Negocjacje w tej sprawie ruszyły trzy lata temu i właśnie znalazły swój finał. Według oficjalnych komunikatów, budowa korwet ruszy pod koniec roku, a ostatnia, piąta korweta Avante 2200 zostanie dostarczona saudyjskiej marynarce wojennej w 2022 roku.
Kontrakt wart jest ok. 1,8 mld euro. Hiszpański koncern stoczniowy Navantia podał, że umowa z Arabią Saudyjską jest największym kontraktem eksportowym, jakie kiedykolwiek pozyskały hiszpańskie stocznie państwowe. Koncern podkreślił, że zamówienie oznacza obciążenie pracą przez siedem milionów godzin dla stoczni Bahía de Cádiz, Ría de Ferrol i Cartagena oraz dla firm, które z nimi kooperują. Jest to więc kontrakt, który zagwarantuje ciągłość produkcji w stoczniach należących do grupy Navantia, przede wszystkim w stoczni Bahía de Cádiz. Oprócz samej budowy okrętów hiszpański koncern będzie też odpowiedzialny za wparcie eksploatacji jednostek przez pięć lat od dostarczenia pierwszej korwety. Okres ten może zostać przedłużony o kolejne pięć lat. Zakłada to prawo opcji przewidziane w kontrakcie.
Okręty, które kupuje Arabia Saudyjska, mają zostać dostosowane do specyficznych wymagań saudyjskiej marynarki wojennej, operującej przede wszystkim w rejonie Zatoki Perskiej.
Navantia chwali się, że korweta Avante 2200 jest okrętem najnowocześniejszej konstrukcji. Co więcej, koncern jest producentem wielu systemów, w które wyposażony jest okręt. To na przykład system walki CATIZ, zintegrowany system komunikacyjny HERMESYS, system kierowania ogniem DORNA, zintegrowany system kontroli platformy, mostek MINERVA, a także silniki oraz skrzynie biegów.
Kontrakt obejmuje również pakiet usług. To między innymi zintegrowane wsparcie logistyczne, szkolenie operacyjne i konserwacyjne, dostawa środków szkoleniowych, a także treningowych systemów walki oraz kontroli platformy. Navantia będzie też wspierać saudyjską marynarkę wojenną w całym cyklu życia okrętów w zakresie ich utrzymania.
W toku negocjacji kontraktu koncern Navantia uzgodnił z saudyjskim holdingiem obronnym Saudi Arabian Military Industries utworzenie spółki joint venture z siedzibą w Arabii Saudyjskiej. Wcześniej, w latach 2008-2012 koncern Navantia zrealizował dostawy okrętów Avante 2200 dla marynarki wojennej Wenezueli, która jak na razie jest jedynym użytkowników tych korwet. Jednak wenezuelska wersja jednostek jest słabiej uzbrojona oraz nie ma tak szerokich możliwości operacyjnych jak te, które zamówiła Arabia Saudyjska.
Saudyjskie korwety Avante 2200 będą uzbrojone w dwie poczwórne wyrzutnie rakietowych pocisków przeciwokrętowych Harpoon Block II, wyrzutnię pionowego startu dla 16 pocisków rakietowych woda-powietrze Raytheon ESSM, armatę okrętową kal. 76 mm Leonardo Super Rapid, działo kal. 35 mm Rheinmetall Oerlikon Millenium CIWS, dwa karabiny RWS, dwie potrójne wyrzutnie torped. Na pokładzie korwety będą się znajdowały hangar oraz lądowisko dla śmigłowca o masie do 10 ton.
Korweta Avante 2200 w wersji saudyjskiej będzie miała wyporność 2,5 tys. ton. Okręt będzie mierzył 99 m długości oraz 13,6 m szerokości. Dzięki dwóm silnikom diesla jednostka osiągnie prędkość 25 węzłów. Przy prędkości maksymalnej 18 węzłów okręt osiąga zasięg 5 tys. mil morskich. Załogę korwety będzie stanowić 92 marynarzy oraz oficerów.
Podpis: AM