Zwiększenie eksportu rosyjskiego LNG do Europy

Jak wynika z danych Refinitiv Eikon, dostawy rosyjskiego LNG do Europy wzrosły o 20 proc. w 2022 roku, osiągając poziom około 17 mln ton., co oznacza wzrost o ok. 20 proc. w stosunku do roku 2021, rekompensując częściowo spadek eksportu rosyjskiego surowca przesyłanego gazociągami NS1 i NS2.
Europa zwiększa import morskiego LNG – w obliczu odcięcia dostaw gazu przesyłanego z Rosji gazociągami z powodu głębokiego kryzysu politycznego związanego z inwazją na Ukrainie.
Rosyjski eksport gazu do Europy przesyłany rurociągami spadł w 2022 roku do postsowieckiego minimum, a Unia Europejska ograniczyła import morski rosyjskiego surowca z powodu agresji na Ukrainę.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/popyt-na-rosyjska-rope-na-rynkach-azjatyckich/
Jednocześnie Rosja zwiększyła swój całkowity eksport LNG w 2022 roku o 8,6 proc. do około 33 mln ton (około 45 mld metrów sześciennych), z czego ponad połowa została wysłana do Europy – jak wynika z danych Refinitiv Eikon.
Według Refinitiv Eikon, największy rosyjski producent LNG Novatek zapewnił większość dostaw, wysyłając 20,8 mln ton w systemie Yamal LNG w Arktyce i 700 000 ton z terminalu do skraplania gazu Kriogazu-Vysotsk na Morzu Bałtyckim.
Prowadzony przez Gazprom projekt Sachalin-2 w pacyficznej części Rosji zwiększył dostawy LNG o 11 proc. do 11,2 mln ton w 2022 roku.
Źródło: Reuters

-
Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie

Na Tamizie rozpoczął się nowy etap w komunikacji rzecznej dzięki wprowadzeniu Orbit Clipper – pierwszego w Wielkiej Brytanii w pełni elektrycznego promu pasażerskiego. Jednostka, należąca do operatora Uber Boat by Thames Clippers, rozpoczęła przewozy pasażerskie 5 grudnia, kursując między Canary Wharf a Rotherhithe jako element londyńskiego systemu river bus.
W artykule
Nowy prom Orbit Clipper
Wprowadzenie Orbit Clipper na wschodnim odcinku Tamizy realizuje zapowiedzi operatora sprzed około czterech–pięciu lat dotyczące modernizacji floty i przejścia na bardziej ekologiczne rozwiązania. 5 grudnia 2025 r. jednostka wykonała pierwszy rejs z pasażerami, a obecnie kursuje równolegle z dotychczasowym dieslowskim promem Twinstar, zapewniając ciągłość usługi.

Fot. @MayorofLondon/X Pełne, wyłączne obsługiwanie trasy przez Orbit Clipper planowane jest stopniowo, z docelowym terminem na wiosnę 2026 r. Prom przystosowano do przewozu 150 pasażerów oraz do 100 rowerów. Dwukierunkowa konstrukcja (double-ended) oraz systemy automatycznego cumowania i jednoczesnego wsiadania/wysiadania po obu stronach pozwalają na szybką i sprawną obsługę nabrzeży, skracając czas postoju i poprawiając płynność ruchu na tej popularnej przeprawie.
Połączenie Canary Wharf – Rotherhithe
Orbit Clipper obsługuje kluczowe połączenie pomiędzy północnym i południowym brzegiem Tamizy, szczególnie ważne dla codziennych dojazdów do pracy. Operator zakłada, że nowa jednostka stopniowo zastąpi dotychczasowy prom, oferując wyższy komfort podróży, większą pojemność oraz znaczące ograniczenie wpływu na środowisko dzięki zerowej emisji spalin.
Budowa w Wielkiej Brytanii i wsparcie rządu
Prom Orbit Clipper zbudowano w brytyjskiej stoczni Wight Shipyard Co. Projekt współfinansowano ze środków publicznych za pośrednictwem Department for Transport oraz programu Innovate UK. Jednostka ma około 25 metrów długości i osiąga prędkość maksymalną 12 węzłów.
Nowa jednostka stanowi element szerszej strategii modernizacji floty realizowanej przez operatora, ukierunkowanej na stopniowe ograniczanie emisji generowanych przez promy na Tamizie.
Modernizacja floty i nowe otwarcie w żegludze rzecznej
Zgodnie z deklaracjami operatora, działania te mają prowadzić do znaczącej redukcji emisji. W dłuższej perspektywie zakładana jest redukcja emisji dwutlenku węgla o 50 proc. do 2035 roku oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Równolegle analizowane są możliwości wykorzystania alternatywnych paliw, w tym wodoru oraz metanolu, w innych jednostkach floty.









