PRS będzie nadzorował przystosowanie jednostki PSV SYLUR 

W ubiegłym tygodniu Polski Rejestr Statków S.A. (PRS) podpisał umowę z Miliana Shipmanagement Ltd. – operatorem jednostki SYLUR – na zatwierdzenie dokumentacji technicznej i nadzór nad przystosowaniem tej jednostki do instalacji nowoczesnego systemu wiertniczego na pokładzie.

Grupa Kapitałowa Miliana Shiphmanagement Ltd. świadczy na rzecz LOTOS Petrobalticu usługi logistyki morskiej. Obejmują one m.in. usługi magazynowania i transportu ropy naftowej, asysty ratowniczej i przeciwrozlewowej oraz prace geotechniczne.

Planowane prace mają na celu lepsze przystosowanie statku do profesjonalnych badań geotechnicznych z szerokim zakresem prac geologiczno-inżynierskich. W ramach modyfikacji na jednostce zostanie zamontowany nowoczesny system wiertniczy z systemem kompensacji falowania, służący do badań geologiczno-inżynierskich i geotechnicznych w dnie morskim, który zastąpi dotychczas wykorzystywany sprzęt wiertniczy.

Nadzór prowadzony będzie w oparciu o Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich PRS i Zasady działalności nadzorczej PRS oraz przepisy konwencyjne dotyczące statków morskich. Zakończenie prac stoczniowych planowane jest na początku przyszłego roku.

SYLUR to jednostka typu Platform Supply Vessel o długości 72 m i klasie DP-2, zbudowana w 2003 r. przez norweską stocznię Simek A. S. z Flekkefjord, jako statek zaopatrzeniowy platform wiertniczych o nazwie SEABULK AFRICA, dla armatora Seabulk International Inc. (Grupa Seacor Marine). W 2016 r. została zakupiona przez spółkę z GK LOTOS Petrobaltic, która w 2018 roku przebudowała jednostkę na statek wielozadaniowy.

Zmiany znacznie zwiększyły zakres funkcjonalności zwykłego zaopatrzeniowca platform, m.in. o możliwość dokonywania wierceń geologiczno-inżynieryjnych za pomocą wiertni obsługiwanej przez monopol (otwór w dnie) a także wspieranie prac nurków. Zamontowana tzw. bramownica wychylna (A-Frame) pozwala na badania zaburtowe za pomocą różnego rodzaju sond.

Sylur jest także dostosowany do innych funkcji jednostki badawczej, jak obsługa zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych typu WROV (Working Remotely Operated Vehicle). Tym samym statek jest przystosowany do pełnienia funkcji jednostki usługowej, badawczej, ratowniczej oraz specjalistycznej. Może być wykorzystywany nie tylko przy pracach zawiązanych z eksploatacją platform Petrobalticu operujących na Morzu Bałtyckim, ale także przy instalacjach hydrotechnicznych, takich jak rurociągi, kable podwodne, a przede wszystkim farmy wiatrowe.

Statek posiada klasę Polskiego Rejestru Statków: PRS KM Special Purpose Ship / Supply vessel AUT-DP2.

Źródło: PRS

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

    Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

    5 grudnia w nocy ukraińskie drony zaatakowały terminal przeładunkowy gazu skroplonego w porcie Temryuk nad Morzem Azowskim, doprowadzając do pożaru infrastruktury portowej. Rosyjskie służby przekazały, że na miejscu prowadzone były działania gaśnicze w rejonie instalacji gazowych, a personel portu ewakuowano. Nie zgłoszono żadnych ofiar.

    Pożar w kluczowym terminalu LPG. Rosja milczy o skali strat

    Według rosyjskich komunikatów uszkodzeniu uległy instalacje terminala eksportowego w porcie Temryuk, obsługiwanego przez spółkę Maktren-Nafta. Przez ten terminal przechodzą zarówno ładunki skroplonego gazu petrochemicznego (LPG), jak i ropy oraz produktów naftowych, więc jego czasowe wyłączenie ogranicza możliwości przeładunkowe portu na Morzu Azowskim.

    Rosyjska administracja nie przedstawiła jednak informacji o stanie zbiorników ani urządzeń układu przeładunkowego. Wiadomo jedynie, że część infrastruktury została objęta ogniem, co wymusiło wstrzymanie przeładunków w terminalu. Niezależne źródła, również te analizujące nagrania z rejonu portu, wskazują na intensywny pożar i kilkugodzinną przerwę w pracy obiektu.

    Warto zwrócić uwagę, że Temryuk pełni funkcję portu o znaczeniu strategicznym. Posiada bezpośrednie połączenia z rosyjską siecią Kolei Północnokaukaskiej, dzięki czemu stanowi element większego układu zaopatrzenia paliwowego na kierunku południowym. Uszkodzenie terminala wpływa więc nie tylko na eksport LPG, lecz także na logistykę transportu produktów naftowych w głąb Federacji Rosyjskiej.

    Szersza kampania uderzeń w sektor paliwowy Rosji

    Incydent w Temryuku nie był jedynym atakiem tej nocy. Ukraińskie drony uderzyły również w rafinerię w Syzraniu, zlokalizowaną w regionie samarskim. Obiekt ten, należący do Rosnieftu, już wcześniej kilkakrotnie wstrzymywał pracę po podobnych atakach. Tym samym działania ukraińskie po raz kolejny objęły zarówno infrastrukturę portową, jak i zakłady rafineryjne położone setki kilometrów od granicy.

    Według ocen ekspertów uderzenia na rosyjski sektor przerobu ropy ograniczyły jego moce co najmniej o kilkanaście procent. Utrzymywanie tej presji oznacza osłabienie możliwości logistycznych i obniżenie zdolności transportowych, które rosyjski przemysł zbrojeniowy wykorzystuje wewnątrz kraju.

    Konsekwencje dla logistyki paliwowej Federacji Rosyjskiej

    Jeżeli potwierdzi się dłuższe wyłączenie terminala w Temryuku, Rosja może odczuć wyraźny spadek przepustowości w eksporcie LPG. To z kolei przekłada się na ograniczenia przychodów z sektora paliwowego oraz dodatkowe obciążenie alternatywnych portów Morza Czarnego.

    W obecnej sytuacji każde ograniczenie możliwości przeładunkowych – niezależnie od tego, czy dotyczy terminala gazowego, czy rafinerii – stanowi dla Moskwy realne wyzwanie operacyjne. Tym bardziej jeśli jest ono efektem serii skoordynowanych ataków, które wykraczają daleko poza linię frontu.