Rosja może zagrozić Inicjatywie Zbożowej na Morzu Czarnym

Decyzja Rosji o niezatwierdzaniu nowych statków transportujących ukraińskie produkty rolne, w tym zboże, może zagrozić Inicjatywie Zbożowej na Morzu Czarnym. Konsekwencje takiej sytuacji będą wpływać na gospodarkę Ukrainy i światowy rynek zbożowy.
Rosja oczekuje spełnienia swoich żądań dotyczących ułatwienia eksportu zboża i nawozów. Zgodnie z ujawnionym przez agencję Reuters listem, Rosja stwierdziła, że „na podstawie oczekiwanej daty zakończenia inicjatywy (18 maja)” rejestracja nowych statków będzie „prowadzona tylko po otrzymaniu gwarancji od armatorów, że zakończą swoje uczestnictwo w Inicjatywie Zbożowej na Morzu Czarnym do 18 maja”.
JCC w Stambule, składający się z urzędników z Rosji, Ukrainy, Turcji i ONZ, decyduje, które statki biorą udział w porozumieniu. Następnie statki są kontrolowane przez urzędników WKK w pobliżu Turcji i udają się do ukraińskiego portu na Morzu Czarnym przez morski korytarz humanitarny, aby odebrać swój ładunek i wrócić na wody tureckie w celu przeprowadzenia ostatecznej inspekcji.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/klopoty-babcock-na-wyspach-brytyjskich/
Nie wiadomo, czy Rosja interpretuje „uczestnictwo w Inicjatywie Zbożowej na Morzu Czarnym” jako konieczność zakończenia ostatecznej inspekcji do 18 maja, czy po prostu jako konieczność opuszczenia morskiego korytarza humanitarnego do 18 maja. Jeśli Rosja wymaga zakończenia inspekcji do tego dnia, może to oznaczać, że od przyszłego tygodnia nie będzie zatwierdzać żadnych nowych statków do tranzytu w ramach porozumienia.
W celu przekonania Rosji, aby pozwoliła Ukrainie na wznowienie eksportu produktów rolnych z Morza Czarnego, w lipcu zawarto również oddzielną trzyletnią umowę, w której ONZ zgodziło się pomóc Rosji w eksporcie żywności i nawozów. Minister spraw zagranicznych Rosji, Siergiej Ławrow, ma w poniedziałek spotkać się w Nowym Jorku z sekretarzem generalnym ONZ, Antonio Guterresem, aby omówić przyszłość Inicjatywy Zbożowej na Morzu Czarnym.
Inicjatywa Zbożowa na Morzu Czarnym została wynegocjowana przez ONZ, Rosję i Ukrainę w lipcu 2022 r. oraz przedłużona na kolejne 120 dni w listopadzie tego samego roku, a następnie w marcu bieżącego roku. Celem inicjatywy jest złagodzenie kryzysu żywnościowego, który został wywołany przez inwazję Rosji na Ukrainę oraz wzrost cen żywności na światowych rynkach. Od czasu podpisania umowy Ukraina wyeksportowała ponad 24 miliony ton zbóż.
Źródło: Reuters

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










