Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Trzy warunki dobrej budowy statków według Ulstein Verft 

Terminowość dostaw jest często niedoceniana przy ocenie projektów budowy nowych statków. Opóźnienia w dostawach mogą oznaczać dodatkowe koszty, które mogą być tak wysokie, jak pierwotna cena nowego statku. Norweska stocznia Ulstein Verft jest znana z terminowych dostaw. 

Koszty opóźnień w dostawach mogą wiązać się z utratą kontraktów czarterowych lub klientów, albo z koniecznością wyczarterowania innego statku do wykonania zadania, które miała wykonać nowo zbudowana jednostka. W innych przypadkach armator musi przejąć odpowiedzialność za sfinalizowanie budowy statku, w tym koszty związane z finansowaniem i inne koszty pośrednie.

Wielkość i złożoność statku dyktują czas potrzebny na jego budowę. Dlatego też, mimo że w interesie armatorów leży uzyskanie krótkiego okresu budowy, nie zawsze jest to proste. W ostatnich latach zdarzały się budowy wielu skomplikowanych statków, w których dochodziło do znacznych opóźnień, co miało negatywny wpływ na armatorów i stocznie je budujące.

Jednym z przykładów są eksploracyjne statki wycieczkowe. Są to małe i średnie statki oferujące rejsy do wyjątkowych miejsc, takich jak Galapagos, Arktyka czy Antarktyda. W wielu przypadkach statki te posiadają specjalne właściwości i wyposażenie, takie jak zdolność łamania lodu, operowanie łodziami półsztywnymi (RHIB), zdolność do przenoszenia i wykorzystywania śmigłowca, baseny i wiele innych udogodnień, które sprawiają, że doświadczenia i życie na pokładzie są wyjątkowe. Jednakże, zwiększają one również złożoność konstrukcji statków. 

Rynek budowy statków wycieczkowych doświadczył historycznie wysokiej aktywności w okresie od 2016 do 2018 roku, aby zaspokoić silny i rosnący wzrost liczby pasażerów. To zainteresowanie rynku doprowadziło do silnego nacisku na krótkie terminy dostaw. Średnie opóźnienie, w przypadku 32 statków dostarczonych w okresie 2017-2021, wyniosło 139 dni.

Zatem średnio przedsiębiorstwa wycieczkowe otrzymały swoje nowe statki prawie pięć miesięcy później niż pierwotnie zakontraktowano – innymi słowy, statki straciły np., polarny sezon wycieczkowy. Dziewięć z tych statków zanotowało opóźnienie przekraczające sześć miesięcy, z czego pięć było opóźnionych o prawie rok. Tylko osiem statków zostało dostarczonych w ciągu 30 dni od umownej daty dostawy.

Tymczasem stocznia Ulstein Verft jest znana z punktualności dostaw i ostatnio dostarczyła statek wycieczkowy „National Geographic Resolution” w uzgodnionym terminie dostawy. Jednostka ta została dostarczona w ostatnim tygodniu października 2021 r. ze stoczni w Norwegii i w połowie listopada obecna już była na wodach Antarktydy. Statek został zbudowany w czasie międzynarodowej pandemii, która w znacznym stopniu ograniczyła transfery personelu podwykonawców i komponentów od poddostawców.

Kablowiec „Nexans Aurora” jest kolejnym przykładem terminowej dostawy z Ulstein Verft. Dla kablowców, terminowość dostaw jest krytyczna, ponieważ mają one zaplanowane wielomilionowe kontrakty na instalację kabli. Opóźnienia w dostawach mogą spowodować opóźnienia w realizacji nie tylko projektów kablowych, ale także projektów wymagających kabli, takich jak farmy wiatrowe. W razie opóźnień właściciel statku będzie zmuszony wyczarterować statek zewnętrzny do wykonania prac, co wiąże się z nieprzewidzianymi kosztami.

Jak firmie Ulstein Verft udaje się realizować tak złożone projekty na czas? Istnieją trzy główne czynniki, które wyjaśniają zdolność do punktualnych dostaw i są to:

  1. wykwalifikowana siła robocza; 
  2. kompetentne zarządzanie nowymi projektami budowlanymi i łańcuchem dostaw;
  3. nowoczesne obiekty, które obejmują kryty dok.

Pracownicy są najważniejszym zasobem w stoczni Ulstein i głównym powodem udanych wyników Ulstein Verft. Zgromadzone doświadczenie w wysoko wykwalifikowanej sile roboczej było przekazywane z pokolenia na pokolenie stoczniowców od 1917 roku. Zrozumienie projektu statku, jego działania i technologii na pokładzie, to podstawowe elementy udanego projektu stoczniowego. Ulstein oferuje zintegrowane: projektowanie, budowę i dostawy usług w całym cyklu życia statku, co pozwala stoczni na kompleksową realizację kontraktów na najwyższym światowym poziomie.

Zarządzanie projektem i łańcuchem dostaw odgrywa zasadniczą rolę w efektywnym wykorzystaniu zasobów. Współpraca z podwykonawcami i poddostawcami w całym procesie realizacji kontraktu umożliwia sukces złożonych projektów. Zostało to przetestowane podczas Covid-19, kiedy ograniczenia związane z podróżowaniem stworzyły jeszcze trudniejsze warunki dla współpracy.

Statki segmentów takich jak: wycieczkowce eksploracyjne, ro-pax, offshore (np. budowa i eksploatacja morskich elektrowni wiatrowych) lub kablowce wymagają stosowania technologii, które nie są szeroko dostępne. Tylko nieliczne firmy są w stanie dostarczyć krytyczne komponenty, takie jak: trapy, furty ładunkowe czy systemy wydawania i układania kabli. Stocznia Ulstein rozwinęła własne kompetencje i zbudowała silną współpracę z siecią dostawców krytycznych systemów. Przez lata Ulstein współpracowała z uznanymi uniwersytetami w kraju i za granicą, aby dalej rozwijać istniejącą wiedzę na temat strategii budowy statków. 

Kryty dok firmy Ulstein Verft zapewnia przewagę konkurencyjną w odniesieniu do jakości produktów i warunków pracy. Jest również arcyważnym czynnikiem w zakresie zwiększania wydajności budowy statków. Planowanie prac można uniezależnić od warunków pogodowych, ponieważ deszcz, wiatr lub śnieg nie mają wpływu na prace prowadzone w doku.

Kompaktowa budowa stoczni z lokalizacją magazynów i systemów pomocniczych blisko siebie, odgrywa również ważną rolę w zwiększaniu produktywności i zapewnieniu terminowej dostawy statków. Obiekty Ulstein zapewniają bliski dostęp do magazynów oraz łatwy dostęp personelu i sprzętu do statków, zarówno w doku, jak i na jednym z trzech dostępnych nabrzeży wyposażeniowych. W pobliżu stoczni znajduje się teren do przeprowadzania prób morskich. Dzięki temu nie ma potrzeby przeprowadzania większych zmian lokalizacji w celu przetestowania systemów, funkcjonalności lub właściwości morskich.

Autor: TW

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.

    Austal i wsparcie lokalnej społeczności

    Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.

    Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal

    Wsparcie badań medycznych – The Hospital Research Foundation

    Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.

    Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:

    „Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.

    Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.