Trzy warunki dobrej budowy statków według Ulstein Verft 

Terminowość dostaw jest często niedoceniana przy ocenie projektów budowy nowych statków. Opóźnienia w dostawach mogą oznaczać dodatkowe koszty, które mogą być tak wysokie, jak pierwotna cena nowego statku. Norweska stocznia Ulstein Verft jest znana z terminowych dostaw.
Koszty opóźnień w dostawach mogą wiązać się z utratą kontraktów czarterowych lub klientów, albo z koniecznością wyczarterowania innego statku do wykonania zadania, które miała wykonać nowo zbudowana jednostka. W innych przypadkach armator musi przejąć odpowiedzialność za sfinalizowanie budowy statku, w tym koszty związane z finansowaniem i inne koszty pośrednie.
Wielkość i złożoność statku dyktują czas potrzebny na jego budowę. Dlatego też, mimo że w interesie armatorów leży uzyskanie krótkiego okresu budowy, nie zawsze jest to proste. W ostatnich latach zdarzały się budowy wielu skomplikowanych statków, w których dochodziło do znacznych opóźnień, co miało negatywny wpływ na armatorów i stocznie je budujące.
Jednym z przykładów są eksploracyjne statki wycieczkowe. Są to małe i średnie statki oferujące rejsy do wyjątkowych miejsc, takich jak Galapagos, Arktyka czy Antarktyda. W wielu przypadkach statki te posiadają specjalne właściwości i wyposażenie, takie jak zdolność łamania lodu, operowanie łodziami półsztywnymi (RHIB), zdolność do przenoszenia i wykorzystywania śmigłowca, baseny i wiele innych udogodnień, które sprawiają, że doświadczenia i życie na pokładzie są wyjątkowe. Jednakże, zwiększają one również złożoność konstrukcji statków.

Rynek budowy statków wycieczkowych doświadczył historycznie wysokiej aktywności w okresie od 2016 do 2018 roku, aby zaspokoić silny i rosnący wzrost liczby pasażerów. To zainteresowanie rynku doprowadziło do silnego nacisku na krótkie terminy dostaw. Średnie opóźnienie, w przypadku 32 statków dostarczonych w okresie 2017-2021, wyniosło 139 dni.
Zatem średnio przedsiębiorstwa wycieczkowe otrzymały swoje nowe statki prawie pięć miesięcy później niż pierwotnie zakontraktowano – innymi słowy, statki straciły np., polarny sezon wycieczkowy. Dziewięć z tych statków zanotowało opóźnienie przekraczające sześć miesięcy, z czego pięć było opóźnionych o prawie rok. Tylko osiem statków zostało dostarczonych w ciągu 30 dni od umownej daty dostawy.
Tymczasem stocznia Ulstein Verft jest znana z punktualności dostaw i ostatnio dostarczyła statek wycieczkowy „National Geographic Resolution” w uzgodnionym terminie dostawy. Jednostka ta została dostarczona w ostatnim tygodniu października 2021 r. ze stoczni w Norwegii i w połowie listopada obecna już była na wodach Antarktydy. Statek został zbudowany w czasie międzynarodowej pandemii, która w znacznym stopniu ograniczyła transfery personelu podwykonawców i komponentów od poddostawców.
Kablowiec „Nexans Aurora” jest kolejnym przykładem terminowej dostawy z Ulstein Verft. Dla kablowców, terminowość dostaw jest krytyczna, ponieważ mają one zaplanowane wielomilionowe kontrakty na instalację kabli. Opóźnienia w dostawach mogą spowodować opóźnienia w realizacji nie tylko projektów kablowych, ale także projektów wymagających kabli, takich jak farmy wiatrowe. W razie opóźnień właściciel statku będzie zmuszony wyczarterować statek zewnętrzny do wykonania prac, co wiąże się z nieprzewidzianymi kosztami.
Jak firmie Ulstein Verft udaje się realizować tak złożone projekty na czas? Istnieją trzy główne czynniki, które wyjaśniają zdolność do punktualnych dostaw i są to:
- wykwalifikowana siła robocza;
- kompetentne zarządzanie nowymi projektami budowlanymi i łańcuchem dostaw;
- nowoczesne obiekty, które obejmują kryty dok.
Pracownicy są najważniejszym zasobem w stoczni Ulstein i głównym powodem udanych wyników Ulstein Verft. Zgromadzone doświadczenie w wysoko wykwalifikowanej sile roboczej było przekazywane z pokolenia na pokolenie stoczniowców od 1917 roku. Zrozumienie projektu statku, jego działania i technologii na pokładzie, to podstawowe elementy udanego projektu stoczniowego. Ulstein oferuje zintegrowane: projektowanie, budowę i dostawy usług w całym cyklu życia statku, co pozwala stoczni na kompleksową realizację kontraktów na najwyższym światowym poziomie.

Zarządzanie projektem i łańcuchem dostaw odgrywa zasadniczą rolę w efektywnym wykorzystaniu zasobów. Współpraca z podwykonawcami i poddostawcami w całym procesie realizacji kontraktu umożliwia sukces złożonych projektów. Zostało to przetestowane podczas Covid-19, kiedy ograniczenia związane z podróżowaniem stworzyły jeszcze trudniejsze warunki dla współpracy.
Statki segmentów takich jak: wycieczkowce eksploracyjne, ro-pax, offshore (np. budowa i eksploatacja morskich elektrowni wiatrowych) lub kablowce wymagają stosowania technologii, które nie są szeroko dostępne. Tylko nieliczne firmy są w stanie dostarczyć krytyczne komponenty, takie jak: trapy, furty ładunkowe czy systemy wydawania i układania kabli. Stocznia Ulstein rozwinęła własne kompetencje i zbudowała silną współpracę z siecią dostawców krytycznych systemów. Przez lata Ulstein współpracowała z uznanymi uniwersytetami w kraju i za granicą, aby dalej rozwijać istniejącą wiedzę na temat strategii budowy statków.
Kryty dok firmy Ulstein Verft zapewnia przewagę konkurencyjną w odniesieniu do jakości produktów i warunków pracy. Jest również arcyważnym czynnikiem w zakresie zwiększania wydajności budowy statków. Planowanie prac można uniezależnić od warunków pogodowych, ponieważ deszcz, wiatr lub śnieg nie mają wpływu na prace prowadzone w doku.
Kompaktowa budowa stoczni z lokalizacją magazynów i systemów pomocniczych blisko siebie, odgrywa również ważną rolę w zwiększaniu produktywności i zapewnieniu terminowej dostawy statków. Obiekty Ulstein zapewniają bliski dostęp do magazynów oraz łatwy dostęp personelu i sprzętu do statków, zarówno w doku, jak i na jednym z trzech dostępnych nabrzeży wyposażeniowych. W pobliżu stoczni znajduje się teren do przeprowadzania prób morskich. Dzięki temu nie ma potrzeby przeprowadzania większych zmian lokalizacji w celu przetestowania systemów, funkcjonalności lub właściwości morskich.
Autor: TW

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











