– Na początku funkcjonowania ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej założyło sobie główny cel: konsolidację polskiego przemysłu okrętowego – powiedział Grzegorz Witkowski.
Grzegorz Witkowski o odbudowie przemysłu stoczniowego
Wiceminister podkreślił, że stocznie trójmiejskie „radzą sobie całkiem nieźle”, a Morska Stocznia Remontowa Gryfia oraz Stocznia Szczecińska, na skutek polityki prowadzonej przez poprzedni gabinet polityczny, znalazły się na skraju zapaści.
– Ten przemysł stoczniowy w Szczecinie podnosimy z ruin – stwierdził Grzegorz Witkowski podczas rozmowy w PR 24 – Pierwszym krokiem, ale zasadniczym, była ustawa o wspieraniu przemysłu stoczniowego i przemysłów komplementarnych – dodał.
Wiceminister przypomniał, że ustawa ta zakłada m.in. zerową stawkę podatku VAT na zakup części potrzebnych do budowy i remontów statków, a także na same budowy i remonty statków w polskich stoczniach. W jego opinii ustawa ustanawia maksymalne możliwe wsparcie dla przemysłu stoczniowego, żeby nie zostało ono uznane za nieuprawnioną pomoc publiczną.
Stocznia Gryfia oraz Stocznia Szczecińska – będzie fuzja
Jak już pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, 15 czerwca br. został podpisany list intencyjny, dotyczący przejęcia przez kontrolowany przez ministerstwo gospodarki morskiej Fundusz Rozwoju Spółek aktywów stoczniowych w Szczecinie.
– Na razie trwa proces wyceny aktywów stoczniowych – powiedział wiceminister Grzegorz Witkowski, odnosząc się do tej sprawy. – Za dwa miesiące, według harmonogramu przyjętego w liście intencyjnym, mamy się spodziewać całkowitego i ostatecznego przejęcia tych aktywów – zapowiedział.
Według wiceministra „najbardziej naturalnym kierunkiem rozwoju stoczni w Szczecinie” wydaje się, żeby Morska Stocznia Remontowa Gryfia oraz Stocznia Szczecińska po przejęciu nad nimi nadzoru przez resort gospodarki morskiej funkcjonowały jako jeden podmiot.
– Konsolidacja przemysłu okrętowego zahamuje negatywny trend kanibalizmu polskich stoczni – stwierdził Grzegorz Witkowski.
Wiceminister powiedział też, że w obecnej sytuacji w polskich stoczniach jest „za dużo” zarządów. Dodał, że ma nadzieję, iż po konsolidacji będzie więcej pracowników, projektantów i inżynierów, a niej kadry zarządzającej.
Grzegorz Witkowski dodał też, że ministerstwo gospodarki morskiej chce, żeby polski przemysł umocnił swoją pozycję w branży offshore.
Źródło: Polskie Radio 24