Po 4-letnich opóźnieniach, 20 grudnia 2023 roku, US Navy doczekała się wprowadzenia do służby pierwszego bojowego bezzałogowego systemu podwodnego Orca XLUUV (eXtra Large Unmanned Undersea Vehicle), realizowanego przez firmę Boeing. Projekt ten, mimo początkowych trudności oraz opóźnień, stanowi przełom w dziedzinie nowoczesnych podwodnych technologii morskich.
Wprowadzenie systemu Orca do służby, które miało miejsce w Huntington Beach w Kalifornii, oznacza istotny krok naprzód w zakresie zdolności operacyjnych US Navy. Systemy te, opracowane do wykonywania zaawansowanych misji w trudno dostępnych rejonach morskich, oferują nowe możliwości w dziedzinie zwiadu, rozpoznania oraz działań ofensywnych, takich jak stawianie min bez bezpośredniego narażania życia załóg.
Jednak osiągnięcie tego poziomu zaawansowania technicznego nie było bez wyzwań. Opóźnienia w programie wynikały z konieczności dostosowania do wymogów US Navy, co wiązało się z przeprojektowaniem kluczowych elementów, a także wpływem pandemii COVID-19 na harmonogram projektu.
Przesunięcia terminów w programie wynikały z licznych wyzwań technicznych i logistycznych, w tym konieczności przeprojektowania krytycznych komponentów, aby sprostać wymaganiom US Navy. Różnice pomiędzy specyfikacją marynarki a prototypem Echo Voyager wymagały znaczących modyfikacji projektu.
Ostatecznie, US Navy ma w planach zakup pięciu takich systemów. Pierwszy z nich, który został niedawno dostarczony, ma pełnić funkcję testową i ewoluacyjną, zanim pozostałe jednostki zostaną włączone do pełnej służby. Każdy z systemów Orca XLUUV oferuje zdolność do autonomicznego działania na długich dystansach i głębokościach, co czyni je niezwykle wartościowym uzupełnieniem floty.
Systemy bezzałogowe typu Orca XLUUV, choć stanowią znaczący postęp w dziedzinie technologii morskich, nie zastąpią w pełni tradycyjnych załogowych okrętów podwodnych. Są one raczej cennym uzupełnieniem zdolności operacyjnych floty, rozszerzając zakres możliwych do wykonania misji. Warto podkreślić, że Orca XLUUV to wsparcie dla załogowych jednostek, a nie ich pełnoprawny zamiennik.
Nad tego typu pojazdami pracują także Federacja Rosyjska, Republika Korei, Chińska Republika Ludowa i Francja.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.