Ujawniony przez stocznię ze Splitu projekt korwety patrolowej oznaczony jako typ BIS91 jest lokalną alternatywą dla sygnalizowanej wcześniej (https://portalstoczniowy.pl/wiadomosci/chorwacka-stocznia-brodosplit-rozpoczela-budowe-seryjnych-patrolowcow-typu-omis/) przez Portal Stoczniowy możliwości włączenia się Chorwacji w program europejski.
Zaprezentowany projekt korwety/OPV jest istotnym osiągnieciem stoczni Brodosplit, dotychczas wykonującej mniejsze jednostki wojenne. Jednakże doświadczenie stoczni z rynku cywilnego, budującej ostatnio m.in. wycieczkowce arktyczne, a w przeszłości zbiornikowce klasy Suezmax czy jugosłowiańskie okręty podwodne, pozwala sądzić że budowa wspomnianych okrętów jest jak najbardziej realna.
Przedstawiona korweta ma być skonfigurowana do wykonywania misji patrolowych typowych dla OPV. Tak postawione główne zadanie pociąga za sobą stosunkowo nieskomplikowaną konstrukcję. Jednak dzięki planowanemu wykorzystaniu modułowości wyposażenia okręty te maja być zdolne do przenoszenia uzbrojenia przeciwokrętowego, przeciwlotniczego i zwalczania okrętów podwodnych co po doposażeniu w wymienione systemy ma pozwolić na ich szybka konwersje do standardu korwet wielozadaniowych.
Obecnie przedstawione założenia przewidują budowę jednostki o długości 90,7 m, szerokości 13,2m., zanurzeniu 3,8 m. i wyporności pełnej 1800 ton. Okręt ten ma posiadać uzbrojenie składające się z: armaty morskiej średniego kalibru i dwóch małokalibrowych systemów artyleryjskich. Ponadto okręt ma dysponować hangarem i lądowiskiem dla śmigłowca, oraz slipem dla łodzi interwencyjnych RHIB.
Chorwacka flota rozważa budowę 2 jednostek tej klasy w czasie najbliższych 12 lat. W przypadku zaakceptowana tych planów przez parlament, propozycja lokalnej stoczni może być jednym z głównych kandydatów do realizacji.
Podpis: Tomasz Witkiewicz