Stosowny kontrakt został podpisany w ubiegłym tygodniu. Umowa obejmuje dostawy w sumie dziewięciu urządzeń do sprężania gazu ziemnego. Co ciekawe, rosyjski koncern gazowy Novatek podał w komunikacie dla prasy, że porozumienie z niemieckim Siemensem obejmuje możliwość rozszerzenia dostaw specjalistycznego sprzętu również na potrzeby trzeciego terminalu LNG w Rosji.
Cytowany w komunikacie zastępca prezesa firmy Novatek Aleksander Fridman podkreśla, że obie firmy mają już za sobą udaną współpracę przy projekcie budowy terminalu eksportowego Jamał LNG. Siemens dostarczył turbiny gazowe oraz sprężarki gazu do tego zakładu przemysłowego. Dodał, że przy budowie terminalu Arctic LNG 2 Novatek wykorzysta nowe rozwiązania technologiczne i będzie współpracował z rosyjskimi producentami specjalistycznych urządzeń. Podkreślił, że koncern zamierza utworzyć Centrum Doskonałości LNG w Rosji.
Wiceprezes koncernu Novatek najprawdopodobniej miał na myśli rosyjską technologię „Arktyczna Kaskada”. W marcu ubiegłego roku gazowa spółka poinformowała, że opatentowała pierwszą w pełni rosyjską technologię do produkcji skroplonego gazu ziemnego. Ma ona wykorzystywać arktyczne warunki klimatyczne i znacząco obniżać koszty wytwarzania LNG. Portal energia.rp.pl napisał na ten temat: „Aby zamienić gaz ziemny w ciecz trzeba gaz schłodzić do co najmniej -160 st C. Technologia Arktyczna Kaskada wykorzystuje w pierwszym etapie warunki panujące w Arktyce. Wody Arktyki nawet latem utrzymują niską temperaturę – ich wykorzystanie do schładzania gazu pozwala oszczędzić energię. Rosyjska technologia potrzebuje 220 kW na tonę gazu czyli o 20 proc. mniej aniżeli zachodnia technologia powszechnie wykorzystywana Air Products”.
[powiazane1]
Podpisany właśnie kontrakt pomiędzy firmami z Rosji i Niemiec najpewniej jest pokłosiem sygnowania strategicznych dokumentów o charakterze ramowym, do czego doszło w ubiegłym roku. Na Portalu Stoczniowym odnotowaliśmy, że w październiku ubiegłego roku szefowie spółek Novatek i Siemens podpisali strategiczną umowę o współpracy. Rosyjski koncern podawał wówczas w komunikatach dla prasy, że kooperacja dotyczyć będzie m.in. dostaw specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego w procesie produkcji skroplonego gazu ziemnego. Co ciekawe, prezes koncernu Novatek Leonid Mikhelson podkreślał wówczas, że firmy zamierzają także wspólnie realizować nowe projekty biznesowe poza Rosją.
Obecnie koncern Novatek ma większościowy pakiet w terminalu Jamał LNG nad Zatoką Obską, który pod koniec ubiegłego roku osiągnął pełnię mocy produkcyjnych. Obecnie wynoszą one 16,5 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie. Jednak strategia korporacyjna spółki zakłada osiągnięcie mocy produkcyjnych na poziomie 55-60 mln ton LNG rocznie w 2030 roku. Z kolei terminal Arctic LNG 2 ma być gotowy w 2025 roku. Pisaliśmy już na Portalu Stoczniowym, że ma on być większy od tego, który już działa nad Zatoką Obską. Jego moc produkcyjna będzie wynosiła blisko 19,8 mln ton LNG rocznie, a sama produkcja gazu przez pierwszą instalację skraplającą ma ruszyć w latach 2022-2023.
Rosyjska spółka gazowa ma też w planach budowę kolejnego terminalu – Arctic LNG 3. Szczegóły dotyczące tej inwestycji na razie jednak nie są znane. W październiku ubiegłego roku pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, że spółka-córka Novateku o nazwie właśnie Arctic LNG 3 odkryła nowe złoże gazu ziemnego w Zatoce Obskiej. Spółka podała wówczas w komunikacie, że według wstępnych szacunków może tam znajdować się 900 mld sześc. gazu.
[powiazane2]
Agencja informacyjna Reuters podała w depeszy, że produkcję skroplonego gazu ziemnego w terminalu Arctic LNG 2 spółka Novatek zamierza rozpocząć w latach 2022-2023. Docelowa moc produkcyjna obiektu ma wynosić19,8 mln ton LNG rocznie, co oznacza, że będzie to terminal większy od tego, który już działa nad Zatoką Obską. W ramach nowego terminalu również mają działać trzy instalacje skraplające. Wszystkie mają osiągnąć pełną moc w 2025 roku. Jego budowa ma pochłonąć kwotę 21 mld dolarów. Obiekt powstanie nad Półwyspie Gydan, również nad Zatoką Obską, a transport gazu z terminalu będzie odbywał się drogą morską – jak ma to miejsce w przypadku terminalu Jamał LNG.
W ubiegłym roku ruszyły pierwsze przetargi, dotyczące budowy nowego obiektu. W grudniu agencja Reuters podała, że rozpisane postępowania dotyczą budowy lotniska przeznaczonej do obsługi terminalu oraz zatrudnienia wyspecjalizowanej firmy rekrutacyjnej. Zresztą już w listopadzie 2018 roku Novatek rozpisał przetarg na budowę kompleksu mieszkalnego dla 1,5 tys. pracowników w pobliżu pola gazowego Utrenneye, gdzie temperatury sięgają nawet minus 60 stopniu Celsjusza.
Podpis: łp