W 2020 roku Centrum Raportowania Piractwa Morskiego (PRC) Międzynarodowego Biura Morskiego (IMB) odnotowało 195 incydentów piractwa i napadów na statki handlowe z użyciem broni, na całym świecie, w porównaniu do roku 2019 gdzie odnotowano 162 przypadki piractwa.
W artykule
Incydenty te obejmowały, trzy porwania statków, 11 incydentów związanych z ostrzelaniem statków, 20 prób ataków oraz wtargnięcia na 161 statków. Wzrost liczby ataków przypisuje się aktywności piractwa i rozboju przy użyciu broni w Zatoce Gwinejskiej, a także intensyfikacji aktów rozboju w Cieśninie Singapurskiej.
W Zatoce Gwinejskiej rośnie liczba incydentów piractwa morskiego
W 2020 roku na całym świecie zostało porwanych 135 członków załóg z jednostek na których pełnili służbę, przy czym 95% członków zostało porwanych w Zatoce Gwinejskiej. Rekordowa liczba 130 członków załóg została uprowadzona w 22 oddzielnych atakach. Od 2019 roku Zatoka Gwinejska doświadczyła bezprecedensowego wzrostu liczby porwań wielu członków załogi. Tylko w ostatnim kwartale 2019 roku w Zatoce Gwinejskiej zarejestrowano porwania 39 członków załóg w dwóch oddzielnych incydentach.
Ataki pirackie w Zatoce Gwinejskiej stają się coraz bardziej niebezpieczne, według najnowszych danych IMB, ponad 80% piratów było uzbrojonych w broń. Wszystkie trzy porwania statków oraz dziewięć z jedenastu incydentów związanych z ostrzelaniem statków wydarzyło się w 2020r. Porwania członków załóg odnotowano w 25% przypadków ataków na statki w Zatoce Gwinejskiej – więcej niż w innych regionach świata.
Po porwaniu jednostek, załogi statku są przetrzymywana na lądzie do czasu uzgodnienia warunków ich uwolnienia. Według IMB, najdalsza pozycja w której doszło do porwania załogi w 2020 r. miało miejsce prawie 200 mil morskich (NM) od lądu, a średnia odległość w jakiej dochodziło do porwań wynosi ponad 60 mil morskich od lądu.
Wzrost liczby porwań w większej odległości od linii brzegowej świadczy o rosnących możliwościach technicznych piratów w Zatoce Gwinejskiej. Biorąc pod uwagę ten niebezpieczny trend, IMB zaleca statkom w regionie, pozostawanie w odległości co najmniej 250 mil morskich od wybrzeża przez cały czas rejsu lub do czasu, gdy statek będzie mógł wejść na redę, bezpieczne kotwicowisko, lub do portu w celu rozpoczęcia operacji ładunkowych.
Najnowsze statystyki potwierdzają zwiększone możliwości piratów w Zatoce Gwinejskiej, a coraz więcej ataków ma miejsce coraz dalej od wybrzeża. Jest to wysoce niepokojący trend, który można powstrzymać jedynie poprzez wzmożoną wymianę informacji i koordynację między statkami, agencjami sprawozdawczymi reagującymi w regionie Zatoki Gwinejskiej. Pomimo szybkich działań sił, służbami porządkowymi i marynarkami wojennymi zaangażowanymi w regionie. Według Michaela Howletta, dyrektora Międzynarodowego Biura Morskiego ICC nadal istnieje pilna potrzeba zajęcia się tą przestępczością, która ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo bezbronnych marynarzy.
Cieśnina Singapurska
Wzrost liczby ataków pirackich na statki w cieśninie Singapurskiej utrzymuje się od czwartego kwartału 2019r., przy czym w 2020r. zgłoszono 23 takie przypadki. Bezpośrednio na statkach wydarzyło się 22 z 23 incydentów. Jakkolwiek ataki te uważane za niski stopień zagrożenia, mające na celu głównie kradzież broni ze statku, które zazwyczaj mają miejsce po zmroku. W wyniku ataków piratów jeden członek załóg został ranny, drugi został wzięty jako zakładnik, a dwóm marynarzom bezpośrednio grożono podczas tych incydentów. Piraci, głównie posługiwali się nożami, które zostały zarejestrowane w co najmniej 14 przypadkach.
Indonezja
Liczba zarejestrowanych 26 ataków piractwa w 2020 roku utrzymała się na zbliżonym poziomie do liczby 25 incydentów odnotowanych w 2019 roku. Ataki piratów mają miejsce zarówno podczas kotwiczenia statków na redzie portów jak i postoju przy nabrzeżu. Dwie załogi statków przetrzymywane są jako zakładnicy. Dzięki nieustającym wysiłkom Indonezyjskiej Policji Morskiej udaje się utrzymać liczbę ataków piratów na mniejszym poziomie.
Kolejny rok bez incydentów w Somalii
W 2020 roku IMB ChRL nie odnotowała żadnych przypadków piractwa i rozboju w Somalii. Mimo nie odnotowanych żadnych incydentów, IMB ChRL ostrzega, że piraci z Somalii nadal posiadają zdolność do przeprowadzania ataków w basenie Somalii i na całym Oceanie Indyjskim. W szczególności raport ostrzega, że „Kapitanowie i załoga muszą zachować czujność i ostrożność podczas przepływania na tych wodach”.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.