tkMS buduje okręty dla Singapuru. Pierwsza „dwieścieosiemnastka” zwodowana w Kilonii
Opublikowane:
19 lutego, 2019
18 lutego w stoczni thyssenkrupp Marine Systems w Kilonii doszło do pierwszego wodowania okrętu podwodnego z napędem niezależnym od powietrza (AIP) Invinsible. Jednostka ta, budowana dla marynarki wojennej Singapuru, to jedna z najnowocześniejszych w tej klasie na świecie.
Ceremonia wodowania pierwszej jednostki z serii jest uważane za niezwykle ważne wydarzenie w programie modernizacji floty podwodnej prowadzonym przez Republikę Singapuru. Z tego powodu na uroczystości byli obecni minister obrony narodowej tego miasta-państwa i liczni przedstawiciele władz, zarówno singapurskich, jak i niemieckich. Invincible to pierwszy z czterech okrętów Typ 218SG zamówionych przez Singapur.
Ich wejście do służby będzie wiązało się z wymianą eksploatowanych obecnie czterech przestarzałych jednostek podwodnych. Dwie z nich należą do okrętów podwodnych typu Challenger (RSS Challenger i RSS Chieftain), czyli zmodernizowanych i przebudowanych starych szwedzkich okrętów typu Sjöormen, które weszły do służby pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Uzupełniają je dwie jednostki typu Archer (RSS Archer i RSS Swordsman) pozyskane w podobny sposób. Są to gruntownie zmodernizowane szwedzkie okręty typu Västergötland pochodzące z połowy lat 80., które do służby w Singapurze weszły w latach 2011 i 2013.
Także w 2013 roku zostały zamówione za 1,6 mld dolarów w Niemczech dwa kolejne okręty podwodne, właśnie Typu 218SG. Po raz pierwszy w historii tego kraju były to jednostki fabrycznie nowe. Zamówienie na nie rozszerzono w 2017 roku o kolejne dwie jednostki. Zgodnie z obecnymi założeniami, nowe okręty wejdą do służby w 2021 (RSS Invincible) i 2022 roku. Kolejna seria, która na razie nie jest jeszcze budowana, pojawi się w służbie prawdopodobnie w latach 2024-25.
Typ 218SG należą do najnowszej generacji okrętów podwodnych z napędem niezależnym od powietrza (AIP) umożliwiającym im długotrwałe przebywanie pod powierzchnią morza, który do tej pory został zamontowany na 29 konwencjonalnych okrętach podwodnych. Singapurczycy podkreślają, iż dostosowanie okrętu do wymagań marynarki to efekt współpracy niemieckiego thyssenkrupp Marine Systems z singapurską agencją DSTA (Defence Science and Technology Agency), z którą prowadzone były wspólne prace projektowe. Prac doglądali też przedstawiciele marynarki wojennej Singapuru, którzy formułowali wcześniej wymagania. Z kolei dr Rolf Wirtz, prezes thyssenkrupp Marine Systems podkreślił wczoraj w Kilonii, że Typ 218SG to pierwszy z okrętów zupełnie nowej generacji, które będą stanowić dla swojego posiadacza strategiczny atut.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.