RWE rozmawia z polskimi dostawcami o zamówieniach dla morskiej stacji transformatorowej

RWE kontynuuje dialog z polskimi podwykonawcami, zainteresowanymi udziałem w budowie farmy wiatrowej na Bałtyku. Drugi etap rozmów będzie dotyczyć morskiej stacji transformatorowej w którym wezmą udział przedstawiciele dostawcy sprzętu – Chantiers de l’Atlantique
Spotkanie z dostawcami usług i komponentów dla morskiej stacji transformatorowej, budowanej w ramach projektu morskiej farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II odbędzie się w hotelu Mercure Gdańsk Stare Miasto, przy ul. Jana Heweliusza 22, 23 czerwca 2022 r. w godzinach 9:00-16:00.
Przed nami kolejny etap realizacji projektu farmy F.E.W. BALTIC II. Rozpoczynamy przygotowania do budowy morskiej stacji transformatorowej. Organizując spotkanie na temat wymagań technicznych, specyfiki projektu i harmonogramu realizacji całego przedsięwzięcia, chcemy dotrzeć z informacjami do polskich firm zainteresowanych wsparciem RWE Renewables i generalnego wykonawcy tej części inwestycji. Liczymy, że perspektywa uczestnictwa rozwoju krajowego sektora offshore, zachęci rodzime podmioty do udziału w spotkaniu i współrealizacji jednego z pionierskich na polskim Bałtyku przedsięwzięć.
Jakub Budzyński, Stakeholder Manager w RWE Renewables
Jest to kolejne wydarzenie większego cyklu, obejmującego dialog z potencjalnymi podwykonawcami, którzy mogą zostać zaangażowani w budowę infrastruktury morskiej farmy wiatrowej RWE. Realizując projekt F.E.W. Baltic II, RWE znacząco przyczyni się do rozwoju polskiej gospodarki i zielonej transformacji energetycznej w naszym kraju.
Wydarzenie organizowane w samym centrum Gdańska będzie okazją do pozyskania szczegółowych informacji na temat realizacji morskiej stacji transformatorowej, wchodzącej
w skład infrastruktury technicznej projektu F.E.W. Baltic II. Zgodnie z przyjętym harmonogramem realizacji inwestycji, montaż stacji transformatorowej zaplanowano na rok 2025, a farma wiatrowa RWE Renewables rozpocznie produkcję energii elektrycznej w 2026 roku. Po pełnym uruchomieniu, F.E.W. Baltic II o mocy 350 MW będzie mogła wyprodukować wystarczającą ilość zielonej energii elektrycznej, aby zaspokoić potrzeby około 350 000 polskich gospodarstw domowych.
Podczas spotkania zostaną przedstawione informacje i prezentacje dotyczące:
- sposobu budowania łańcucha poddostawców oraz jego struktury;
- harmonogramu kontraktu;
- wymagań technicznych oraz kompetencyjnych, stawianych potencjalnym poddostawcom;
- mechanizmu kontraktacji dostaw;
- kultury współpracy z RWE Renewables oraz generalnym wykonawcą.
W spotkaniu udział wezmą zarówno przedstawiciele inwestora – RWE Renewables, jak i generalnego wykonawcy kontraktu, dostawcy morskiej stacji trafo – Chantiers de l’Atlantique.
To kolejne spotkanie z potencjalnymi firmami współpracującymi, na którym tym razem przedstawimy specyfikę realizacji morski stacji transformatorowej – jednego z kluczowych elementów przyszłej farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II.
Spotkanie z dostawcami usług odbędzie się w formule otwartego dialogu, realizowanego na partnerskich zasadach, umożliwiającego swobodną wymianę informacji oraz pozyskanie bezcennych kontaktów i relacji. To szczególnie ważne dla podmiotów, które planują skuteczne wejście do sektora offshore wind. Chcemy zaprosić te polskie firmy, dla których będzie to okazja do zdobycia cennej wiedzy w zielonym segmencie energetyki.
Jakub Budzyński, Stakeholder Manager w RWE Renewables
Rejestracja online dostępna jest na stronie internetowej.
Miejsce i termin spotkania:
Gdańsk, Hotel Mercure Gdańsk Stare Miasto, ul. Jana Heweliusza 22
23.06.2022 r., start: godz. 9:00, koniec: godz. 16:00
Źródło: RWE

Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











