Rosyjska flota tankowców staje przed koniecznością zmiany bandery, pod którymi pływa, w związku z coraz większą presją wywieraną przez sankcje nałożone przez Stany Zjednoczone i Wielką Brytanię. Jak podaje Bloomberg, zmiany te są elementem szerszej walki Moskwy o utrzymanie swojej infrastruktury logistycznej, kluczowej dla eksportu ropy i finansowania działań wojennych.
Według Barbados Maritime Ship Registry, aż 46 rosyjskich statków zostanie zmuszonych do usunięcia bandery tego kraju do końca miesiąca w wyniku brytyjskich sankcji. Spośród nich, 14 jednostek znajduje się również na czarnej liście sankcji USA. Podobne działania podjął rejestr Panamy, który od początku stycznia usunął 68 statków powiązanych z rosyjskimi interesami, zgodnie z regulacjami nakładającymi sankcje USA, UE i Wielkiej Brytanii.
Zmiana bandery: rosyjska logistyka pod presją sankcji
Od momentu wybuchu wojny na Ukrainie w 2022 roku wiele jednostek wielokrotnie zmieniało państwo rejestracji, próbując ominąć sankcje. Zmiana bandery jest jednak kosztownym i skomplikowanym procesem, szczególnie w przypadku krajów takich jak Barbados, który przez lata cieszył się renomą w branży żeglugowej. Rejestracje w tego typu państwach gwarantują wysokie standardy bezpieczeństwa i wiarygodności – zalety, które Rosja stopniowo traci w wyniku sankcji.
Giovanni Ciniglio, dyrektor generalny Barbados Maritime Ship Registry z siedzibą w Londynie, wyjaśnił, że choć Barbados sam w sobie nie nakłada sankcji na Rosję, przestrzega brytyjskich zasad, aby utrzymać dobre relacje z Londynem. Oznacza to, że statki objęte sankcjami Wielkiej Brytanii będą zmuszone do opuszczenia rejestru Barbadosu. Co ciekawe, jednostki objęte wyłącznie sankcjami USA nie będą usuwane z listy Barbadosu.
Tankowce zmierzają w stronę mniej prestiżowych rejestrów
Statki usunięte z rejestru Barbadosu już zaczęły rejestrować się pod banderami mniej znanych państw, takich jak Tanzania czy Wyspy Św. Tomasza i Książęca – wynika z danych morskiej bazy informacji Equasis. Przejście na mniej renomowane bandery oznacza jednak większe ryzyko dla rosyjskich operatorów. Kraje te są często kojarzone z niższymi standardami w zakresie bezpieczeństwa morskiego i mniej restrykcyjnym nadzorem, co może utrudniać operacje żeglugowe w międzynarodowych portach.
Panama, która odgrywa kluczową rolę w globalnym rejestrze statków, wydała z kolei przepisy pozwalające na usuwanie rosyjskich jednostek objętych sankcjami już pod koniec 2022 roku. Oświadczenie władz Panamy podkreśla dostosowanie kraju do standardów sankcji międzynarodowych, w tym tych narzucanych przez ONZ, UE, USA i Wielką Brytanię.
Destrukcyjne efekty sankcji
Zmiany bandery i trudności rosyjskich operatorów w znalezieniu wiarygodnych rejestrów odzwierciedlają wpływ międzynarodowych sankcji na rosyjski sektor logistyczny i energetyczny. Jak podaje Bloomberg, wywieranie presji na rosyjską flotę tankowców jest elementem szerszej strategii mającej na celu ograniczenie zdolności Moskwy do finansowania konfliktu w Ukrainie.
Choć wiele z tych statków znajdzie nowe bandery, Rosja będzie musiała mierzyć się z rosnącymi kosztami i ryzykiem związanym z działaniem pod flagami krajów mniej prestiżowych, co może wpłynąć na operacyjność całej floty.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.