Unia Europejska dofinansuje projekt gazociągu Baltic Pipe

Polska spółka Gaz-System i duńska firma Energinet podpisały z unijną Agencją Wykonawczą ds. Innowacji i Sieci (INEA) umowę na dofinansowanie prac projektowych dotyczących gazociągu Baltic Pipe.
Umowę podpisano 24 maja br. podczas Energy Infrastructure Forum w Kopenhadze. To realizacja decyzji państw członkowskich Unii Europejskiej ze stycznia br. o przyznaniu pomocy finansowego dla projektu Baltic Pipe z instrumentu Łącząc Europę.
Jak Gaz-System podkreśla w komunikacie, wsparcie przyznano w oparciu o konkurs grantowy z 2017 r.
Prezes Zarządu spółki Gaz-System Tomasz Stępień podkreślił, że uzyskane wsparcie finansowe z UE potwierdza szczególne znaczenie projektu Baltic Pipe dla wzrostu bezpieczeństwa oraz stopnia dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego, a także budowy zintegrowanego i konkurencyjnego rynku gazu w regionie Morza Bałtyckiego i Europie Środkowo-Wschodniej.
Zobacz też: Finlandia buduje kolejny terminal LNG
– Baltic Pipe to projekt, który pozwoli nam zdywersyfikować nie tylko kierunki, ale i źródła dostaw błękitnego paliwa – powiedział Tomasz Stępień, szef Gaz-System. – Baltic Pipe wraz z rozbudową terminalu LNG w Świnoujściu i w połączeniu z innymi realizowanymi obecnie przedsięwzięciami, w tym w szczególności z budową połączeń międzysystemowych m.in. z Litwą oraz ze Słowacją, to klucz do sprostania wyzwaniom energetycznym Europy Środkowo-Wschodniej i regionu bałtyckiego. Realizacja tych inwestycji spowoduje, że europejski, konkurencyjny rynek gazu będzie wreszcie otwarty dla krajów naszego regionu – dodał.
Gaz-System poinformował, że maksymalna wysokość dofinansowania z Unii dla projektu Baltic Pipe przyznanego firmom Gaz-System i Energinet w ramach podpisanej umowy do 33,1 mln euro.
W listopadzie 2017 r. państwa członkowskie Unii Europejskiej uznały Baltic Pipe za projekt o znaczeniu wspólnotowym (PCI – Project of Common Interest) w zakresie połączeń międzysystemowych na rynku energii państw bałtyckich. Baltic Pipe to strategiczny projekt infrastrukturalny mający na celu utworzenie nowego korytarza dostaw gazu na rynku europejskim. Inwestycja umożliwi transport gazu z Norwegii na rynki duńskie i polskie, a także do klientów w sąsiednich krajach. Główne cele projektu Baltic Pipe to wzmocnienie dywersyfikacji dostaw, integracji rynku gazu, ujednolicenia cen i zapewnienia bezpieczeństwa dostaw przede wszystkim w Polsce i Danii, a w dalszej kolejności w Szwecji, Europie Środkowo-Wschodniej oraz w regionie Morza Bałtyckiego.
Zobacz też: Orlen i Saudi Aramco rozmawiają o współpracy przy dostawach ropy
Podpis: tz

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











