Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Rosnące wyzwania środowiskowe sprawiają, że roboty stają się kluczowymi sojusznikami w ochronie naszych oceanów. Dzięki zaawansowanej technologii i innowacyjnym rozwiązaniom, mają one potencjał do odgrywania kluczowej roli w ratowaniu morskiej bioróżnorodności i ekosystemów. Poznaj, jak sześć przełomowych projektów z zakresu robotyki przyczynia się do odbudowy i ochrony życia podwodnego.
Ocean, pokrywający niemal trzy czwarte naszej planety, jest domem dla 80% bioróżnorodności Ziemi. Jego zdrowie jest niezbędne dla przetrwania życia na Ziemi, lecz stan środowiska morskiego jest alarmujący. W obliczu tych wyzwań, inicjatywa „Friends of Ocean Action” Światowego Forum Ekonomicznego podkreśla, że jeszcze nie jest za późno, aby zapobiec degradacji oceanów. Innowacyjne technologie, w szczególności robotyka, odgrywają tutaj nieocenioną rolę.
Mapowanie dna oceanu przez niemiecką firmę Planblue jest jednym z przykładów, jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe mogą przyczynić się do lepszego zrozumienia i ochrony morskich głębin. Dzięki zaawansowanemu obrazowaniu, możliwe jest identyfikowanie zmian środowiskowych i zagrożeń dla ekosystemów.
Ochrona wielorybów również zyskuje na znaczeniu dzięki technologii. Inicjatywy takie jak Whale Safe w Kalifornii i kanadyjska firma Whale Seeker wykorzystują nowoczesne technologie do monitorowania i ochrony tych majestatycznych ssaków przed kolizjami ze statkami oraz do badania ich populacji.
Monitorowanie „zdrowia” mórz przez podwodne drony, jak australijski Hydrus, pozwala na eksplorację głębin i identyfikację nowych gatunków morskich. Takie technologie umożliwiają lepsze zrozumienie ekosystemów oceanicznych i wpływu człowieka na ich stan.
Spis mieszkańców oceanu przez projekty takie jak Ocean Census ma na celu odkrycie i katalogowanie nieznanych gatunków morskich. Wykorzystanie zdalnych robotów podwodnych i zaawansowanej technologii obrazowania umożliwia poszerzenie naszej wiedzy o życiu w oceanie.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/jak-ochrona-oceanow-wplywa-na-przyszlosc-turystyki-analiza/
Stworzenie podwodnego internetu przez włoską firmę WSense otwiera nowe możliwości dla badań oceanicznych i monitorowania środowiska morskiego. Dzięki łączeniu urządzeń w sieci, możliwa jest lepsza wymiana danych i koordynacja działań ochronnych.
Genetyczna kontrola stanu oceanów przez zespół z Monterey Bay Aquarium Research Institute (MBARI) wykorzystuje eDNA do monitorowania bioróżnorodności i zmian środowiskowych. To innowacyjne podejście umożliwia szybsze reagowanie na zagrożenia dla ekosystemów morskich.
Dzięki połączeniu wiedzy, technologii i globalnej współpracy, istnieje nadzieja na odbudowę i ochronę naszych oceanów. Robotyka i zaawansowane technologie odgrywają kluczową rolę w tej misji, oferując nowe możliwości dla ochrony morskiej bioróżnorodności i ekosystemów. To przyszłość ochrony naszych oceanów, która już dziś staje się rzeczywistością.
W obliczu globalnych wyzwań, jakie stoją przed naszymi oceanami, innowacje technologiczne i robotyka otwierają nowe ścieżki do ich ochrony i regeneracji. Przedstawione projekty, od mapowania dna oceanicznego po genetyczne monitorowanie bioróżnorodności, pokazują, że zaawansowana technologia może być naszym sojusznikiem w dążeniu do zachowania zdrowia i różnorodności życia morskiego.
Ciągłe badania, współpraca międzynarodowa i zaangażowanie społeczności naukowej oraz organizacji pozarządowych, zwiększają szansę na skuteczną ochronę oceanów dla przyszłych pokoleń. Jest to misja, która wymaga nie tylko innowacji, ale także globalnej świadomości i odpowiedzialności – kluczowych elementów, na których musimy budować przyszłość ochrony naszej planety.
Autor: Mariusz Dasiewicz/Word Economic Forum


Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej – to nowy kierunek nauczania, który zostanie otwarty w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce od początku roku szkolnego 2026/2027. PGE Baltica podpisała z Powiatem Słupskim – organem prowadzącym szkołę – list intencyjny dotyczący współpracy przy utworzeniu nowej klasy.
W artykule
PGE Baltica współpracuje z ustecką szkołą od trzech lat. Do tej pory objęła opieką klasy o profilach technik mechanik i technik mechatronik. Wsparła finansowo m.in. wyposażenie pracowni narzędziowej, z której korzystają uczniowie, a także zakup pomocy naukowych. Eksperci PGE Baltica regularnie odwiedzają uczniów i prowadzą dla nich zajęcia o morskich farmach wiatrowych.
Teraz chcemy wprowadzić tę współpracę na wyższy poziom. Naszą ambicją jest wykształcenie na poziomie technikum najlepszych w Polsce fachowców przygotowanych do pracy przy eksploatacji morskich farm wiatrowych. To może być najlepsza szkoła offshore wind w Polsce, a jednocześnie odpowiedź na potrzebę edukacji wykwalifikowanych kadr dla branży. Wierzymy, że możliwość pracy w naszej bazie operacyjno-serwisowa w Ustce będzie dodatkową motywacją dla uczniów usteckiej szkoły.
Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica
Podpisane porozumienie z Powiatem Słupskim otwiera drogę do utworzenia w roku szkolnym 2026/2027 nowego kierunku kształcenia – technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Przewiduje patronat PGE Baltica nad nową klasą, współpracę merytoryczną i inne formy zaangażowania. Możliwe będą praktyki zawodowe, wizyty uczniów w miejscach inwestycji i udział ekspertów w lekcjach.
Czytaj więcej: Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE bliżej aukcji offshore 2025
Ogromnie cieszy nas to, że PGE Baltica postrzega swoją inwestycję w Ustce kompleksowo i chce wykorzystać potencjał naszego regionu. W przypadku naszej współpracy związanej z Zespołem Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w grę wchodzi możliwość zatrudnienia w przyszłości w roli techników absolwentów szkoły właśnie w usteckiej bazie, która zagwarantuje stabilną pracę dla specjalistów przez dziesięciolecia.
Paweł Lisowski, Starosta Słupski
Przy okazji podpisania listu intencyjnego odbyła się debata szkolna pt. „Zielony Wiatr” z udziałem uczniów i zaproszonych gości, którzy rozmawiali o tym, jak morska energetyka wiatrowa może odmienić przyszłość młodych ludzi w regionie.
Czytaj też: Monopale dla Baltica 2 – zakończono produkcję pierwszej partii
Deklaracja wsparcia ze strony PGE Baltica dla planów rozwoju szkoły to jest dalszy ciąg naszej dobrej współpracy przede wszystkim z myślą o przyszłości nastoletnich uczniów, młodych ludzi, którzy potrzebują podpowiedzi i pokierowania w wyborze zawodowej drogi.
Katarzyna Ozimek, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce.
PGE Baltica z Grupy PGE realizuje obecnie osiem projektów morskich farm wiatrowych, z których najbardziej zaawansowana jest Baltica 2. Tę farmę o mocy 1,5 GW PGE buduje wspólnie z Ørsted, a rozpoczęcie przez nią produkcji energii elektrycznej zaplanowano na 2027 roku. W Ustce PGE Baltica buduje bazę operacyjno-serwisową, która obsługiwać będzie w pierwszej kolejności właśnie morską farmę wiatrową Baltica 2, ale ma potencjał do obsługi kolejnych projektów PGE na morzu.
Źródło: PGE Baltica