MIECZNIK zgodnie z harmonogramem  

W piątek (8 kwietnia) odbył się kolejny briefing dla dziennikarzy oraz reprezentantów ośrodków analitycznych na temat programu „Miecznik” zorganizowany przez Konsorcjum PGZ-Miecznik.

Przedstawiciele konsorcjum omówili wyposażenie oraz uzbrojenie polskich fregat, a także przedstawili kolejne szczegóły odnośnie ich budowy w krajowych stoczniach. Dyrektor program „Miecznik” w PGZ S.A. Cezary Cierzan poinformował, że produkcja pierwszej fregaty ma rozpocząć się już 1 kwietnia 2023 roku. 

Pierwszy z etapów programu, obejmujący przygotowanie trzech Projektów Koncepcyjnych platform okrętowych wraz z konfiguracją Zintegrowanego Systemu Walki i Analizami Techniczno-Ekonomicznymi, a następnie dokonanie wyboru jednego z nich przez Siły Zbrojne RP oraz zatwierdzenia Założeń Taktyczno-Technicznych udało się zrealizować zgodnie z harmonogramem. W kolejnym z etapów, konsorcjum PGZ-Miecznik (Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz Remontowa Shipbuilding S.A.) wraz z partnerami zagranicznymi, brytyjskimi firmami Babcock oraz Thales UK skoncentruje się na szeregu zadań, z których omówiono:

  • opracowanie Projektu Wstępnego wybranej przez Zamawiającego konfiguracji okrętów „Miecznik” wraz ze ZSW,
  • weryfikację Założeń Taktyczno-Technicznych,
  • aktualizację Analiz Techniczno-Ekonomicznych,
  • rozpoczęcie prac nad modelem 3D okrętu i dokumentacją techniczną,
  • ustanowienie potencjału do budowy i zabezpieczenia logistycznego okrętów „Miecznik” w Polsce poprzez inwestycje w PGZ Stoczni Wojennej oraz RSB.

Szczegóły ostatniego z powyższych przybliżyli prezesi PGZ Stoczni Wojennej (Paweł Lulewicz) oraz RSB (Marcin Ryngwelski). Jeżeli chodzi o stoczni Remontowa Shipbuliding z Gdańska, mowa tu między innymi o nowej hali konserwacyjno-malarskiej (termin realizacji II kwartał 2023 roku) oraz budowie zadaszenia jednego torowiska płyty montażowej (termin realizacji I kwartał 2023). 

W przypadku PGZ Stoczni Wojennej, zakres inwestycji infrastrukturalnych jest szerszy i obejmuje przede wszystkim budowę hali montażu finalnego, a także hale wyposażeniową oraz konserwacyjną. Nie przedstawiono jednak szczegółowych terminów realizacji tych inwestycji, co wzbudziło wątpliwości u dziennikarzy branżowych. Jak podkreślili jednak przedstawiciele PGZ S.A. w odpowiedzi na pytania Portalu Stoczniowego rozpoczęcie procesu „fizycznej” budowy okrętów nie jest uzależnione od zakończenia realizacji tych inwestycji i mogą one zostać ukończone już po paleniu blach na pierwszego Miecznika. 

W tym momencie chciałbym także podkreślić, że nie wszystkie inwestycje muszą zostać ukończone do momentu palenia blach na pierwszego #MIECZNIK, ponieważ część z nich (jak duża hala montażu finalnego) będą potrzebne dopiero przy łączeniu bloków okrętu. Warto podkreślić, że Wykonawca także jest świadom, że harmonogram Programu jest ambitny i w związku z tym działania mające na celu przygotowanie do rozpoczęcia zaprezentowanych inwestycji już trwają 

Jacek Zagożdżon, PGZ S.A.

Ponadto, z racji „strategicznej” wartości programu „Miecznik” dla polskiego bezpieczeństwa, proces uzyskania pozwoleń na budowę oraz innych kwestii biurokratycznych ma być znacznie przyśpieszony, w związku z czym wydaje się, że zrealizowanie wskazanych inwestycji w wyznaczonym terminie jest jak najbardziej realne. 

Technologia i lokalna współpraca

Omówione przez przedstawicieli przemysłu zostały także inwestycje dotyczące aspektów technologicznych oraz kadrowych. W ramach przygotowania do realizacji programu. RSB planuje zakupić i wdrożyć system DLP (Data Loss Prevention). Ma on na celu zapewnienie bezpieczeństwa w zakresie:

  • kontroli działań pracowników w zakresie wykorzystania programów, przekazywania
  • plików poza organizację, drukowania, przeglądania stron internetowych,
  • blokowania możliwości wysyłania ważnych danych firmy na zewnątrz,
  • śledzenia przepływu wrażliwych danych wewnątrz organizacji i tego co się z nimi dzieje,
  • ustalania źródeł przecieku informacji,
  • samodzielne sprawdzania sieci ze względu na jej potencjalne podatności.

Kolejną inwestycją na tym polu będzie zakup i wdrożenie systemu SIEM (Security Information and Event Management), którego celem będzie

  • zbieranie i analizowanie informacji z różnych źródeł w sieci,
  • monitorowanie zdarzeń w sieci, aby zapobiec atakowi z zewnątrz,
  • analizowanie zachowań użytkowników pod kątem bezpieczeństwa,
  • wykrywanie zagrożeń w zakresie nieautoryzowanego wypływu danych,
  • zarządzanie zachowaniem zgodności z przepisami i wymaganiami.

Inwestycje w zakresie cyberbezpieczeństwa planuje także PGZ Stocznia Wojenna. Obecne działania gdyńskiej Stoczni koncentrują się jednak na budowaniu potencjału kadrowego, inwestycje w system FIS oraz wspomniane wcześniej inwestycje infrastrukturalne. PGZ Stocznia Wojenna również intensyfikuje działania mające na celu nawiązywania długoterminowej współpracy z lokalnymi placówkami edukacyjnymi, co ma również przełożyć się na utrzymanie potencjału kadrowego w perspektywie wielu lat. Mowa tu między innymi o współpracy z Powiatowym Zespołem Szkół nr 2 im. Hipolita Roszczynialskiego w Rumi, ale także o planach utworzenia „własnej” specjalizacji w ramach studiów na jednej z trójmiejskich uczelni wyższych. 

Uzbrojenie Mieczników

Podczas briefingu omówiono także szereg kwestii technicznych związanych z polskimi fregatami. Okręty mają mieć długość 138.7 metrów i 19.7 metrów szerokości, mając możliwość zaokrętowania do 187 osób. Maksymalna prędkość okrętu wynosić będzie 28 węzłów. Kluczowe kwestie uzbrojenia obejmują między innymi:

  • System Zarządzania Walką TACTICOS, dostarczony przez firmę Thales UK,
  • System obrony przeciwlotniczej „Sea Ceptor” (wraz z rakietami krótkiego zasięgu CAMM i rakietami średniego zasięgu CAMM-ER firmy MBDA),
  • System walki podwodnej „Blue Scan” z sonarami: kadłubowym i holowanym
  • Pakiet 16 rakiet przeciwokrętowych RBS-15 w wersji Mk3 lub Mk4 do zwalczanie okrętów nawodnych.

Jestem zadowolony z pracy, którą zrealizowało konsorcjum w zakresie przygotowania trzech Projektów Koncepcyjnych platform okrętowych wraz z konfiguracją Zintegrowanego Systemu Walki i Analizami Techniczno-Ekonomicznymi, ale także wysiłków ekspertów Agencji Uzbrojenia, którzy dokonali najbardziej efektywnego kosztowo wyboru. 

Dyrektor programu „Miecznik”, Cezary Cierzan

Podsumowanie

Przedstawiciele Konsorcjum PGZ-MIECZNIK rozumieją obawy i wątpliwości otaczające program, stąd też celem zapewnienia pełnej transparentności prowadzonych działań kolejne spotkanie prasowe zaplanowano na trzeci kwartał b.r. – zapewne w Kielcach, które może nie kojarzą się z przemysłem stoczniowym, jednak są miastem, które na początku września staje się przystanią dla Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego. Nie wyobrażamy sobie, żeby MIECZNIK nie był jednym z poruszanych i prezentowanych tam tematów. 

Autor: Mariusz Dasiewicz

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu. 

    W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.

    Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego

    Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.

    Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Program  Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.

    Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty

    Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: WicherBurza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza” / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Podstawowe parametry fregat Miecznik

    Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.

    Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.

    Źródło: PGZ Stocznia Wojenna