Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu APATYTH została przepompowana na statek armatora norweskiego SONGA JADE, którym popłynęła do Naftoportu na rozładunek do zbiorników Grupy LOTOS S.A. W operacji wzięły udział 4 statki – wspomniane 2 zbiornikowce, statek ahts BAZALT, który stabilizował tankowce i trzymał je na holu oraz statek asystujący KAMBR, który również zapewniał osłonę przeciwrozlewową.
Operacje STS wymagają dobrych warunków pogodowych o co szczególnie trudno w okresie jesienno–zimowym, ze względu na często występujące silne wiatry a także sztormy. W czasie takiego przeładunku prędkość wiatru nie może przekraczać 10 m/sek., a wysokość fali 2 m, zaś widzialność musi wynosić co najmniej 1 milę morską.
Operacje STS wykonuje się w LOTOS Petrobaltic S.A. od 2014 roku. Wcześniej każde odpięcie tankowca po jego napełnieniu a następnie transport ropy do portu wiązało się ze wstrzymaniem produkcji na złożu prawie na dwie doby. Przeładunek „ship to ship” nie tylko nie wstrzymuje wydobycia. Unika się dzięki niemu także spadku wydajności i trudnego procesu ponownego rozruchu złoża.
Źródło: Grupa Lotos