Program Orca w US Navy

Po 4-letnich opóźnieniach, 20 grudnia 2023 roku, US Navy doczekała się wprowadzenia do służby pierwszego bojowego bezzałogowego systemu podwodnego Orca XLUUV (eXtra Large Unmanned Undersea Vehicle), realizowanego przez firmę Boeing. Projekt ten, mimo początkowych trudności oraz opóźnień, stanowi przełom w dziedzinie nowoczesnych podwodnych technologii morskich.
Wprowadzenie systemu Orca do służby, które miało miejsce w Huntington Beach w Kalifornii, oznacza istotny krok naprzód w zakresie zdolności operacyjnych US Navy. Systemy te, opracowane do wykonywania zaawansowanych misji w trudno dostępnych rejonach morskich, oferują nowe możliwości w dziedzinie zwiadu, rozpoznania oraz działań ofensywnych, takich jak stawianie min bez bezpośredniego narażania życia załóg.
Jednak osiągnięcie tego poziomu zaawansowania technicznego nie było bez wyzwań. Opóźnienia w programie wynikały z konieczności dostosowania do wymogów US Navy, co wiązało się z przeprojektowaniem kluczowych elementów, a także wpływem pandemii COVID-19 na harmonogram projektu.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/budowa-podwodnych-dronow-orca-dla-us-navy-opozniona-o-kilka-lat-wideo/
Przesunięcia terminów w programie wynikały z licznych wyzwań technicznych i logistycznych, w tym konieczności przeprojektowania krytycznych komponentów, aby sprostać wymaganiom US Navy. Różnice pomiędzy specyfikacją marynarki a prototypem Echo Voyager wymagały znaczących modyfikacji projektu.
Ostatecznie, US Navy ma w planach zakup pięciu takich systemów. Pierwszy z nich, który został niedawno dostarczony, ma pełnić funkcję testową i ewoluacyjną, zanim pozostałe jednostki zostaną włączone do pełnej służby. Każdy z systemów Orca XLUUV oferuje zdolność do autonomicznego działania na długich dystansach i głębokościach, co czyni je niezwykle wartościowym uzupełnieniem floty.
Systemy bezzałogowe typu Orca XLUUV, choć stanowią znaczący postęp w dziedzinie technologii morskich, nie zastąpią w pełni tradycyjnych załogowych okrętów podwodnych. Są one raczej cennym uzupełnieniem zdolności operacyjnych floty, rozszerzając zakres możliwych do wykonania misji. Warto podkreślić, że Orca XLUUV to wsparcie dla załogowych jednostek, a nie ich pełnoprawny zamiennik.
Nad tego typu pojazdami pracują także Federacja Rosyjska, Republika Korei, Chińska Republika Ludowa i Francja.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.
W artykule
Nowe korwety HDC-3100 dla Manili
Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.
Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.
Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.
Przełomowe zdolności bojowe
Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.
Kontekst regionalny i presja Chin
Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.
Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.
Współpraca z Koreą Południową
Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.
Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.
Kolejne etapy modernizacji
Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.
Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.










