Przegląd promowy: Kto dostarczy silniki do nowych promów dla Polski?
W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o kolejnym ważnym kroku w budowie nowych promów dla Polski.
Wärtsilä dostarczy napędy do nowych promów dla Polski
Fiński koncern Wärtsilä dostarczy silniki dla nowych promów, które mają zostać wyprodukowane dla Polskiej Żeglugi Morskiej (Unity Line) oraz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (Polferries). Stosowny kontrakt, który obejmuje m.in. dostawy silników oraz zbiorników paliwa został zawarty pomiędzy grupą Wärtsilä oraz stocznią Remontowa Shipbuilding, w której wyprodukowane zostaną nowe statki.
Producent z Finlandii pochwalił się, że sercem nowoczesnych jednostek będą silniki dual-fuel Wärtsilä 31DF, które mogą być mogą być zasilane konwencjonalnym paliwem LNG, jak i jego wariantem bio. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w Gdańsku powstaną trzy nowe i ekologiczne promy dla polskich armatorów. Każdy z nich będzie miał 195 m długości, a na pokład będzie mógł przyjąć 400 pasażerów. Każdy z promów będzie dysponował także pasem ładunkowym o długości 4100 m. Zawarty kontrakt zawiera opcję na budowę czwartego statku.
Luna Seaways oficjalnie przekazana do DFDS
Drugi z nowoczesnych promów, które powstały w chińskiej stoczni Guangzhou Shipyard International (GSI) dla DFDS, został przekazany oficjalnie armatorowi podczas specjalnej uroczystości, która odbyła się w Państwie Środka. Luna Seaways to drugi z nowoczesnych ro-paxów, które zostały zbudowane z myślą o obsłudze połączeń na Morzu Bałtyckim. Pierwszym z nich jest Aura Seaways, która dotarła do Europy dwa miesiące temu i obsługuje już połączenia na linii Kłajpeda-Karlshamn. Nim Luna Seaways do niej dołączy, upłynie jeszcze trochę czasu. Czeka ją m.in. wielotygodniowa podróż do Europy. Nowe promy mają po 230 m długości i dysponują pasem ładunkowym o długości 4500 m. Każdy z nich może przyjąć na pokład po 600 pasażerów.
Sycylia nie ustaje w walce o nowe promy
Nie udało się za pierwszym razem, ale Włosi nie ustają w walce, w której stawką są nowe promy do obsługi połączeń na Sycylię. Władze tego regionu już w połowie ub. r. ogłosiły przetarg na budowę dwóch nowych statków ro-pax, których operatorem miałby zostać Siremar. Działania te zakończyły się jednak fiaskiem. W związku z tymrozpisany został nowy przetarg. Teraz gra toczy się o budowę jednego nowego, tym razem większego promu, a w ewentualnym kontrakcie zostanie uwzględniona opcja budowy drugiego promu. Jeśli się uda, nowoczesny ro-pax z napędem dual-fuel będzie obsługiwał połączenie Lampedusa-Pantelleria.
Dramatyczne wydarzenia na pokładach statków
Liczne służby ratunkowe zaangażowane zostały do akcji, która miała miejsce w ostatni piątek na Morzu Śródziemnym. Wszystko z powodu pożaru, który pojawił się na pokładzie należącego do Grimaldi Lines promu Euroferry Olympia. Do zdarzenia doszło w chwili, gdy statek opuścił port Igumenitsa. Na pokładzie płynącej do Brindisi jednostki znajdowało się 237 pasażerów oraz 51 członków załogi. Kapitan ogłosił ewakuację statku. Wciąż nie wiadomo, czy wszystkich udało się uratować. Obecnie mówi się o ok. 10 osobach zaginionych. Dramatyczne sceny rozegrały się też na pokładzie samochodowca Felicity Ace, który przewoził 3965 nowych pojazdów osobowych. Podczas przeprawy przez Atlantyk należący do Mitsui O.S.K. Lines (MOL) statek stanął w płomieniach. Licząca 22 członków załoga opuściła jednostkę.
Cap Finistere już w barwach nowego operatora
17 lutego firma Grand Navi Veloci (GNV) przejęła prom Cap Finistere, który wcześniej przez lata (od 2010 r.) pływał w barwach Brittany Ferries. Zbudowany w 2001 r. dla Attica Group prom stał się 25. statkiem we flocie GNV. Statek zmienił swoją nazwę na GNV Spirit. Został on pozyskany przez nowego właściciela za sumę ok. 45-50 mln euro. 204-metrowa jednostka została siedem lat temu wyposażona w płuczki spalin, dzięki czemu spełnia wyśrubowane normy określone w dyrektywie siarkowej. Niestety, pierwsze plany, związane z wykorzystaniem promu przez nowego operatora (jeszcze tego samego dnia miał odbyć rejs do Neapolu), zostały nieco pokrzyżowane przez szalejący w Europie orkan Eunice.
Ważnie porozumienie dwóch krajów. Na drogach pojawią się dłuższe ciężarówki
Niemcy i Holandia osiągnęły kompromis w sprawie dopuszczenia do ruchu pomiędzy obydwoma krajami dłuższych i cięższych pojazdów ciężarowych (LZV). Przedstawiciele organizacji transportowych uważają, że to bardzo ważny krok, bo dzięki zmianie możliwe będzie realizowanie transportu większej liczby ładunków za pomocą takiej samej liczby pojazdów. To z kolei wpłynie na ograniczenie poziomu emisji i uczyni transport bardziej ekologicznym. Mimo osiągnięcia porozumienia, firmy będą wciąż musiały stosować się do lokalnych przepisów dotyczących maksymalnej wagi takiego zestawu (w obu krajach występują inne limity) oraz niezbędnych kwalifikacji kierowców. W tej chwili trwają rozmowy na temat przystąpienia do porozumienia kolejnych krajów – Danii i Czech.
Źródło: PromySKAT
Related Posts
- Ukraina zamawia kolejne dwie korwety w ramach strategii bezpieczeństwa morskiego
- Okręty podwodne S-80 i nowy system AIP-BEST. Czy to wystarczy Hiszpanom, aby wygrać w programie ORKA?
- Odbudowa potencjału szkoleniowego ZOP w MW RP
- Umowa o budowę statku – spory dotyczące zmian do umowy
- „Oceania” uratowana: ministerstwo przyznaje dodatkowe środki
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.