Przeszkody w eksporcie zboża i nawozów

W piątek Rosja zagroziła Zachodowi, że jeśli nie zostaną usunięte przeszkody w eksporcie rosyjskiego zboża i nawozów, Ukraina będzie zmuszona do eksportu swoich produktów rolnych drogą lądową. Moskwa grozi, że będzie działać poza porozumieniem ONZ dotyczącym eksportu zboża.

W ostatnich tygodniach Rosja narzekała na utrudnienia w eksporcie swoich produktów rolnych, takich jak ubezpieczenia i utrudnienia w płatnościach, które muszą zostać usunięte, aby ich eksport mógł być kontynuowany. Ukraina i Rosja to dwa najważniejsze kraje na świecie w produkcji zbóż.

To porozumienie miało na celu złagodzenie kryzysu żywnościowego na świecie, który powstał przed rosyjską inwazją na Ukrainę, ale zostało pogorszone przez wojnę, która jest najbardziej śmiercionośną w Europie od czasów II wojny światowej.

Umowa ta pozwala na eksport produktów rolnych i nawozów, w tym amoniaku z ukraińskich portów nad Morzem Czarnym w Odessie, Czarnomorsku i Jużnym/Piwdennym. Rosja i Ukraina to dwaj najważniejsi producenci produktów rolnych na świecie. Rosja dominuje także na rynku nawozów sztucznych.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/napiecie-w-ciesninie-tajwanskiej/

Rosja twierdzi, że jej eksport jest zagrożony przez przeszkody, takie jak ubezpieczenia i utrudnienia w płatnościach, które muszą zostać usunięte. Rosyjski minister spraw zagranicznych Siergiej Ławrow poinformował, że jeśli Zachód nie będzie chciał usunąć tych przeszkód, Ukraina będzie musiała korzystać z dróg lądowych i rzecznych do eksportu swoich produktów rolnych.

Jeśli Zachód nadal będzie odmawiał usunięcia przeszkód dla rosyjskiego eksportu, to Rosja będzie działać poza ramami tej inicjatywy. Minister Ławrow powiedział, że Rosja może działać z Turcją i Katarem, jeśli to będzie konieczne.

Rosja wielokrotnie powtarzała, że jakiekolwiek dalsze przedłużenie umowy zbożowej będzie wymagało spełnienia przez Zachód szeregu jej żądań, w tym ponownego przyłączenia Rosyjskiego Banku Rolnego (Rosselchozbank) do systemu płatności SWIFT, wznowienie dostaw maszyn i części rolniczych, zniesienie ograniczeń w ubezpieczeniach i reasekuracji, dostęp do portów, wznowienie budowy rurociągu amoniaku Togliatti-Odesa oraz odblokowanie aktywów i kont rosyjskich firm zaangażowanych w eksport produktów rolnych i nawozów.

Ministerstwo rolnictwa Rosji ogłosiło w piątek o zebraniu w 2023 roku 120 milionów ton zbóż. Inicjatywa zbożowa na Morzu Czarnym była przedłużana dwukrotnie, ale Rosja zaznacza, że ostatnie przedłużenie dotyczy tylko 60 dni.

Źródło: Reuters

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Produkcja konstrukcji stalowych dla Baltica 2 nabiera tempa

    Produkcja konstrukcji stalowych dla Baltica 2 nabiera tempa

    W zakładach Smulders Projects Poland w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie trwa produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, realizowanej przez PGE i Ørsted. Prace są zaawansowane i przebiegają zgodnie z harmonogramem.

    Zakres kontraktu obejmuje wykonanie 107 kompletów trzypoziomowych podwieszanych platform wewnętrznych, stanowiących element tzw. secondary steel fundamentów turbin wiatrowych.

    Polskie zakłady w łańcuchu dostaw

    Produkcja w tych zakładach rozpoczęła się w 2025 roku i potrwa do połowy 2026 roku. Gotowe elementy trafiają do krajowej cynkowni, a następnie do Świnoujścia, gdzie realizowany jest montaż i końcowe doposażenie. Łącznie do terminalu trafi ponad 65 tysięcy elementów wyprodukowanych w Polsce.

    Znaczenie jakości i terminowości dostaw podkreślają także partnerzy projektu Baltica 2.

    Produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów Baltica 2 doskonale pokazuje znaczenie jakości, precyzji i terminowości. Choć są to elementy mniej widoczne, odpowiadają za bezpieczeństwo obsługi turbin i trwałość konstrukcji przez kolejne dekady.

    Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 w Ørsted

    Na znaczenie krajowego zaplecza przemysłowego oraz zasięg geograficzny projektu wskazuje inwestor po stronie polskiej.

    Krajowy komponent Baltica 2 to nie tylko Pomorze, lecz także zakłady w województwach lubuskim i opolskim. Po wyprodukowaniu elementy trafią do Świnoujścia, który stanie się kolejnym zapleczem budowy tej morskiej farmy wiatrowej.

    Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica

    Z perspektywy wykonawcy kluczowe pozostaje tempo realizacji prac i koordynacja produkcji prowadzonej w kilku lokalizacjach jednocześnie.

    Zbliżamy się do 30 proc. zaawansowania produkcji. Prace prowadzimy równolegle w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie, a w Świnoujściu rozpoczęliśmy już montaż. Realizacja Baltica 2 to jeden z naszych kluczowych projektów na lata 2025–2026.

    Rafał Futyma, Operational Director Smulders Projects Poland

    Baltica 2 o mocy do 1,5 GW to wspólna inwestycja PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku będzie to największa morska farma wiatrowa w Polsce. Baltica 2 znacząco przyczyni się do transformacji energetycznej kraju, zapewniając czystą energię dla ponad 2,5 mln gospodarstw domowych.

    Źródło: PGE Baltica