Zwalczanie piractwa dzięki przedłużeniu operacji Atalanta u wybrzeży Somalii

Pomimo zmniejszenia aktywności piractwa u wybrzeży Somalii i regionu Oceanu Indyjskiego, Unia Europejska zdecydowała się przedłużyć o dwa lata antypiracką operację sił morskich Atalanta. Operacja morska UE będzie kontynuowana do 31 grudnia 2024 roku.
Wraz ze spadkiem piractwa u wybrzeży Somalii, niektórzy ustawodawcy w tym kraju opowiadali się za zakończeniem operacji zagranicznych sił morskich. Zamiast tego przywódcy wezwali do ewolucji międzynarodowych wysiłków, aby skupić się bardziej na wzmocnieniu somalijskiej straży przybrzeżnej i narodowej marynarki wojennej.
Piractwo powstałe w zachodniej części Oceanu Indyjskiego zostało stłumione dzięki stałej obecności i wysiłkom sił morskich, a także działaniom sektora prywatnego i solidnemu zaangażowaniu we wdrażanie środków bezpieczeństwa statków przez firmy żeglugowe i rybackie. Pomimo mniejszego ryzyka zaleca się zachowanie czujności na jednostkach handlowych przechodzących w tym regionie oraz raportowanie statków wchodzących na wody tego regionu w ramach planowania i realizacji rejsu.
EUNAVFOR
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/przejscie-niszczyciela-us-navy-przez-ciesnine-tajwanska/
Decyzja o przedłużeniu misji zapadła po strategicznym przeglądzie roli UE w Rogu Afryki. Według urzędników celem jest konsolidacja i wzmocnienie reakcji UE na zmieniający się kontekst bezpieczeństwa morskiego oraz zwiększenie jej roli jako dostawcy bezpieczeństwa morskiego.
Wykorzystując sukcesy w tłumieniu piractwa u wybrzeży Rogu Afryki i Somalii, skonsolidowano ogólny mandat operacji Atalanta. Dzięki temu mandatowi operacja jest teraz na lepszej pozycji, co pozwoli na wdrożenie embarga ONZ na broń w Somalii, ograniczy handel narkotykami, wesprze trwającą walkę z Al Shabaab oraz jej finansowanie.
Rada Europejska
Operacja Atalanta rozpoczęła się 8 grudnia 2008 r. Priorytetem operacji jest ochrona statków handlowych na tamtejszych akwenach przed somalijskimi piratami. Jest to pierwsza operacja Unii Europejskiej na morzu. Okręty NATO rozpoczęły działania antypirackie w ramach operacji Ocean Shields w sierpniu 2009 r. Obie inicjatywy dotyczą także państw członkowskich, jak również innych krajów, które chcą zaprowadzić spokój na morskich szlakach komunikacyjnych.
Przedłużenie obejmuje również inne inicjatywy UE w Rogu Afryki i Somalii, w tym EUCAP Somalia, misję UE w zakresie budowania zdolności, oraz EUTM Somalia, misję UE w zakresie szkolenia wojskowego. Wspólnie inicjatywy te są zakotwiczone w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony UE.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/francuska-fregata-udaremnia-przemyt-narkotykow-na-oceanie-indyjskim/
W przyszłości operacja Atlanta ma rozszerzyć swój zasięg geograficzny na północ od Morza Czerwonego. Przywódcy operacji poinformowali, że poszerzony zakres zapewni swobodę żeglugi i ochronę Światowego Programu Żywnościowego. Ponadto szerszy zakres pozwoli UE na zintegrowane podejście do obrony w regionie, a także na budowanie wsparcia dla szerszej regionalnej architektury bezpieczeństwa morskiego.
Operacja Atalanta została utworzona w 2008 roku w odpowiedzi na rosnący poziom piractwa w zachodniej części Oceanu Indyjskiego. Jest ona częścią międzynarodowych operacji morskich, którym przypisuje się zasługę powstrzymania piractwa u wybrzeży Somalii. Jak podaje strona internetowa operacji, ochroniła ona ponad 2000 statków, zapewniając dostarczenie do regionu ponad trzech milionów ton żywności i pomocy humanitarnej. Łącznie 171 piratów zostało przekazanych lokalnym władzom, a 12 720 kg narkotyków zostało skonfiskowanych.
Źródło: EU Naval Force

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










