Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Przejście niszczyciela US Navy przez Cieśninę Tajwańską

W czwartek okręt US Navy, przepłynął pierwszy raz w tym roku przez Cieśninę Tajwańską, demonstrując tym samym amerykańskie wsparcie dla Tajwanu. Ten incydent wywołał sprzeciw Pekinu. 

Niszczyciel typu Arleigh Burke, USS Chung-Hoon (DDG 93) przeprowadził rutynowe przejście przez wody Cieśniny Tajwańskiej, na których zgodnie z prawem międzynarodowym obowiązuje wolność żeglugi. Okręt przechodził przez korytarz w Cieśninie, która znajduje się poza morzem terytorialnym jakiegokolwiek państwa przybrzeżnego. Przejście jednostki USS Chung-Hoon przez Cieśninę Tajwańską demonstruje zaangażowanie Stanów Zjednoczonych w wolny i otwarty Indo-Pacyfik.

7 Flota Stanów Zjednoczonych podała w oświadczeniu z 5 stycznia, że Wojsko Stanów Zjednoczonych lata, pływa i działa wszędzie tam, gdzie pozwala na to prawo międzynarodowe.

Sytuacja w tym regionie jest napięta od lat, choć po zeszłorocznej wizycie ówczesnej przewodniczącej Izby Reprezentantów USA Nancy Pelosi w Tajpej, stosunki między oboma krajami znacznie się pogorszyły. Wizyta delegacji Kongresu na Tajwanie honorowała niezachwiane wsparcie Ameryki dla żywej demokracji Tajwanu.

W odpowiedzi Chiny rozpoczęły zakrojone na szeroką skalę manewry z udziałem wielu okrętów wojennych, dziesiątek samolotów i wystrzeliwaniem rakiet balistycznych na wody wokół Tajwanu.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/kolejny-kraj-dolacza-do-grona-nabywcow-pociskow-nsm/

W grudniu, FY2023 National Defense Authorization Act przeznaczył 2 mld dolarów na finansowanie sprzętu wojskowego dla Tajpej. To jeszcze bardziej pogorszyło stosunki między Pekinem i Waszyngtonem.

Okręty wojenne US Navy często prężą muskuły w imię korzystania z wolności żeglugi. Chiny są gotowe odpowiedzieć na wszystkie groźby i prowokacje w każdej chwili, a także będą zdecydowanie chronić swoją suwerenność narodową i integralność terytorialną.

Liu Pengyu, rzecznik chińskiej ambasady w Waszyngtonie

W zeszłym roku prezydent Chin Xi Jinping powiedział swoim generałom, że chce by chińskie wojsko było zdolne do zajęcia Tajwanu siłą do 2027 roku. Według ostatniego sondażu zachodnich geopolityków przeprowadzonego przez Council on Foreign Relations, kryzys w Cieśninie Tajwańskiej przybliża do konfliktu zbrojnego na świecie.

USS Chung-Hoon to oddany do służby w 2004 roku niszczyciel typu Arleigh Burke nazwany na cześć kontradmirała Gordona Paiea Chung-Hoona, odznaczonego dowódcy z czasów II wojny światowej, który został pierwszym azjatycko-amerykańskim oficerem US Navy. Kontrakt na budowę okrętu został przyznany Northrop Grumman Ship Systems 6 marca 1998 roku, a stępkę położono 14 stycznia 2002 roku w Ingalls Shipbuilding. Jednostkę zwodowano 11 stycznia 2003 r.

Źródło: US Navy

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.

    Austal i wsparcie lokalnej społeczności

    Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.

    Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal

    Wsparcie badań medycznych – The Hospital Research Foundation

    Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.

    Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:

    „Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.

    Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.