MIECZNIK zgodnie z harmonogramem

W piątek (8 kwietnia) odbył się kolejny briefing dla dziennikarzy oraz reprezentantów ośrodków analitycznych na temat programu „Miecznik” zorganizowany przez Konsorcjum PGZ-Miecznik.
Przedstawiciele konsorcjum omówili wyposażenie oraz uzbrojenie polskich fregat, a także przedstawili kolejne szczegóły odnośnie ich budowy w krajowych stoczniach. Dyrektor program „Miecznik” w PGZ S.A. Cezary Cierzan poinformował, że produkcja pierwszej fregaty ma rozpocząć się już 1 kwietnia 2023 roku.
Pierwszy z etapów programu, obejmujący przygotowanie trzech Projektów Koncepcyjnych platform okrętowych wraz z konfiguracją Zintegrowanego Systemu Walki i Analizami Techniczno-Ekonomicznymi, a następnie dokonanie wyboru jednego z nich przez Siły Zbrojne RP oraz zatwierdzenia Założeń Taktyczno-Technicznych udało się zrealizować zgodnie z harmonogramem. W kolejnym z etapów, konsorcjum PGZ-Miecznik (Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz Remontowa Shipbuilding S.A.) wraz z partnerami zagranicznymi, brytyjskimi firmami Babcock oraz Thales UK skoncentruje się na szeregu zadań, z których omówiono:
- opracowanie Projektu Wstępnego wybranej przez Zamawiającego konfiguracji okrętów „Miecznik” wraz ze ZSW,
- weryfikację Założeń Taktyczno-Technicznych,
- aktualizację Analiz Techniczno-Ekonomicznych,
- rozpoczęcie prac nad modelem 3D okrętu i dokumentacją techniczną,
- ustanowienie potencjału do budowy i zabezpieczenia logistycznego okrętów „Miecznik” w Polsce poprzez inwestycje w PGZ Stoczni Wojennej oraz RSB.

Szczegóły ostatniego z powyższych przybliżyli prezesi PGZ Stoczni Wojennej (Paweł Lulewicz) oraz RSB (Marcin Ryngwelski). Jeżeli chodzi o stoczni Remontowa Shipbuliding z Gdańska, mowa tu między innymi o nowej hali konserwacyjno-malarskiej (termin realizacji II kwartał 2023 roku) oraz budowie zadaszenia jednego torowiska płyty montażowej (termin realizacji I kwartał 2023).

W przypadku PGZ Stoczni Wojennej, zakres inwestycji infrastrukturalnych jest szerszy i obejmuje przede wszystkim budowę hali montażu finalnego, a także hale wyposażeniową oraz konserwacyjną. Nie przedstawiono jednak szczegółowych terminów realizacji tych inwestycji, co wzbudziło wątpliwości u dziennikarzy branżowych. Jak podkreślili jednak przedstawiciele PGZ S.A. w odpowiedzi na pytania Portalu Stoczniowego rozpoczęcie procesu „fizycznej” budowy okrętów nie jest uzależnione od zakończenia realizacji tych inwestycji i mogą one zostać ukończone już po paleniu blach na pierwszego Miecznika.
W tym momencie chciałbym także podkreślić, że nie wszystkie inwestycje muszą zostać ukończone do momentu palenia blach na pierwszego #MIECZNIK, ponieważ część z nich (jak duża hala montażu finalnego) będą potrzebne dopiero przy łączeniu bloków okrętu. Warto podkreślić, że Wykonawca także jest świadom, że harmonogram Programu jest ambitny i w związku z tym działania mające na celu przygotowanie do rozpoczęcia zaprezentowanych inwestycji już trwają
Jacek Zagożdżon, PGZ S.A.
Ponadto, z racji „strategicznej” wartości programu „Miecznik” dla polskiego bezpieczeństwa, proces uzyskania pozwoleń na budowę oraz innych kwestii biurokratycznych ma być znacznie przyśpieszony, w związku z czym wydaje się, że zrealizowanie wskazanych inwestycji w wyznaczonym terminie jest jak najbardziej realne.
Technologia i lokalna współpraca
Omówione przez przedstawicieli przemysłu zostały także inwestycje dotyczące aspektów technologicznych oraz kadrowych. W ramach przygotowania do realizacji programu. RSB planuje zakupić i wdrożyć system DLP (Data Loss Prevention). Ma on na celu zapewnienie bezpieczeństwa w zakresie:
- kontroli działań pracowników w zakresie wykorzystania programów, przekazywania
- plików poza organizację, drukowania, przeglądania stron internetowych,
- blokowania możliwości wysyłania ważnych danych firmy na zewnątrz,
- śledzenia przepływu wrażliwych danych wewnątrz organizacji i tego co się z nimi dzieje,
- ustalania źródeł przecieku informacji,
- samodzielne sprawdzania sieci ze względu na jej potencjalne podatności.
Kolejną inwestycją na tym polu będzie zakup i wdrożenie systemu SIEM (Security Information and Event Management), którego celem będzie
- zbieranie i analizowanie informacji z różnych źródeł w sieci,
- monitorowanie zdarzeń w sieci, aby zapobiec atakowi z zewnątrz,
- analizowanie zachowań użytkowników pod kątem bezpieczeństwa,
- wykrywanie zagrożeń w zakresie nieautoryzowanego wypływu danych,
- zarządzanie zachowaniem zgodności z przepisami i wymaganiami.
Inwestycje w zakresie cyberbezpieczeństwa planuje także PGZ Stocznia Wojenna. Obecne działania gdyńskiej Stoczni koncentrują się jednak na budowaniu potencjału kadrowego, inwestycje w system FIS oraz wspomniane wcześniej inwestycje infrastrukturalne. PGZ Stocznia Wojenna również intensyfikuje działania mające na celu nawiązywania długoterminowej współpracy z lokalnymi placówkami edukacyjnymi, co ma również przełożyć się na utrzymanie potencjału kadrowego w perspektywie wielu lat. Mowa tu między innymi o współpracy z Powiatowym Zespołem Szkół nr 2 im. Hipolita Roszczynialskiego w Rumi, ale także o planach utworzenia „własnej” specjalizacji w ramach studiów na jednej z trójmiejskich uczelni wyższych.
Uzbrojenie Mieczników
Podczas briefingu omówiono także szereg kwestii technicznych związanych z polskimi fregatami. Okręty mają mieć długość 138.7 metrów i 19.7 metrów szerokości, mając możliwość zaokrętowania do 187 osób. Maksymalna prędkość okrętu wynosić będzie 28 węzłów. Kluczowe kwestie uzbrojenia obejmują między innymi:
- System Zarządzania Walką TACTICOS, dostarczony przez firmę Thales UK,
- System obrony przeciwlotniczej „Sea Ceptor” (wraz z rakietami krótkiego zasięgu CAMM i rakietami średniego zasięgu CAMM-ER firmy MBDA),
- System walki podwodnej „Blue Scan” z sonarami: kadłubowym i holowanym
- Pakiet 16 rakiet przeciwokrętowych RBS-15 w wersji Mk3 lub Mk4 do zwalczanie okrętów nawodnych.
Jestem zadowolony z pracy, którą zrealizowało konsorcjum w zakresie przygotowania trzech Projektów Koncepcyjnych platform okrętowych wraz z konfiguracją Zintegrowanego Systemu Walki i Analizami Techniczno-Ekonomicznymi, ale także wysiłków ekspertów Agencji Uzbrojenia, którzy dokonali najbardziej efektywnego kosztowo wyboru.
Dyrektor programu „Miecznik”, Cezary Cierzan

Podsumowanie
Przedstawiciele Konsorcjum PGZ-MIECZNIK rozumieją obawy i wątpliwości otaczające program, stąd też celem zapewnienia pełnej transparentności prowadzonych działań kolejne spotkanie prasowe zaplanowano na trzeci kwartał b.r. – zapewne w Kielcach, które może nie kojarzą się z przemysłem stoczniowym, jednak są miastem, które na początku września staje się przystanią dla Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego. Nie wyobrażamy sobie, żeby MIECZNIK nie był jednym z poruszanych i prezentowanych tam tematów.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Kolejne rosyjskie ataki na infrastrukturę portową w Odessie i Izmaił

Święta Bożego Narodzenia dla Ukrainy, w szczególności dla miast portowych nad Morzem Czarnym, upłynęły w cieniu trwającej wojny i kolejnych rosyjskich uderzeń. W czasie gdy kraj zmaga się z zimą i kryzysem energetycznym, rosyjskie ataki ponownie objęły infrastrukturę portową, w tym obiekty w Odessie.
W artykule
Według strony ukraińskiej, a także informacji podawanych przez niektóre media zachodnie, w nocy z 25 na 26 grudnia 2025 r. w trakcie ostatniego ataku użyto 99 bezzałogowych statków powietrznych oraz jednego pocisku balistycznego. Ukraińska obrona powietrzna miała zestrzelić lub zakłócić działanie 73 dronów, jednak 26 z nich uderzyło w 16 lokalizacji na terytorium tego kraju.
Uszkodzone statki i infrastruktura portowa
W wyniku ostrzału w porcie w Odessie uszkodzone zostały budynki administracyjne, elewatory zbożowe, magazyny oraz urządzenia portowe. Potwierdzono również uszkodzenie statku handlowego zarejestrowanego pod banderą Palau oraz barki należącej do słowackich podmiotów.
Barka Majestic, jak poinformowały władze Słowacji, została trafiona już podczas wcześniejszego ataku i obecnie nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Na jej pokładzie nie znajdowali się obywatele Słowacji.
Strona ukraińska podała, że podczas ostatniej fali ataków nikt nie odniósł obrażeń. Dzień wcześniej w wyniku rosyjskich uderzeń zginęła jedna osoba, a dwie zostały ranne.
Ataki również poza Odessą
Oprócz Odessy odnotowano także uderzenia w rejonie Izmaiłu, gdzie również doszło do uszkodzeń infrastruktury portowej. Kolejny atak z użyciem drona miał miejsce w obwodzie mikołajowskim. Trafiony został terminal portowy, a uszkodzeniu uległa jednostka pływająca zarejestrowana pod banderą Liberii.
Ukraińskie władze podkreślają, że Rosja nasiliła działania przeciwko portom po zapowiedziach odcięcia Ukrainy od wód Morza Czarnego. Według Kijowa celem ataków jest systematyczne niszczenie infrastruktury energetycznej i cywilnej, co w warunkach zimowych prowadzi do przerw w dostawach prądu, wody oraz ogrzewania.
Uderzenie w logistykę i gospodarkę
Ukraińscy urzędnicy wskazują, że rosyjskie działania koncentrują się obecnie na sparaliżowaniu logistyki morskiej poprzez ataki na porty. Taki kierunek działań ma bezpośrednio uderzać w gospodarkę tego kraju oraz bezpieczeństwo żywnościowe, w tym eksport produktów rolnych.
Trwają prace nad przywróceniem funkcjonowania uszkodzonej infrastruktury. Pracownicy portowi prowadzą ocenę skali zniszczeń i przygotowują obiekty do dalszych działań.
Informacje o skali zniszczeń potwierdził wicepremier Ukrainy Oleksij Kułeba na Telegramie, wskazując na uszkodzenia infrastruktury portowej, elewatorów zbożowych oraz statków pod obcymi banderami w wyniku nocnych ataków bezzałogowych.










