Po 4-letnich opóźnieniach, 20 grudnia 2023 roku, US Navy doczekała się wprowadzenia do służby pierwszego bojowego bezzałogowego systemu podwodnego Orca XLUUV (eXtra Large Unmanned Undersea Vehicle), realizowanego przez firmę Boeing. Projekt ten, mimo początkowych trudności oraz opóźnień, stanowi przełom w dziedzinie nowoczesnych podwodnych technologii morskich.
Wprowadzenie systemu Orca do służby, które miało miejsce w Huntington Beach w Kalifornii, oznacza istotny krok naprzód w zakresie zdolności operacyjnych US Navy. Systemy te, opracowane do wykonywania zaawansowanych misji w trudno dostępnych rejonach morskich, oferują nowe możliwości w dziedzinie zwiadu, rozpoznania oraz działań ofensywnych, takich jak stawianie min bez bezpośredniego narażania życia załóg.
Jednak osiągnięcie tego poziomu zaawansowania technicznego nie było bez wyzwań. Opóźnienia w programie wynikały z konieczności dostosowania do wymogów US Navy, co wiązało się z przeprojektowaniem kluczowych elementów, a także wpływem pandemii COVID-19 na harmonogram projektu.
Przesunięcia terminów w programie wynikały z licznych wyzwań technicznych i logistycznych, w tym konieczności przeprojektowania krytycznych komponentów, aby sprostać wymaganiom US Navy. Różnice pomiędzy specyfikacją marynarki a prototypem Echo Voyager wymagały znaczących modyfikacji projektu.
Ostatecznie, US Navy ma w planach zakup pięciu takich systemów. Pierwszy z nich, który został niedawno dostarczony, ma pełnić funkcję testową i ewoluacyjną, zanim pozostałe jednostki zostaną włączone do pełnej służby. Każdy z systemów Orca XLUUV oferuje zdolność do autonomicznego działania na długich dystansach i głębokościach, co czyni je niezwykle wartościowym uzupełnieniem floty.
Systemy bezzałogowe typu Orca XLUUV, choć stanowią znaczący postęp w dziedzinie technologii morskich, nie zastąpią w pełni tradycyjnych załogowych okrętów podwodnych. Są one raczej cennym uzupełnieniem zdolności operacyjnych floty, rozszerzając zakres możliwych do wykonania misji. Warto podkreślić, że Orca XLUUV to wsparcie dla załogowych jednostek, a nie ich pełnoprawny zamiennik.
Nad tego typu pojazdami pracują także Federacja Rosyjska, Republika Korei, Chińska Republika Ludowa i Francja.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.