Wzmocnienie Obrony Polskich Wód Terytorialnych: Fregata Antonio Marceglia w Porcie Wojennym Gdynia
7 grudnia, fregata Marina Militare Antonio Marceglia zacumowała w Porcie Wojennym w Gdyni, zapewniając kluczowe wsparcie dla obrony terytorialnych wód Polski oraz wzmocnienie obrony powietrznej kraju.
Obecność włoskiej fregaty od 6 grudnia stanowi ważny przejaw międzynarodowej współpracy i współdziałania w zakresie ochrony polskiego wybrzeża i infrastruktury krytycznej na Bałtyku. Jest to część umowy obronnej między Włochami a Polską, na mocy której włoskie okręty wojenne mają wspierać polską obronę morską i powietrzną przez najbliższe pół roku. Obecnie załoga koncentruje się na uzupełnianiu zapasów, a okręt ma opuścić port w przyszłym tygodniu, kontynuując misję w ramach tej współpracy.
Antonio Marceglia to fregata rakietowa typu Carlo Bergamini, powstała w ramach realizacji europejskiego projektu budowy nowoczesnych fregat typu FREMM (Frigate European Multi-Mission). Okręt ten pełni kluczowe funkcje w zakresie patrolowania otwartych wód, wsparcia wojsk lądowych oraz obrony powietrznej w ramach połączonych sił sojuszu NATO.
Program FREMM, czyli współpraca francusko-włoska dotycząca pozyskania fregat wielozadaniowych, przewidywałapierwotnie budowę większej liczby okrętów, jednak ostatecznie liczba ta została ograniczona. W ramach programu zbudowano łącznie 18 okrętów, z czego 8 dla Francji i 10 dla Włoch. Okręty te były budowane w różnych konfiguracjach, w tym: w wersji do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), w wersji obrony przeciwlotniczej (FREDA) oraz przeznaczenia do wykonywania szerokiego wachlarza działań, począwszy od zabezpieczenia interesów gospodarczych po ochronę, prowadzonej na morzu wszelkiej działalności ludzkiej (GP).
Francja początkowo planowała zakup większej liczby fregat, ale ostatecznie zredukowała swoje zamówienie do ośmiu jednostek. W ich skład weszło sześć fregat przeznaczonych do zwalczanie okrętów podwodnych (ASW) i dwa okręty przeznaczone do obrony przeciwlotniczej (FREDA). Włochy z kolei zamówiły łącznie dziesięć fregat w ramach programu FREMM, z czego pierwsza jednostka została zwodowana w lipcu 2011 roku i dostarczona w maju 2013 roku.
Warto dodać, że program FREMM obejmował także sprzedaż okrętów innym krajom, takim jak Egipt czy Maroko, co rozszerzyło międzynarodowy zasięg tego projektu. Okręty FREMM stały się istotnym elementem flot wojennych tych państw, co świadczy o ich zaawansowaniu technologicznym i zdolnościach operacyjnych.
W szczególności, jednym z elementów wyróżniających te okręty jest zaawansowany radar Leonardo Kronos Grand Naval, który jest rozwinięciem systemu EMPAR (European Multifunction Phased Array Radar). Ten nowoczesny radar umożliwia śledzenie jednocześnie do 300 wrogich pocisków i samolotów naddźwiękowych, co stanowi kluczowy element w zakresie nowoczesnej obrony powietrznej.
Dodatkowo, do zwalczania okrętów podwodnych, na jednostce są zaokrętowane dwa pokładowe śmigłowce typu NH90 lub EH-101.
Fregata Antonio Marceglia, może imponować swoimi parametrami technicznymi i możliwościami operacyjnymi. Okręt o pełnej wyporności 6700 ton i wymiarach 144,6×19,7×8,6 metra, jest wyposażony w zaawansowany system napędowy CODLAG, składający się z turbiny gazowej General Electric Avio LM2500+G4 o mocy 31 994 kW, wspomaganej przez cztery agregaty prądotwórcze Isotta-Fraschini VL1716T2ME (po 2200 kW każdy) oraz dwa silniki elektryczne Jeumont (po 2147 kW każdy).
To połączenie zapewnia fregacie prędkość maksymalną 30 węzłów oraz ekonomiczną 15 węzłów, przy zasięgu 6000 mil morskich.
Okręt ma zaawansowane uzbrojenie artyleryjskie, obejmujące armatę Leonardo kalibru 127 mm L/64 w odmianie LW oraz armatę Super Rapido kalibru 76 mm L/62 z systemem Davide, który pełni rolę systemu ostatniej szansy.
Fregata Antonio Marceglia wyposażona jest w zaawansowane systemy do zwalczania okrętów podwodnych, co jest kluczowe dla operacji na wodach Bałtyku. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologicznie sonarów i systemów hydroakustycznych, jest w stanie efektywnie wykrywać, śledzić i neutralizować potencjalne zagrożenia podwodne. Okręt ten efektywnie uzupełnia Polski system obrony wybrzeża oraz integruje z innymi jednostkami NATO. Podnosi to jego wartość w wielonarodowych operacjach morskich i obronie terytorium naszego kraju.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/hms-richmond-dolacza-do-wielonarodowej-grupy-zadaniowej/
Okręt ma też zaawansowane systemy radiolokacyjne o niskiej wykrywalności (LPI), takie jak SPS-732(V2) i SPN-730, oraz dwuwspółrzędny systemem obserwacji pozahoryzontalnej Leonardo RASS (RAN-30X). Dodatkowo, jest wyposażony w nowoczesny system rozpoznania „swój-obcy” IFF SIR-M-PA z nieruchomą anteną pierścieniową ze skanowaniem fazowym, pełniący także funkcję wtórnego radaru dozoru (MSSR).
Załoga okrętu składa się z 131 osób oraz do 23 czlonków obsady lotniczej, co umożliwia efektywne operowanie dwoma zaokrętowanymi śmigłowcami. Antonio Marceglia jest jednym z najnowocześniejszych okrętów Marina Militare.
Obecność włoskiej fregaty w Polsce świadczy o zaangażowaniu Włoskiej Marynarki Wojennej we wzmocnienie współpracy międzynarodowej i zwiększenie bezpieczeństwa na Bałtyku, ale także jest częścią szerszego planu obronnego. Włoska jednostka przyczyni się zatem do wzrostu efektywności naszych działań obronnych w regionie. Planowany czas operacji Antonio Marceglia na polskich wodach terytorialnych to co najmniej sześć miesięcy. Umożliwi to intensyfikację działań obronnych i wzmocnienie bezpieczeństwa morskiego w tym strategicznym obszarze.
Autor: Marcin Szywała
Related Posts
- Okręty podwodne S-80 i nowy system AIP-BEST. Czy to wystarczy Hiszpanom, aby wygrać w programie ORKA?
- Odbudowa potencjału szkoleniowego ZOP w MW RP
- Umowa o budowę statku – spory dotyczące zmian do umowy
- „Oceania” uratowana: ministerstwo przyznaje dodatkowe środki
- Brytyjski program FSS osiąga kluczowy kamień milowy
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Następny artykuł:
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.