Przegląd promowy: Kto dostarczy silniki do nowych promów dla Polski? 

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowaW tym tygodniu m.in. o kolejnym ważnym kroku w budowie nowych promów dla Polski.

Wärtsilä dostarczy napędy do nowych promów dla Polski

Fiński koncern Wärtsilä dostarczy silniki dla nowych promów, które mają zostać wyprodukowane dla Polskiej Żeglugi Morskiej (Unity Line) oraz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (Polferries). Stosowny kontrakt, który obejmuje m.in. dostawy silników oraz zbiorników paliwa został zawarty pomiędzy grupą Wärtsilä oraz stocznią Remontowa Shipbuilding, w której wyprodukowane zostaną nowe statki.

Producent z Finlandii pochwalił się, że sercem nowoczesnych jednostek będą silniki dual-fuel Wärtsilä 31DF, które mogą być mogą być zasilane konwencjonalnym paliwem LNG, jak i jego wariantem bio. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w Gdańsku powstaną trzy nowe i ekologiczne promy dla polskich armatorów. Każdy z nich będzie miał 195 m długości, a na pokład będzie mógł przyjąć 400 pasażerów. Każdy z promów będzie dysponował także pasem ładunkowym o długości 4100 m. Zawarty kontrakt zawiera opcję na budowę czwartego statku.

Luna Seaways oficjalnie przekazana do DFDS

Drugi z nowoczesnych promów, które powstały w chińskiej stoczni Guangzhou Shipyard International (GSI) dla DFDS, został przekazany oficjalnie armatorowi podczas specjalnej uroczystości, która odbyła się w Państwie Środka. Luna Seaways to drugi z nowoczesnych ro-paxów, które zostały zbudowane z myślą o obsłudze połączeń na Morzu Bałtyckim. Pierwszym z nich jest Aura Seaways, która dotarła do Europy dwa miesiące temu i obsługuje już połączenia na linii Kłajpeda-Karlshamn. Nim Luna Seaways do niej dołączy, upłynie jeszcze trochę czasu. Czeka ją m.in. wielotygodniowa podróż do Europy. Nowe promy mają po 230 m długości i dysponują pasem ładunkowym o długości 4500 m. Każdy z nich może przyjąć na pokład po 600 pasażerów.

Sycylia nie ustaje w walce o nowe promy

Nie udało się za pierwszym razem, ale Włosi nie ustają w walce, w której stawką są nowe promy do obsługi połączeń na Sycylię. Władze tego regionu już w połowie ub. r. ogłosiły przetarg na budowę dwóch nowych statków ro-pax, których operatorem miałby zostać Siremar. Działania te zakończyły się jednak fiaskiem. W związku z tymrozpisany został nowy przetarg. Teraz gra toczy się o budowę jednego nowego, tym razem większego promu, a w ewentualnym kontrakcie zostanie uwzględniona opcja budowy drugiego promu. Jeśli się uda, nowoczesny ro-pax z napędem dual-fuel będzie obsługiwał połączenie Lampedusa-Pantelleria.

Dramatyczne wydarzenia na pokładach statków

Liczne służby ratunkowe zaangażowane zostały do akcji, która miała miejsce w ostatni piątek na Morzu Śródziemnym. Wszystko z powodu pożaru, który pojawił się na pokładzie należącego do Grimaldi Lines promu Euroferry Olympia. Do zdarzenia doszło w chwili, gdy statek opuścił port Igumenitsa. Na pokładzie płynącej do Brindisi jednostki znajdowało się 237 pasażerów oraz 51 członków załogi. Kapitan ogłosił ewakuację statku. Wciąż nie wiadomo, czy wszystkich udało się uratować. Obecnie mówi się o ok. 10 osobach zaginionych. Dramatyczne sceny rozegrały się też na pokładzie samochodowca Felicity Ace, który przewoził 3965 nowych pojazdów osobowych. Podczas przeprawy przez Atlantyk należący do Mitsui O.S.K. Lines (MOL) statek stanął w płomieniach. Licząca 22 członków załoga opuściła jednostkę.

Cap Finistere już w barwach nowego operatora

17 lutego firma Grand Navi Veloci (GNV) przejęła prom Cap Finistere, który wcześniej przez lata (od 2010 r.) pływał w barwach Brittany Ferries. Zbudowany w 2001 r. dla Attica Group prom stał się 25. statkiem we flocie GNV. Statek zmienił swoją nazwę na GNV Spirit. Został on pozyskany przez nowego właściciela za sumę ok. 45-50 mln euro. 204-metrowa jednostka została siedem lat temu wyposażona w płuczki spalin, dzięki czemu spełnia wyśrubowane normy określone w dyrektywie siarkowej. Niestety, pierwsze plany, związane z wykorzystaniem promu przez nowego operatora (jeszcze tego samego dnia miał odbyć rejs do Neapolu), zostały nieco pokrzyżowane przez szalejący w Europie orkan Eunice.

Ważnie porozumienie dwóch krajów. Na drogach pojawią się dłuższe ciężarówki

Niemcy i Holandia osiągnęły kompromis w sprawie dopuszczenia do ruchu pomiędzy obydwoma krajami dłuższych i cięższych pojazdów ciężarowych (LZV). Przedstawiciele organizacji transportowych uważają, że to bardzo ważny krok, bo dzięki zmianie możliwe będzie realizowanie transportu większej liczby ładunków za pomocą takiej samej liczby pojazdów. To z kolei wpłynie na ograniczenie poziomu emisji i uczyni transport bardziej ekologicznym. Mimo osiągnięcia porozumienia, firmy będą wciąż musiały stosować się do lokalnych przepisów dotyczących maksymalnej wagi takiego zestawu (w obu krajach występują inne limity) oraz niezbędnych kwalifikacji kierowców. W tej chwili trwają rozmowy na temat przystąpienia do porozumienia kolejnych krajów – Danii i Czech. 

Źródło: PromySKAT

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.