58. rocznica utworzenia 12. Dywizjonu Trałowców

Wczoraj, obchodziliśmy 58. rocznicę powstania 12. Dywizjonu Trałowców, jednego z najważniejszych oddziałów w marynarce wojennej. Dywizjon został utworzony 1 czerwca 1965 roku i od tamtej pory pełni niezwykle istotną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa naszych wód.
W artykule
Jego działania koncentrują się na przeciwdziałaniu zagrożeń ze strony min morskich oraz zapewnieniu niezbędnego zabezpieczenia logistycznego naszych jednostek pływających, zarówno na morzu, jak i w portach.
Historia 12. Dywizjonu Trałowców
12. Dywizjon Trałowców ma długą i bogatą historię, sięgającą roku 1965, kiedy to został oficjalnie utworzony. Od tamtej pory dywizjon odgrywał kluczową rolę w obronie przeciwminowej i bezpieczeństwie na morzu. Znajduje się pod jurysdykcją 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i zdobył sobie reputację jednego z najważniejszych taktycznych oddziałów marynarki wojennej.
Zadania dywizjonu
Głównym zadaniem 12. Dywizjonu Trałowców jest trałowanie, poszukiwanie, wykrywanie i niszczenie min morskich. Dzięki przeprowadzanym operacjom zapewniane jest bezpieczeństwo żeglugi, zarówno cywilnej, jak i wojskowej. Dzięki niezwykłemu wysiłkowi i profesjonalizmowi załóg dywizjonu wiele akwenów morskich zostało oczyszczonych z niebezpiecznych min.
Uroczystości rocznicowe
Zgodnie z marynarską tradycją, uroczystości związane z 58. rocznicą utworzenia 12. Dywizjonu Trałowców odbyły się dziś o godzinie 08:00. Wielka gala banderowa została podniesiona na okrętach dywizjonu, symbolizując hołd złożony historii i osiągnięciom tej jednostki.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/polska-marynarka-wojenna-w-kontekscie-rosyjskiego-zagrozenia/
Podczas uroczystej zbiórki, w której uczestniczyli marynarze, pracownicy dywizjonu oraz zaproszeni goście, przypomniano ważne momenty z historii dywizjonu. Dowódca dywizjonu, komandor porucznik Sławomir Góra, podkreślił również wyzwania, jakie stoją przed dywizjonem w przyszłości.
Wyzwania przyszłości
12. Dywizjon Trałowców stoi obecnie przed wyzwaniem związanym z przyjęciem nowoczesnych jednostek obrony przeciwminowej. W najbliższych latach do składu dywizjonu dołączą nowoczesne jednostki, które będą wymagały odpowiedniego przeszkolenia i dostosowania. Priorytetem jest przygotowanie przyszłych załóg do obsługi tych nowoczesnych jednostek.
Dzięki wprowadzanym zmianom 12. Dywizjon Trałowców staje się jedną z najbardziej perspektywicznych jednostek Marynarki Wojennej. Nowoczesne jednostki umożliwią budowanie gwarancji bezpieczeństwa państwa, zwłaszcza w aspekcie bezpieczeństwa morskiego.
Wyszkolenie i zaangażowanie
Doskonałe wyszkolenie załóg 12. Dywizjonu Trałowców jest jednym z kluczowych czynników jego sukcesu. Podczas krajowych i międzynarodowych ćwiczeń minowych i przeciwminowych, marynarze dywizjonu prezentują swoje umiejętności i profesjonalizm.
Zastępca dowódcy 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, komandor Jarosław Kukliński, podkreśla znaczenie wysokiego poziomu wyszkolenia sił 12. Dywizjonu Trałowców. Przygotowanie załóg do obsługi nowoczesnych jednostek jest kluczowe dla skuteczności działań dywizjonu.
Warto również wspomnieć o Grupie Nurków Minerów, która odgrywa ważną rolę w działalności 12. Dywizjonu Trałowców. Grupa ta jest odpowiedzialna za wydobycie i neutralizację pozostałości po II wojnie światowej na terenie całego kraju. Jej profesjonalizm i skuteczność zostały docenione, czego dowodem jest tytuł „Przodujący Pododdział Marynarki Wojennej” przyznany w 2020 roku przez Dowódcę Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.
Podsumowanie
58. rocznica utworzenia 12. Dywizjonu Trałowców jest doskonałą okazją do podkreślenia znaczenia i osiągnięć tej jednostki. Dzięki swoim działaniom w dziedzinie obrony przeciwminowej i logistycznemu zabezpieczeniu jednostek pływających, dywizjon znacząco przyczynia się do zapewnienia bezpieczeństwa na morzu.
Przyszłość 12. Dywizjonu Trałowców wiąże się z wprowadzeniem nowoczesnych jednostek obrony przeciwminowej, które zasilą jego szeregi w najbliższych latach. Wysoki poziom wyszkolenia, zaangażowanie personelu i profesjonalizm stanowią fundamenty, na których opiera się działalność tej ważnej jednostki Marynarki Wojennej.
Źródło: 8. FOW

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













