Zielone światło dla Terminalu Kontenerowego w Porcie Świnoujście

Wojewoda Zachodniopomorski, Adam Rudawski, wydał decyzję lokalizacyjną dla Terminalu Kontenerowego w Porcie Świnoujście. Ta decyzja pozwala na rozpoczęcie projektowania strategicznej infrastruktury dostępowej do nowoczesnego terminalu.

Kluczowe aspekty inwestycji Terminalu Kontenerowego w Porcie Świnoujście

  1. Przepustowość: Terminal zaprojektowano z myślą o obsłudze około 1,5 miliona TEU rocznie.
  2. Wymiary dla statków: Port będzie mógł przyjmować kontenerowce do 400 metrów długości.
  3. Modernizacja kanału żeglugowego: Planowane pogłębienie kanału do 17 metrów na długości 70 km zwiększy możliwości nawigacyjne.
  4. Lokalizacja terminala: Terminal zostanie usytuowany na wschód od gazoportu, co zapewni doskonałe warunki dla operacji przeładunkowych. Cała struktura zostanie dodatkowo osłonięta falochronem, co zwiększy bezpieczeństwo i stabilność operacji portowych.

Rozwój infrastruktury

Projekt, przewidziany do realizacji do 2028 roku, obejmuje nie tylko budowę terminalu, ale także rozbudowę i modernizację infrastruktury towarzyszącej. Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreśla, że inwestycja ta jest decydującym krokiem na drodze do wzmacniania polskiej gospodarki morskiej oraz podnoszenia jej konkurencyjności na arenie międzynarodowej.

Czytaj więcej o Porcie w Świnoujściu czyli o przełomie w negocjacjach i perspektywach w ekspansji

Konsorcjum odpowiedzialne za inwestycję w Terminal Kontenerowy w Porcie Świnoujście

Belgijsko-katarskie konsorcjum DEME CONCESSIONS N.V. i QTERMINALS W.L.L. zajmie się realizacją projektu. Uzyskali oni niedawno, 22 listopada, zgodę na dzierżawę 75 ha terenu, co umożliwi im długoterminowe planowanie i zarządzanie terminalową infrastrukturą.

Ekologiczne i dualne podejście

Nowy terminal zostanie wyposażony w technologie niskoemisyjne, co jest zgodne z globalnymi trendami ochrony środowiska. Ponadto infrastruktura będzie miała charakter dualny – cywilny oraz wojskowy, co zwiększa strategiczne znaczenie tego projektu dla bezpieczeństwa narodowego.

Terminal Kontenerowy w Świnoujściu: Przykład harmonii między technologią a naturą

Warto podkreślić, że lokalizacja tego terminalu została starannie wybrana tak, aby ograniczyć do minimum wpływ na otoczenie i środowisko naturalne. To strategiczne umiejscowienie ma również kluczowe znaczenie dla mieszkańców dzielnicy Warszów. Dzięki naturalnej bariery w postaci gęstego lasu, który będzie oddzielał terminal od mieszkań, zapewnione zostanie znaczne zmniejszenie potencjalnych uciążliwości, takich jak hałas czy zanieczyszczenie powietrza.

Takie planowanie przestrzenne pokazuje wysoki poziom odpowiedzialności ekologicznej i społecznej, gwarantując, że rozwój infrastrukturalny może współistnieć z zachowaniem wysokiej jakości życia lokalnych społeczności oraz ochroną środowiska naturalnego. Dzięki temu mieszkańcy tej dzielnicy będą mogli cieszyć się spokojem, będąc w bezpośrednim sąsiedztwie jednego z najnowocześniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce.

Znaczenie dla gospodarki

Zaplanowana budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu stanowi kluczowy punkt „Programu rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Projekt ten ma za zadanie nie tylko wzmocnienie pozycji polskich portów na mapie Morza Bałtyckiego, ale również przekształcenie ich w centralne punkty globalnych łańcuchów dostaw, obsługujące Europę Środkowo-Wschodnią.

Inwestycja w Terminal Kontenerowy w Świnoujściu to nie tylko znaczący rozwój infrastrukturalny, ale również potężny impuls dla lokalnej i krajowej gospodarki, otwierający nowe możliwości dla handlu morskiego w Polsce. Wraz z rozwojem terminalu, oczekuje się znacznego wzrostu efektywności logistycznej i handlowej, co przyczyni się do wzrostu importu i eksportu.

Zatwierdzenie lokalizacji terminalu kontenerowego w Świnoujściu przez wojewodę Adam Rudawskiego jest więc kluczowym momentem, który zapowiada nową erę w polskim handlu morskim, z potężnym potencjałem rozwojowym i strategicznym. Projekt ten nie tylko zwiększy przepustowość portową Polski, ale także umocni jej pozycję jako ważnego hubu logistycznego w tej części Bałtyku.

Źródło: ZMPSiŚ

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-przewozy-morskie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski