Kontrakt na cztery fregaty projektu 11356 dla marynarki wojennej Indii został podpisany pod koniec ubiegłego roku. Pisaliśmy już na Portalu Stoczniowym, że umowa ta obejmuje transfer technologii do indyjskiego przemysłu stoczniowego oraz podział pracy przy produkcji jednostek. Zgodnie z kontraktem dwa pierwsze okręty dostarczy kaliningradzka stocznia Jantar, położona nad Pregołą. Z kolei produkcją drugiej pary okrętów zajmie się już indyjskie Goa Shipyard.
[powiazane1]
Wartość umowy dotyczącej budowy okrętów nie została podana do publicznej wiadomości. Z nieoficjalnych doniesień prasowych wiadomo jednak, że Indie mogą zapłacić Moskwie w sumie ok. 1,5 mld dolarów, ale nie jest to całościowy koszt pozyskania czterech okrętów. Trzeba do tego doliczyć koszty budowy dwóch jednostek w stoczni Goa Shipyard. Jeszcze w ubiegłym roku w mediach pojawiły się informacje, że cztery okręty projektu 11356 będzie kosztowało indyjskie ministerstwo obrony ok. 2,2 mld dolarów.
Szef Rosoboronexportu Aleksander Michajew podkreślił, że stocznia Jantar w Kalinigradzie, która zbuduje dwa z czterech okrętów, to mocny punkt w eksportowym portfolio rosyjskiego przemysłu obronnego. Jak powiedział, w sumie stocznia wyprodukowała okręty na eksport o wartości ponad 1 mld dolarów. Zaznaczył również, że w sumie w budowie okrętów dla indyjskiej floty weźmie udział ponad 60 rosyjskich spółek.
Stocznia Jantar w Kaliningradzie ma już za sobą produkcję trzech fregat projektu 11356, które w latach 2016-2017 weszły do służby w rosyjskiej marynarce. Dzisiaj okręty te służą we Flocie Czarnomorskiej.
[powiazane2]
Tak naprawdę jednak budowa dwóch fregat, które trafią do Indii, rozpoczęła się już kilka lat temu, ponieważ jednostki te pierwotnie miały również wzmocnić rosyjską marynarkę. Fregaty zostały nawet zwodowane w latach 2016-2017, ale z powodu wybuchu konfliktu ukraińsko-rosyjskiego ich produkcja zostały przerwane. Rosjanie chcieli bowiem wyposażyć je w turbiny gazowe produkcji ukraińskiej, co stało się niemożliwe. Według mediów jednak okręty otrzymają te turbiny dzięki odrębnej umowie podpisanej między Indiami i Ukrainą.
Fregaty typu Admirał Grigorowicz mierzą prawie 125 metrów długości i ponad 15 metrów szerokości. Ich pełna wyporność przekracza 4 tys. ton. Okręty osiągają prędkość 30 węzłów, a przy prędkości marszowej (14 węzłów) ich zasięg to 4 850 mil morskich. Załoga fregat tego typu składa się z 200 ludzi.
Co do marynarki wojennej Indii, to obecnie użytkuje ona sześć fregat produkcji rosyjskiej. To okręty typu Talwar (projekt 1135.6), które do służby były wprowadzane w latach 2003-2013.
Podpis: tz