Rosyjska marynarka wojenna ostrzeliwuje turecki masowiec w pobliżu Mariupola 

W niedzielę rosyjskie media państwowe poinformowały o ataku rosyjskiej marynarki wojennej na kolejny statek cywilny u wybrzeży Mariupola. Incydent ten jest co najmniej siódmym rosyjskim ostrzałem na statki handlowe od czasu rozpoczęcia inwazji 24 lutego.

W oświadczeniu przekazanym przez rosyjską agencję TASS rzecznik rosyjskiego Ministerstwa Obrony Igor Konaszenkow stwierdził, że okręt patrolowy Floty Czarnomorskiej otworzył ogień do masowca „Apacz” na Morzu Azowskim. 

Okręty wojenne Floty Czarnomorskiej otworzyły ogień artyleryjski w kierunku intruza, aby zatrzymać jego ruch. W wyniku bezpośredniego trafienia zapaliła się rufa statku.

Igor Kanaszenkow, rzecznik rosyjskiego Ministerstwa Obrony

Dane AIS dostarczone przez Pole Star pokazują, że masowiec opuścił Turcję w marcu i przybył do rosyjskiego portu Rostów nad Donem 2 kwietnia. Na podstawie zebranych danych wydaje się, że był to typowy rejs. Była to ósma podróż Apacza do Rostowa nad Donem w ciągu ostatniego roku. 8 kwietnia statek ponownie opuścił rosyjski port.

W osobnym oświadczeniu rosyjskie ministerstwo obrony stwierdziło, że masowiec Apacz próbował ewakuować dowódców ukraińskiego batalionu Azow z nabrzeża Mariupola, gdzie doszło do ciężkich walk. Ministerstwo fałszywie twierdziło, że należący do Turcji i pływający pod banderą Malty masowiec jest ukraińskim statkiem.

Batalion Azow to skrajnie prawicowa jednostka wojskowa, która zajmuje poczesne miejsce w rosyjskiej propagandzie denazyfikacyjnej dotyczącej przywódców Ukrainy. Jednostka ta odegrała kluczową rolę w obronie Mariupola i przez ponad miesiąc stawiała opór siłom inwazyjnym. 

W zeszłym tygodniu siły rosyjskie ostrzelały także pływający pod banderą Dominikany statek handlowy Azburg, stojący przy nabrzeżu w Mariupolu. Materiał filmowy opublikowany po incydencie przez rosyjski wywiad GRU pokazuje poważne uszkodzenia pokładu Azburga przez rosyjski ostrzał. 

Z ostatnich doniesień medialnych wynika, że rosyjskie wojsko usuwa marynarzy z zagranicznych statków handlowych zacumowanych w Mariupolu i zabiera ich na terytorium znajdujące się pod kontrolą Rosji; nie jest jasne, czy ewakuacja jest dobrowolna. 

Personel wojskowy Sił Zbrojnych Rosji i GRU deportował 47 członków załogi z Rosji, Azerbejdżanu, Egiptu i Ukrainy, którzy ukryli się na pokładach statków.

Separatystyczne siły sprzymierzone z Rosją. 

Ukraińscy cywile z Mariupola i innych terenów okupowanych przez Rosję również donoszą o deportacjach do miejsc w Rosji. Rząd rosyjski zaprzecza, jakoby prowadzi kampanię przymusowych deportacji z Ukrainy, natomiast przyznaje się do posiadania tysięcy obywateli ukraińskich. 

Doniesienia wskazują, że rosyjscy agenci federalni konfiskują paszporty i dowody osobiste, odbierają telefony komórkowe i rozdzielają rodziny. Nie muszę chyba wyjaśniać, co przypominają te tak zwane „obozy filtracyjne”. To jest mrożące krew w żyłach i nie możemy odwracać od tych wydarzeń wzroku.

Ambasador USA przy ONZ Linda Thomas-Greenfield

Autor: MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.