, brytyjskimi firmami Babcock oraz Thales UK skoncentruje się na szeregu zadań, z których omówiono:
- opracowanie Projektu Wstępnego wybranej przez Zamawiającego konfiguracji okrętów „Miecznik” wraz ze ZSW,
- weryfikację Założeń Taktyczno-Technicznych,
- aktualizację Analiz Techniczno-Ekonomicznych,
- rozpoczęcie prac nad modelem 3D okrętu i dokumentacją techniczną,
- ustanowienie potencjału do budowy i zabezpieczenia logistycznego okrętów „Miecznik” w Polsce poprzez inwestycje w PGZ Stoczni Wojennej oraz RSB.
Szczegóły ostatniego z powyższych przybliżyli prezesi PGZ Stoczni Wojennej (Paweł Lulewicz) oraz RSB (Marcin Ryngwelski). Jeżeli chodzi o stoczni Remontowa Shipbuliding z Gdańska, mowa tu między innymi o nowej hali konserwacyjno-malarskiej (termin realizacji II kwartał 2023 roku) oraz budowie zadaszenia jednego torowiska płyty montażowej (termin realizacji I kwartał 2023).
W przypadku PGZ Stoczni Wojennej, zakres inwestycji infrastrukturalnych jest szerszy i obejmuje przede wszystkim budowę hali montażu finalnego, a także hale wyposażeniową oraz konserwacyjną. Nie przedstawiono jednak szczegółowych terminów realizacji tych inwestycji, co wzbudziło wątpliwości u dziennikarzy branżowych. Jak podkreślili jednak przedstawiciele PGZ S.A. w odpowiedzi na pytania Portalu Stoczniowego rozpoczęcie procesu „fizycznej” budowy okrętów nie jest uzależnione od zakończenia realizacji tych inwestycji i mogą one zostać ukończone już po paleniu blach na pierwszego Miecznika.
W tym momencie chciałbym także podkreślić, że nie wszystkie inwestycje muszą zostać ukończone do momentu palenia blach na pierwszego #MIECZNIK, ponieważ część z nich (jak duża hala montażu finalnego) będą potrzebne dopiero przy łączeniu bloków okrętu. Warto podkreślić, że Wykonawca także jest świadom, że harmonogram Programu jest ambitny i w związku z tym działania mające na celu przygotowanie do rozpoczęcia zaprezentowanych inwestycji już trwają
Jacek Zagożdżon, PGZ S.A.
Ponadto, z racji „strategicznej” wartości programu „Miecznik” dla polskiego bezpieczeństwa, proces uzyskania pozwoleń na budowę oraz innych kwestii biurokratycznych ma być znacznie przyśpieszony, w związku z czym wydaje się, że zrealizowanie wskazanych inwestycji w wyznaczonym terminie jest jak najbardziej realne.
Technologia i lokalna współpraca
Omówione przez przedstawicieli przemysłu zostały także inwestycje dotyczące aspektów technologicznych oraz kadrowych. W ramach przygotowania do realizacji programu. RSB planuje zakupić i wdrożyć system DLP (Data Loss Prevention). Ma on na celu zapewnienie bezpieczeństwa w zakresie:
- kontroli działań pracowników w zakresie wykorzystania programów, przekazywania
- plików poza organizację, drukowania, przeglądania stron internetowych,
- blokowania możliwości wysyłania ważnych danych firmy na zewnątrz,
- śledzenia przepływu wrażliwych danych wewnątrz organizacji i tego co się z nimi dzieje,
- ustalania źródeł przecieku informacji,
- samodzielne sprawdzania sieci ze względu na jej potencjalne podatności.
Kolejną inwestycją na tym polu będzie zakup i wdrożenie systemu SIEM (Security Information and Event Management), którego celem będzie
- zbieranie i analizowanie informacji z różnych źródeł w sieci,
- monitorowanie zdarzeń w sieci, aby zapobiec atakowi z zewnątrz,
- analizowanie zachowań użytkowników pod kątem bezpieczeństwa,
- wykrywanie zagrożeń w zakresie nieautoryzowanego wypływu danych,
- zarządzanie zachowaniem zgodności z przepisami i wymaganiami.
Inwestycje w zakresie cyberbezpieczeństwa planuje także PGZ Stocznia Wojenna. Obecne działania gdyńskiej Stoczni koncentrują się jednak na budowaniu potencjału kadrowego, inwestycje w system FIS oraz wspomniane wcześniej inwestycje infrastrukturalne. PGZ Stocznia Wojenna również intensyfikuje działania mające na celu nawiązywania długoterminowej współpracy z lokalnymi placówkami edukacyjnymi, co ma również przełożyć się na utrzymanie potencjału kadrowego w perspektywie wielu lat. Mowa tu między innymi o współpracy z Powiatowym Zespołem Szkół nr 2 im. Hipolita Roszczynialskiego w Rumi, ale także o planach utworzenia „własnej” specjalizacji w ramach studiów na jednej z trójmiejskich uczelni wyższych.
Uzbrojenie Mieczników
Podczas briefingu omówiono także szereg kwestii technicznych związanych z polskimi fregatami. Okręty mają mieć długość 138.7 metrów i 19.7 metrów szerokości, mając możliwość zaokrętowania do 187 osób. Maksymalna prędkość okrętu wynosić będzie 28 węzłów. Kluczowe kwestie uzbrojenia obejmują między innymi:
- System Zarządzania Walką TACTICOS, dostarczony przez firmę Thales UK,
- System obrony przeciwlotniczej „Sea Ceptor” (wraz z rakietami krótkiego zasięgu CAMM i rakietami średniego zasięgu CAMM-ER firmy MBDA),
- System walki podwodnej „Blue Scan” z sonarami: kadłubowym i holowanym
- Pakiet 16 rakiet przeciwokrętowych RBS-15 w wersji Mk3 lub Mk4 do zwalczanie okrętów nawodnych.
Jestem zadowolony z pracy, którą zrealizowało konsorcjum w zakresie przygotowania trzech Projektów Koncepcyjnych platform okrętowych wraz z konfiguracją Zintegrowanego Systemu Walki i Analizami Techniczno-Ekonomicznymi, ale także wysiłków ekspertów Agencji Uzbrojenia, którzy dokonali najbardziej efektywnego kosztowo wyboru.
Dyrektor programu „Miecznik”, Cezary Cierzan
Podsumowanie
Przedstawiciele Konsorcjum PGZ-MIECZNIK rozumieją obawy i wątpliwości otaczające program, stąd też celem zapewnienia pełnej transparentności prowadzonych działań kolejne spotkanie prasowe zaplanowano na trzeci kwartał b.r. – zapewne w Kielcach, które może nie kojarzą się z przemysłem stoczniowym, jednak są miastem, które na początku września staje się przystanią dla Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego. Nie wyobrażamy sobie, żeby MIECZNIK nie był jednym z poruszanych i prezentowanych tam tematów.
Autor: Mariusz Dasiewicz
Related Posts
- Ukraina zamawia kolejne dwie korwety w ramach strategii bezpieczeństwa morskiego
- Okręty podwodne S-80 i nowy system AIP-BEST. Czy to wystarczy Hiszpanom, aby wygrać w programie ORKA?
- Odbudowa potencjału szkoleniowego ZOP w MW RP
- Brytyjski program FSS osiąga kluczowy kamień milowy
- Nowy atomowy okręt podwodny typu Virginia otrzymuje nazwę USS Atlanta
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.