Rosyjska flota tankowców staje przed koniecznością zmiany bandery, pod którymi pływa, w związku z coraz większą presją wywieraną przez sankcje nałożone przez Stany Zjednoczone i Wielką Brytanię. Jak podaje Bloomberg, zmiany te są elementem szerszej walki Moskwy o utrzymanie swojej infrastruktury logistycznej, kluczowej dla eksportu ropy i finansowania działań wojennych.
Według Barbados Maritime Ship Registry, aż 46 rosyjskich statków zostanie zmuszonych do usunięcia bandery tego kraju do końca miesiąca w wyniku brytyjskich sankcji. Spośród nich, 14 jednostek znajduje się również na czarnej liście sankcji USA. Podobne działania podjął rejestr Panamy, który od początku stycznia usunął 68 statków powiązanych z rosyjskimi interesami, zgodnie z regulacjami nakładającymi sankcje USA, UE i Wielkiej Brytanii.
Zmiana bandery: rosyjska logistyka pod presją sankcji
Od momentu wybuchu wojny na Ukrainie w 2022 roku wiele jednostek wielokrotnie zmieniało państwo rejestracji, próbując ominąć sankcje. Zmiana bandery jest jednak kosztownym i skomplikowanym procesem, szczególnie w przypadku krajów takich jak Barbados, który przez lata cieszył się renomą w branży żeglugowej. Rejestracje w tego typu państwach gwarantują wysokie standardy bezpieczeństwa i wiarygodności – zalety, które Rosja stopniowo traci w wyniku sankcji.
Giovanni Ciniglio, dyrektor generalny Barbados Maritime Ship Registry z siedzibą w Londynie, wyjaśnił, że choć Barbados sam w sobie nie nakłada sankcji na Rosję, przestrzega brytyjskich zasad, aby utrzymać dobre relacje z Londynem. Oznacza to, że statki objęte sankcjami Wielkiej Brytanii będą zmuszone do opuszczenia rejestru Barbadosu. Co ciekawe, jednostki objęte wyłącznie sankcjami USA nie będą usuwane z listy Barbadosu.
Tankowce zmierzają w stronę mniej prestiżowych rejestrów
Statki usunięte z rejestru Barbadosu już zaczęły rejestrować się pod banderami mniej znanych państw, takich jak Tanzania czy Wyspy Św. Tomasza i Książęca – wynika z danych morskiej bazy informacji Equasis. Przejście na mniej renomowane bandery oznacza jednak większe ryzyko dla rosyjskich operatorów. Kraje te są często kojarzone z niższymi standardami w zakresie bezpieczeństwa morskiego i mniej restrykcyjnym nadzorem, co może utrudniać operacje żeglugowe w międzynarodowych portach.
Panama, która odgrywa kluczową rolę w globalnym rejestrze statków, wydała z kolei przepisy pozwalające na usuwanie rosyjskich jednostek objętych sankcjami już pod koniec 2022 roku. Oświadczenie władz Panamy podkreśla dostosowanie kraju do standardów sankcji międzynarodowych, w tym tych narzucanych przez ONZ, UE, USA i Wielką Brytanię.
Destrukcyjne efekty sankcji
Zmiany bandery i trudności rosyjskich operatorów w znalezieniu wiarygodnych rejestrów odzwierciedlają wpływ międzynarodowych sankcji na rosyjski sektor logistyczny i energetyczny. Jak podaje Bloomberg, wywieranie presji na rosyjską flotę tankowców jest elementem szerszej strategii mającej na celu ograniczenie zdolności Moskwy do finansowania konfliktu w Ukrainie.
Choć wiele z tych statków znajdzie nowe bandery, Rosja będzie musiała mierzyć się z rosnącymi kosztami i ryzykiem związanym z działaniem pod flagami krajów mniej prestiżowych, co może wpłynąć na operacyjność całej floty.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.