Przegląd promowy, a w nim m.in.: o końcu popularnego promu Stena Line
W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o promie Sassnitz, który trafi na cmentarzysko statków, gdzie zostanie zezłomowany.
To już koniec promu Sassnitz
Należący do Stena Line prom Sassnitz, który przez lata służył szwedzkiemu operatorowi na trasie Trelleborg-Sassnitz, już wkrótce dokona swojego żywota. Jednostka została wycofana już w ub. r., tuż po wybuchu pandemii koronawirusa i zawieszeniu przez Stena Line wspomnianej trasy pomiędzy Szwecją a Niemcami, będącej jedną z najstarszych linii promowych w Europie. Od tamtej pory Sassnitz przebywał w rezerwie i czekał na lepsze czasy. Ostatecznie armator zdecydował się na zezłomowanie promu. Zbudowany w 1989 r. statek zmierza obecnie do miasta Aliağa, gdzie zostanie pocięty na żyletki.
Proekologiczne rozwiązania na kolejnym promie Scandlines
Firma Scandlnes zdecydowała się na kolejną ekologiczną modernizację. Należący do armatora hybrydowy statek Berlin zostanie wyposażony w rotor wyprodukowany przez firmę Norsepower. Wcześniej ten sam patent pojawił się na promie Copenhagen. Przewoźnik nie ukrywa, że jest zadowolony z rezultatów osiąganych przez siostrzaną jednostkę promu Berlin i dlatego zdecydował się znów pójść w tym samym kierunku. Dzięki instalacji, ro-pax będzie korzystał z energii wiatrowej podczas wykonywanych operacji. To przekłada się na oszczędności oraz ograniczenie emisji CO2. Rotor wykorzystuje tzw. efekt Magnusa. Dzięki sile wiatru i wytworzeniu różnicy ciśnień, produkowana jest siła napędowa, która pozwala na poruszanie statku. Prom Berlin, podobnie jak Copenhagen, obsługuje na co dzień trasę Rostock-Gedser.
Norled z kontraktem na obsługę szybkich połączeń promowych
Znany norweski przewoźnik promowy, w którego barwach pływają statki wyprodukowane w Polsce, a który jest jednym z pionierów elektrycznej rewolucji (pierwszy elektryczny prom świata zaczął pływać właśnie dla Norled), wygrał długoterminowy kontrakt na obsługę połączeń promowych, które realizowane będą dla gmin: Kinn, Bremanger, Stad, Vik, Høyanger, Sogndal i Lærdal. Będą to połączenia realizowane promami dużych prędkości, a umowa obowiązywać będzie przez 12 lat – od 2024 do 2036 r. W kontrakcie zawarta jest opcja, która zakłada możliwość przedłużenia umowy o kolejne dwa lata. Zgodnie z wymaganiami zapisanymi w warunkach przetargu, potencjalny zwycięzca miał zagwarantować dalszą, znaczącą redukcję emisji CO2 w obsługiwanym obszarze. Przedstawiciele Norled mają już plan. Jak zapowiedzieli, w najbliższym czasie zamierzają uruchomić nowy system ładowania akumulatorów, który sprawi, że żegluga stanie się jeszcze bardziej przyjazna środowisku. „Razem z wieloma partnerami Norled uruchomił całkowicie nowy koncept baterii dla statków dużych prędkości, który pozwoli na ich szybkie i efektywne ładowanie” – powiedziała zarządzająca firmą Norled Heidi Wolden,
Spotkanie branży w ramach Shippax Ferry Conference na promie Tallink
Niedawno zakończyła się tegoroczna edycja Shippax Ferry Conference, w trakcie której przyznano prestiżowe nagrody branży, a już organizator zapowiedział kolejne spotkanie tego cyklu. W 2022 r. impreza odbędzie się na pokładzie ponad 200-metrowego promu Silja Serenade, który na co dzień obsługuje połączenie pomiędzy Helsinkami a Sztokholmem. Głównym tematem, którym będą zajmować się prelegenci oraz goście, będzie zrównoważony rozwój w erze postpandemicznej. Nie zabraknie też paneli poświęconych nowym statkom czy branżowym trendom. Odbędzie się też oczywiście kolejna edycja nagród Shippax Awards. „Mam zaszczyt zaprosić i powitać państwa na dorocznej konferencji promowej Shippaxx na pokładzie statku Silja Serenade w kwietniu 2022 r.” – powiedział Paavo Nõgene, szef Tallink.
Nowy szybki prom dla Anek Lines
Zarząd Kalymnos Shipping Company (Anek Lines) domknął wszystkie procedury niezbędne do podpisania umowy na dostawę nowego promu. Popularny grecki armator zlecił budowę firmie Ocean Shipyard. Jednostka będzie miała 27 m długości, a na swoim pokładzie pomieści 200 pasażerów. Będzie poruszała się z prędkością 25 węzłów (ok. 46 km/h). Konstrukcja szybkiego promu ma powstać w zaledwie 9 miesięcy.
Innowacyjna usługa na rynku transportowym
Firmy transportowe oraz ich klienci coraz śmielej korzystają z nowatorskich rozwiązań, które z jednej strony pozwalają na obniżanie kosztów i zwiększenie efektywności, a z drugiej – umożliwiają szybko pozyskać zaufanego kontrahenta. Jednym z rozwiązań łączących wszystkie te atuty jest platforma T-BASE, która pozwala na podjęcie współpracy spedytorom oraz firmom transportowym. Jest to bardzo prosty i intuicyjny serwis, który jest swoistym „miejscem spotkań” i umożliwia załatwienie wszystkiego w jednym miejscu. Spedytor rejestruje ładunek, następnie przewoźnicy dokonują wyceny, a spedytor dokonuje wyboru najkorzystniejszej dla siebie oferty. Wszystko odbywa się ekspresowo.
DFDS inwestuje w ekologiczny tabor
Firma Volvo dostarczy nowe pojazdy ciężarowe europejskiemu operatorowi promowemu i logistycznemu – duńskiemu DFDS. Kontrakt obejmuje dostawę aż 100 elektrycznych ciągników siodłowych. Przedstawiciele koncernu motoryzacyjnego zdradzili, że jest to największe w historii firmy komercyjne zamówienie na tego typu ekologiczne pojazdy i prawdopodobnie jedno z największych na świecie. Dostawy rozpoczną się pod koniec 2022 r. i realizowane będą przez cały 2023 r. Zamówienie pomoże DFDS w dalszym ograniczeniu emisji CO2. Firma chce, by do 2030 r. była ona o 45 proc. mniejsza. DFDS to ważny partner serwisu PromySKAT.
Źródło: PromySKAT
Related Posts
- Ukraina zamawia kolejne dwie korwety w ramach strategii bezpieczeństwa morskiego
- Okręty podwodne S-80 i nowy system AIP-BEST. Czy to wystarczy Hiszpanom, aby wygrać w programie ORKA?
- Odbudowa potencjału szkoleniowego ZOP w MW RP
- Umowa o budowę statku – spory dotyczące zmian do umowy
- „Oceania” uratowana: ministerstwo przyznaje dodatkowe środki
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Poprzedni artykuł:
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.