Marina Militare zamawia nowe fregaty patrolowe PPA

26 czerwca, włoski koncern stoczniowy Fincantieri poinformował o podpisaniu umowy z Ministerstwem Obrony Włoch na budowę dwóch nowych fregat patrolowych typu PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura) w konfiguracji Light+, przeznaczonych dla włoskiej Marina Militare.

Zamówienie dotyczy jednostek, które mają zastąpić fregaty Marcantonio Colonna (P 433) i Ruggiero di Lauria (P 435) – przekazane marynarce wojennej Indonezji (TNI AL) jeszcze przed ich formalnym wcieleniem do służby we Włoszech. Po przekazaniu stronie indonezyjskiej pierwsza z jednostek otrzymała nazwę KRI Brawijaya (320). Jej siostrzana fregata, który ma nosić nazwę KRI Prabu Siliwangi (321), pozostaje w fazie przygotowań do przekazania. Obie fregaty patrolowe mają zostać formalnie wcielone do służby w Marynarce Wojennej Indonezji (TNI AL) jeszcze w tym roku.

Czytaj więcej: Indonezja odbiera od Fincantieri fregatę patrolową PPA KRI Brawijaya

Modułowe patrolowce PPA – fregaty przyszłości?

Fregaty patrolowe typu PPA zostały zaprojektowane jako modułowa platforma nawodna, umożliwiająca elastyczne konfigurowanie jednostki w zależności od docelowego profilu operacyjnego. Konstrukcja kadłuba i skalowalny system walki pozwalają na rekonfigurację zarówno w zakresie uzbrojenia, jak i wyposażenia elektronicznego, co pozwala na dostosowanie jednostek do zmieniających się wymagań operacyjnych przez cały okres ich eksploatacji.

Zgodnie z założeniami programu PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura), opracowano trzy wersje jednostek: Light (Lekka), Light+ (Lekka Plus) oraz Full (Pełna). Wariant Full oferuje kompletne zdolności bojowe, natomiast konfiguracje Light i Light+ pozbawione są części sensorów oraz efektorów, które mogą zostać zintegrowane w ramach planowanych modernizacji.

Wielozadaniowa platforma bojowa z modułowym układem misji

Jednostki typu PPA zaprojektowano jako okręty zdolne do realizacji pełnego spektrum misji – od operacji typowo bojowych po monitorowanie morskich szlaków żeglugowych (SLOC), nadzór nad wyłączną strefą ekonomiczną (EEZ), operacje SAR oraz pomoc humanitarną. Charakterystycznym rozwiązaniem konstrukcyjnym jest zastosowanie dwóch przestrzeni modułowych – odkrytej między nadbudówkami oraz krytej, zlokalizowanej pod lądowiskiem na rufie okrętu – umożliwiających załadunek systemów misji, bezzałogowców lub kontenerów logistycznych.

Czytaj też: Fincantieri przekazuje czwartą fregatę PPA Giovanni delle Bande Nere dla Marina Militare

Na rufie okrętu znajduje się hangar z miejscem na śmigłowiec EH101 lub dwa średnie śmigłowce morskie SH90A. Fregaty osiągają prędkość ponad 31 węzłów i standardowo dysponują załogą 143 osób (z możliwością rozszerzenia do 181). Na pokładzie znajduje się system walki Leonardo ATHENA Mk 2, system radiolokacyjny Leonardo Kronos z aktywnymi ścianowymi antenami AESA (z elektronicznym skanowaniem fazowym) oraz systemem optoelektronicznym IRST.

Uzbrojenie stanowi m.in. najnowsza wersja pocisku przeciwokrętowego MBDA Teseo Mk2/E, charakteryzująca się zwiększonym zasięgiem oraz zdolnością rażenia celów lądowych, co wpisuje się w rosnące wymagania dotyczące zdolności do prowadzenia operacji ekspedycyjnych oraz reagowania na zagrożenia asymetryczne.

Zamówienia Marina Militare i przyszłość wariantu EVO

Zgodnie z aktualnym planem modernizacji włoskich sił nawodnych, Marina Militare zakontraktowała łącznie siedem fregat patrolowych typu PPA: dwie w wersji Light, trzy Light+ oraz dwie w pełnej konfiguracji Full. W planach znajduje się również doposażenie dwóch pierwszych jednostek – Paolo Thaon di Revel (P 430) oraz Francesco Morosini (P 431) – do standardu odpowiadającego konfiguracji Full.

Czytaj również: Siódma fregata patrolowa PPA „Domenico Millelire” zwodowana

W 2023 roku Fincantieri zaprezentował koncepcję rozwojową fregat patrolowych typu PPA o roboczej nazwie EVO, zakładającą zwiększenie autonomii misji oraz rozszerzenie zdolności bojowych poprzez integrację nowocześniejszych sensorów i systemów uzbrojenia. Jak dotąd nie została ona jednak zakontraktowana przez żadną marynarkę wojenną. Równolegle rozwijany jest program FREMM EVO – zmodernizowanych fregat nowej generacji, które trafią do Marina Militare w ramach odrębnego zamówienia, o czym szczegółowo pisaliśmy wcześniej na naszym portalu.

Źródło: Fincantieri/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Hiszpańska Navantia z propozycją dla szwedzkiego programu LULEÅ

    Hiszpańska Navantia z propozycją dla szwedzkiego programu LULEÅ

    Navantia zorganizowała w Sztokholmie spotkanie z przedstawicielami szwedzkiego przemysłu dotyczące programu LULEÅ, który przewiduje budowę czterech fregat dla szwedzkiej Svenska marinen. W wydarzeniu, zorganizowanym w Ambasadzie Hiszpanii, uczestniczyło ponad pięćdziesięciu przedstawicieli lokalnych firm.

    Szeroka formuła współpracy

    Hiszpański koncern zaprezentował koncepcję udziału szwedzkiego przemysłu zarówno przy budowie fregat, jak i ich późniejszym utrzymaniu. Navantia podkreśla, że projekt ma opierać się na partnerskiej współpracy obejmującej pełny cykl życia okrętów. Założeniem jest stopniowe przekazanie szwedzkim podmiotom kompetencji związanych z obsługą techniczną oraz zapewnienie ciągłości eksploatacji w ramach struktur NATO.

    Działania Navantii pokazują, że hiszpański producent chce mocniej zaznaczyć swoją obecność na rynku szwedzkim, traktując program LULEÅ jako szansę na długoterminową współpracę przemysłową.

    Podczas wydarzenia podpisano dwa listy intencyjne — ze stoczniami Stockholm Repairyard oraz Öresund Drydocks. Oba zakłady mogą odegrać istotną rolę w pracach serwisowych oraz w tworzeniu lokalnej bazy remontowej dla przyszłych fregat.

    Fregaty LULEÅ – odpowiedź na nowe potrzeby

    Program LULEÅ zakłada budowę czterech nowych fregat, które mają wzmocnić szwedzką flotę i zapewnić jej zdolności wymagane w ramach zadań NATO. Navantia podkreśla, że projektowane jednostki będą dopasowane do szwedzkich wymagań i dostarczone w określonym terminie oraz budżecie.

    Przedstawiciele koncernu zwrócili uwagę, że proponowany model współpracy sprawdził się w programach okrętowych realizowanych w wielu państwach sojuszniczych.

    Po części oficjalnej odbyła się seria rozmów „one-to-one”, w których uczestniczyli przedstawiciele firm zainteresowanych udziałem w łańcuchu dostaw. Formuła spotkań pozwoliła na wskazanie potencjalnych obszarów współpracy oraz wymianę doświadczeń między przedsiębiorstwami a zespołem z Hiszpanii.

    Deklaracja Navantii

    Nasza propozycja odpowiada temu, czego oczekuje szwedzka marynarka, ponieważ zakłada budowę okrętu dobranego do jej potrzeb i utrzymanego w gotowości przez cały okres służby. To rozwiązanie sprawdzone w wielu projektach, które Navantia realizowała w różnych państwach.

    Juan de la Cueva, dyrektor ds. handlowych

    Spotkanie w Sztokholmie pokazało, że Navantia intensyfikuje działania na rzecz udziału w szwedzkim programie. Deklaracje o współpracy, formalne listy intencyjne oraz wsparcie hiszpańskiej dyplomacji wskazują, że koncern zamierza zbudować trwałe relacje ze szwedzkim przemysłem okrętowym.

    Tym samym program LULEÅ wyrasta na jedno z kluczowych przedsięwzięć modernizacyjnych szwedzkiej floty, która zbliża się do wyboru podmiotu odpowiedzialnego za budowę fregat dla Svenska marinen.

    Źródło: Navantia