Piractwo morskie: Raport IMB za pierwszy kwartał 2022 roku

Międzynarodowe Biuro Morskie ICC (IMB) opublikowało kwartalny raport na temat piractwa morskiego, który pokazuje niemal niezmienną liczbę incydentów piractwa morskiego, w pierwszych trzech miesiącach 2022 r. W raporcie uwzględniono, że wody Azji Południowo-Wschodniej zastępują Zatokę Gwinejską jako najbardziej niebezpieczne dla żeglugi handlowej, odpowiadając za prawie połowę incydentów piractwa w pierwszym kwartale tego roku.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 roku, raport IMB wykazuje łącznie 37 incydentów w porównaniu z 38 w roku ubiegłym. Prawie połowa miała miejsce na wodach Azji Południowo-Wschodniej, w szczególności w Cieśninie Singapurskiej.
W pierwszych trzech miesiącach 2021 r., w Zatoce Gwinejskiej odnotowano spadek piractwa o prawie połowę (43 proc.) wszystkich zgłoszonych incydentów. W I kwartale br. zgłoszono w tym regionie tylko 7 incydentów.
Konieczne są jednak stałe wysiłki w celu zapewnienia bezpieczeństwa marynarzy w regionie Afryki Zachodniej, który pozostaje niebezpieczny, o czym świadczy porwanie tankowca u wybrzeży Wybrzeża Kości Słoniowej w dniu 24 stycznia. Podczas porwania cała 17-osobowa załoga została wzięta jako zakładnicy. Na tych wodach otrzymano raporty o napadach przy użyciu broni.
Międzynarodowe Biuro Morskie ICC (IMB)
IMB uważa, że skoordynowane i trwałe wysiłki na rzecz wyeliminowania piractwa na niestabilnych wodach Zatoki Gwinejskiej przynoszą efekty. W I kwartale tego roku nie odnotowano żadnego porwania załóg w porównaniu z 40 porwaniami w tym samym okresie 2021 roku. Wysiłki regionalnych i międzynarodowych marynarek wojennych zaowocowały również zmniejszeniem liczby zgłoszonych incydentów z 16 w I kwartale 2021 r. do 7 w tym samym okresie 2022 roku.
Zagrożenia dla marynarzy nadal istnieją, czego najlepszym przykładem jest niedawny atak na statek (masowiec) Arch Gabriel, do którego doszło 3 kwietnia br. Jednostka została zaatakowana przez piratów w odległości 260 mil morskich od wybrzeży Ghany. Do pomocy została wysłana fregata włoskiej marynarki wojennej Luigi Rizzo. Załoga okrętu uratowała załogę i umożliwiła bezpieczne dotarcie do najbliższego portu.
Cieśnina singapurska stała się niebezpiecznym szlakiem morskim dla żeglugi handlowej, gdzie doszło do prawie 30 proc. więcej incydentów w I kwartale 2022 roku. Chociaż zgłoszone incydenty są uważane za drobne przestępstwa o charakterze ataków nieplanowanych przy nadarzającej się okazji i mieszczą się w definicji napadu przy użyciu broni, nadal stanowią zagrożenie dla załóg. W 11 zgłoszonych incydentach na wodach Cieśniny Singapurskiej dwóm załogom grożono, a jedną wzięto jako zakładników na czas trwania incydentu.
W większości incydentów sprawcy są uzbrojeni, co naraża załogi na niebezpieczeństwo nawet w przypadku niewielkich incydentów które mają głównie charakter ataków nieplanowanych przy nadarzającej się okazji. Państwa nadbrzeżne wzywa się do zwiększenia wysiłków w celu identyfikacji i zatrzymania tych przestępców, aby zwiększyć bezpieczeństwo morskie i ułatwić bezpieczniejszy handel na tych ważnych i strategicznych szlakach wodnych.
Michael Howlett, dyrektor IMB
Poza Cieśniną Singapurską, u wybrzeży Indonezji i Malezji odnotowano cztery incydenty, w porównaniu z dwoma w tym samym okresie 2021 roku.
Według IMB niepokój budzą wody Peru. W portach tego południowoamerykańskiego kraju odnotowano 27 proc. więcej incydentów, z 10 zgłoszonymi zdarzeniami. Na kotwicowisku Callao odnotowano 6 incydentów, w porównaniu z 5 incydentami w tym samym okresie ubiegło roku i tylko 1 w roku 2019.
Trzy incydenty odnotowano również na kotwicowisku Macapa u wybrzeży Brazylii. W dwóch z tych incydentów grożono marynarzom lub wzięto ich za zakładników.
Podczas gdy IMB pochwala wysiłki w zakresie reagowania w Zatoce Adeńskiej i południowej części Morza Czerwonego podejmowane przez służby porządkowe i zaangażowane w regionie marynarki wojenne, nadal podkreślają niebezpieczny charakter regionu i zachęcają do kontynuowania wysiłków w celu zapewnienia bezpieczeństwa na tych wodach dla marynarzy.
IMB nadal zachęca do szybkiego zgłaszania wszystkich incydentów. Założone w 1991 r. Centrum Raportowania Piractwa IMB śledzi raporty o piractwie i zbrojnych napadach, aby pomagać statkom i dostarczać przemysłowi morskiemu, agencjom reagowania i rządom dane potrzebne do szybkiego reagowania na incydenty.
Autor: MD

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











