Zagrożenia minowe na wodach Morza Czarnego

Bułgaria, Rumunia i Turcja, jako państwa basenu Morza Czarnego, ogłosiły gotowość do wspólnego działania w celu zwalczania zagrożeń minowych na Morzu Czarnym, będących bezpośrednim skutkiem trwającej wojny na Ukrainie. W styczniu przyszłego roku planowane jest podpisanie porozumienia o współpracy, mające na celu systematyczne usuwanie dryfujących min na tych wodach, co stanowi istotny krok w kierunku zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi w tym ważnym regionie dla tej części Europy.

Porozumienie to jest odpowiedzią na narastające zagrożenie minami morskimi, które stwarzają realne niebezpieczeństwo dla żeglugi. Miny te, pochodzące z portów Ukrainy i Rosji, są w stanie przemieszczać się z prądami morskimi, docierając nawet do granic morskich Rumunii.

Jak donosi agencja Reuters, Turcja, Rumunia i Bułgaria zdecydowały się na współpracę przeciwko zagrożeniu minom pływającym na Morzu Czarnym. W odpowiedzi na to zagrożenie, Turcja ogłosiła wprowadzenie stałych patroli morskich, realizowanych przy pomocy niszczycieli min. Dodatkowo, państwa te planują zwiększenie współpracy międzynarodowej w zakresie wymiany informacji i koordynacji działań, mając na celu kompleksowe rozwiązanie problemu zagrożeń minowych.

Według portalu Turkish Minute, państwa NATO takie jak Turcja, Rumunia i Bułgaria – są bliskie zawarcia porozumienia w celu utworzenia wspólnej siły do oczyszczania Morza Czarnego z min. Porozumienie to ma zostać podpisane 11 stycznia w Stambule, według doniesień TRT Haber.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/zagrozenia-na-morzu-czerwonym-eskalacja-konfliktu-i-wyzwania-dla-bezpieczenstwa-morskiego/

Dodatkowo, Zgromadzenie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) podjęło kroki w celu wsparcia Ukrainy w odbudowie bezpiecznej żeglugi. Przyjęta rezolucja przewiduje ustanowienie misji technicznej kierowanej przez IMO, mającej na celu wspieranie ukraińskich władz w zapewnieniu bezpieczeństwa i ochrony statków korzystających ze specjalnych korytarzy morskich oraz infrastruktury portowej Ukrainy.

W kontekście sytuacji humanitarnej i ekonomicznej, ważne jest również podkreślenie wpływu tych działań na ukraiński eksport drogą morską. Jak ujawniło Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy, od sierpnia bieżącego roku ponad 130 statków opuściło ukraińskie porty, przewożąc na swoich pokładach ponad 5 milionów ton produktów rolnych. Jest to bezpośredni wynik wycofania się Rosji z Czarnomorskiej Inicjatywy Zbożowej, wynegocjowanej przez ONZ.

Te inicjatywy świadczą o wzmożonej świadomości i odpowiedzialności państw basenu Morza Czarnego, które zjednoczyły siły w celu zapewnienia bezpieczeństwa morskiego i stabilności w tym regionie świata.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski