9 sierpnia w stoczni Thyssenkrupp Estaleiro Brasil Sul w Itajaí, w stanie Santa Catarina, odbyła się uroczystość wodowania i chrztu lekkiej fregaty Tamandaré (F200). To pierwsza z czterech fregat patrolowych typu Tamandaré, budowanych w ramach programu Corveta Classe Tamandaré (CCT), który jest realizowany przy współpracy z niemiecką grupą stoczniową Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS).
Uroczystość i goście
W uroczystości wzięło udział około 550 gości, w tym prezydent Brazylii Luiz Inácio Lula da Silva, przedstawiciele Ministerstwa Obrony, w tym minister José Mucio Monteiro, oraz dowódca marynarki, admirał Marcos Sampaio Olsen. Obecni byli także wysocy rangą przedstawiciele Republiki Federalnej Niemiec, a także członkowie konsorcjum Águas Azuis, które składa się z niemieckiej firmy Thyssenkrupp Marine Systems i lokalnych partnerów: Embraer Defense & Security oraz ATECH Business in Technologies.
Matką chrzestną fregaty została Vera Brennand, małżonka ministra obrony. W ceremonii, zgodnie z tradycją morską, symbolicznie rozbiła butelkę szampana o kadłub okrętu, przynosząc mu szczęście i pomyślność.
Czy ich potrzeba jest uzasadniona?
Fregaty patrolowe typu Tamandaré opierają się na sprawdzonym niemieckim projekcie MEKO A100, który łączy modułowość z nowoczesnym uzbrojeniem, zapewniając elastyczność operacyjną i łatwość serwisowania. Wartość kontraktu na budowę czterech jednostek dla Marinha do Brasile wynosi 1,6 miliarda USD.
Podstawowe uzbrojenie fregaty obejmuje:
System obrony powietrznej MBDA Sea Ceptor
Pociski przeciwokrętowe SIATT Mansup
76 mm armatę automatyczną Leonardo Super Rapido
30 mm armatę Rheinmetall Sea Snake
Dwie wyrzutnie SEA TLS-TT dla 324 mm torped lekkich Mk 46
Wyrzutnie celów pozornych Terma C-Guard
Zintegrowane systemy elektroniczne:
Wielofunkcyjny trójwspółrzędny radar Hensoldt TRS-4D AESA 3D
Elektrooptyczny system kierowania ogniem Thales STIR 1.2 EO Mk 2
Sonar kadłubowy Atlas Elektronik ASO 713
Radar dozoru nawodnego od RTX
System walki elektronicznej MB/Omnisys Defender Mk 3
Dwa czujniki optoelektroniczne Safran PASEO XLR
Dwa radary nawigacyjne RTX
System kierowania walką Atlas Elektronik ANCS
Cechy konstrukcyjne
Fregata Tamandaré ma długość 107,2 m, szerokość 15,95 m, zanurzenie 5,2 m oraz wyporność niecałe 3500 ton. Napęd w układzie CODAD składa się z czterech silników wysokoprężnych MAN 12V 28/33 DSTC o mocy 7320 KM każdy i czterech generatorów Caterpillar C32 o mocy 1900 KM każdy, co pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 25,5 węzła oraz zasięg maksymalny 5000 mil morskich. Załogę stanowić będzie 130 osób, a na rufie przewidziano lądowisko i hangar dla śmigłowca typu SH-60 Seahawk, Super Lynx Mk.21B lub H225M Caracal.
#AgênciaMarinha | Marinha do Brasil lança Fragata “Tamandaré” em Itajaí (SC). Esta é a primeira das quatro fragatas previstas no Programa Fragatas Classe “Tamandaré” e foi inteiramente fabricada no Brasil.
Projekt ten podkreśla strategiczne partnerstwo między Brazylią a Niemcami, z Brazylią jako centrum operacyjnym dla Ameryki Południowej. Podczas ceremonii, Oliver Burkhard, dyrektor generalny TKMS, podkreślił znaczenie tego projektu dla obu stron, zapewniając najnowsze standardy technologiczne i wysoką lokalną wartość dodaną.
„Brazylia nie może się rozwijać bez efektywnego wykorzystania swojej rozległej domeny morskiej, która obejmuje około 7500 km linii brzegowej wzdłuż Atlantyku, przez którą przepływa aż 95% naszego handlu zagranicznego” – stwierdził admirał Olsen.
Cięcie blach pod budowę okrętu rozpoczęto 5 września 2022 roku, a położenie stępki miało miejsce 24 marca 2023 roku. Po zakończeniu prac wykończeniowych fregata Tamandaré rozpocznie próby zdawczo-odbiorcze i zostanie przekazana Marynarce Wojennej Brazylii pod koniec 2025 roku.
Kolejne jednostki, w tym Jerônimo de Albuquerque (F201), są już w trakcie budowy, a ich wodowanie i przekazanie brazylijskiej marynarce wojennej planowane jest na najbliższe lata. Chociaż te fregaty nie mogą równać się pod względem uzbrojenia z polskimi Miecznikami, zostały zaprojektowane zgodnie z wymaganiami Brazylii. Mimo pewnych ograniczeń mają one wesprzeć działania brazylijskiej floty i chronić kluczowe interesy morskie tego kraju.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.