UE do końca 2022 r. chce wprowadzić całkowity zakaz importu rosyjskiej ropy

Unia Europejska ma zamiar zaproponować wprowadzenie zakazu importu rosyjskiej ropy do końca roku, a do tego czasu ograniczenia w imporcie mają być wprowadzane stopniowo – informują anonimowe źródła unijne.

UE będzie naciskać na odcięcie kolejnych banków z Rosji i Białorusi od międzynarodowego systemu płatności SWIFT, w tym Sberbanku PJSC, powiedziały osoby, które prosiły o nieujawnianie tożsamości. USA i Wielka Brytania już wcześniej nałożyły sankcje na Sberbank, największą rosyjską instytucję finansową. 

Decyzja w sprawie nowych sankcji może zapaść już w nadchodzącym tygodniu na spotkaniu ambasadorów państw bloku – twierdzą informatorzy. Proponowane środki, które stanowiłyby szósty pakiet sankcji UE od czasu inwazji Rosji na Ukrainę, nie zostały jeszcze formalnie przedstawione i mogą ulec zmianie zanim to nastąpi.

Sankcje UE wymagają poparcia wszystkich 27 państw członkowskich, a kilka krajów, w tym Węgry, od dawna sprzeciwia się środkom wymierzonym w rosyjską ropę. Bloomberg podał w tym tygodniu, że Niemcy, zasygnalizowały swoją aprobatę dla stopniowego zakazu.

Minister gospodarki Niemiec, Robert Habeck powiedział w czwartek w wywiadzie dla stacji ZDF, że Berlin nie będzie stał na drodze do wprowadzenia embarga na rosyjską ropę, wyraził wręcz sceptycyzm, że jest to najskuteczniejszy sposób na zaszkodzenie prezydentowi Władimirowi Putinowi.

Embargo na ropę naftową dramatycznie podniosłoby stawkę w stosunkach z Rosją, ponieważ UE, która jest największym konsumentem ropy naftowej i paliw z Rosji, stara się wywrzeć nacisk na Putina w związku z prowadzoną przez niego wojną. W 2019 r. prawie dwie trzecie importu ropy naftowej do UE pochodziło z Rosji. 

UE rozważa również odmienne traktowanie ropy przesyłanej tankowcami i rurociągami, przy czym w przypadku tych drugich sankcje byłyby łatwiejsze.

Działania te mają na celu jak największe uderzenie w rosyjskie dochody z eksportu ropy, nie prowadząc jednocześnie do zawirowań na rynkach światowych. Wzrost cen ropy mógłby raczej zwiększyć dochody Moskwy ze sprzedaży niż stanowić karę.

Gazowe zawirowania

W tym tygodniu, Polska i Bułgaria zostały już odcięte od dostaw rosyjskiego gazu za nieprzestrzeganie nowych warunków postawionych przez Putina. Inne kraje zaś są przekonane, że uda im się utrzymać przepływ gazu. 

Według niezależnej organizacji badawczej – Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA), od czasu inwazji Rosji na Ukrainę, Unia Europejska zakupiła z Rosji paliwa kopalne o wartości około 44 miliardów euro. 

Inne propozycje, które zostaną omówione w ramach nowego pakietu sankcji, będą obejmować ograniczenia dotyczące usług konsultingowych, a także zakupu nieruchomości. Może też pojawić się więcej indywidualnych osób na liście, w tym urzędników wojskowych, potentatów i ich współpracowników oraz osób odpowiedzialnych za zbrodnie wojenne popełnione przez rosyjskie wojska na Ukrainie.

Niektóre państwa członkowskie dążą również do zaostrzenia istniejących ograniczeń w handlu morskim w ramach pakietu.

Autor: MD

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering