Dania wzmacnia bezpieczeństwo morskie na Morzu Czerwonym

W obliczu narastającej niepewności na Morzu Czerwonym, duńskie Ministerstwo Obrony i minister spraw zagranicznych Lars Løkke Rasmussen ogłosili decyzję o zintensyfikowaniu działań na rzecz bezpieczeństwa morskiego w tym regionie. Krok ten jest odpowiedzią na rosnące zagrożenia dla żeglugi.
Dania, kraj o bogatym doświadczeniu w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego, kontynuuje swoje wysiłki na rzecz ochrony żeglugi, wysyłając fregatę Esbern Snare na Morze Czerwone. Ten okręt, który w ostatnim czasie odgrywał ważną rolę w zwalczaniu somalijskiego piractwa, ponownie wykazuje gotowość Danii do reagowania na nowe wyzwania morskie. Fregata Esbern Snare, już znana ze swojego zaangażowania w operacje przeciwpirackie, teraz będzie pełnić kluczową rolę w zabezpieczaniu strategicznych szlaków morskich na Morzu Czerwonym.
Obecnie, w odpowiedzi na sytuację na Morzu Czerwonym, duński rząd planuje rozmieszczenie fregaty w tym regionie. Okręt, który ma dotrzeć do rejonu Morza Czerwonego przed końcem stycznia 2024 roku, będzie częścią międzynarodowych wysiłków na rzecz ochrony żeglugi. Duńskie Ministerstwo Obrony podkreśliło, że trzech oficerów sztabowych jest już przydzielonych do Połączonych Sił Morskich z siedzibą w Bahrajnie, co świadczy o zaangażowaniu tego kraju w regionalne inicjatywy bezpieczeństwa.
Na łamach naszego portalu niedawno omawialiśmy, jak inne kraje i organizacje międzynarodowe wyrażają swoje zaniepokojenie zagrożeniami na Morzu Czerwonym. Szczegółowo opisaliśmy inicjatywy takie jak operacja Prosperity Guardian, prowadzoną przez Stany Zjednoczone, mającą na celu zapewnienie bezpiecznego przejścia przez te wody cywilnych statków handlowych. W naszym artykule podkreśliliśmy także zainteresowanie Unii Europejskiej sytuacją w regionie, czego dowodem są informacje pochodzące z Niemiec i Hiszpanii. Analizowaliśmy również rolę misji EUNAVFOR Atalanta, która jest już aktywna w walce z piractwem somalijskim i stanowi istotny element międzynarodowych działań na rzecz bezpieczeństwa morskiego.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/eskalacja-napiec-i-wyzwania-dla-bezpieczenstwa-morskiego-na-morzu-czerwonym/
Duńska decyzja o zwiększeniu bezpieczeństwa morskiego na Morzu Czerwonym spotkała się z pozytywnym odzewem w branży. Danske Rederier, duńskie stowarzyszenie armatorów, wynegocjowało specjalne warunki dla marynarzy pracujących na statkach w rejonach wysokiego ryzyka. W trosce o bezpieczeństwo swoich pracowników, firma Maersk również podjęła decyzję o wznowieniu tranzytu przez Morze Czerwone, co jest znaczącym sygnałem dla innych przewoźników.
Dania, poprzez swoje działania, demonstruje gotowość do aktywnego włączenia się w globalne wysiłki na rzecz bezpieczeństwa morskiego. Rozmieszczenie duńskiej fregaty na Morzu Czerwonym jest nie tylko środkiem ochrony interesów narodowych, ale także wkładem w stabilność międzynarodowej żeglugi. Współpraca z innymi krajami i organizacjami międzynarodowymi, jak również z sektorem prywatnym, podkreśla wielowymiarowy charakter tych działań. Ta decyzja jest kolejnym krokiem na drodze do zabezpieczenia kluczowych szlaków morskich, mając na uwadze rosnące wyzwania w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego w XXI wieku.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











