8. FOW podpisała porozumienie z Urzędem Morskim w Szczecinie

Dowódca 8. Flotylli Obrony Wybrzeża komandor Włodzimierz Kułagin oraz dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz podpisali porozumienie, w sprawie współpracy w zakresie podnoszenia bezpieczeństwa morskiego w obszarach morskich RP i reagowania w razie niebezpieczeństwa.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie w ramach porozumienia będzie współdziałał  z Dowódcą 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w zakresie ratowania życia ludzkiego na morzu oraz koordynacji akcji przeciwpowodziowych, przeciwsztormowych, i przeciwpożarowych.

Porozumienie zawarte zostało w celu współdziałania w zakresie bezpieczeństwa żeglugi morskiej oraz jej nadzoru i monitorowania, a także korzystania z dróg morskich, portów i przystani. Dokument reguluje  zasady współpracy w zakresie prowadzenia prac podwodnych, wydobywania mienia z morza, ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami oraz zatapianiem odpadów i innych substancji w zakresie nie uregulowanym przepisami prawa.

Źródło: 8. FOW

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.