Norweski armator Rostein AS ze statkiem do przewozu żywych ryb
Opublikowane:
2 grudnia, 2020
Przyszły „Ro Sailor” zostanie przeholowany do Norwegii przez należący do Polskiego Ratownictwa Okrętowego holownik Onyx.
Stocznia Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. dostarczyła norweskiemu armatorowi Rostein AS szósty częściowo wyposażony statek do przewozu żywych ryb.
Nowy norweski fish carrier/well boat zostanie przemieszczony do stoczni Larsnes Mekaniske Verksted AS która dokończy jego wyposażanie. Wykonawcą holowania będzie PRO, specjalizująca się w takich pracach. Do tego celu użyto jednostki AHTS Onyx posiadającej tzw. „uciąg na palu” o wartości 66 ton.
Ten pełnomorski holownik jest nową jednostką armatora gdyż został wcielony do służby w 2015 roku i reprezentuje najwyższy standard wyposażenia m.in. poprzez zastosowanie systemów dynamicznego pozycjonowania.
Zespół holowniczy składający się z Onyx’ a i Ro Sailor’a opuścił gdański port 1 grudnia i z prędkością 8,5 węzła zmierza do portu przeznaczenia. Co ciekawe trasa zespołu biegnie przez duńską cieśninę Limfjorden (oddzielającą półwysep Jutlandzki od wyspy Nørrejyske Ø w wyniku zalania przez morze w 1925 roku łączącego je przesmyku) pozwalającą na znaczne skrócenie trasy rejsu i ominiecie Skagerraku.
Zbudowany według projektu biura konstrukcyjnego Skipskompetanse AS. statek ma długość 79,3 m., szerokość 15,0 m., zanurzenie 5,6 m, tonaż 2999 jednostek, nośność 900 ton. Jego napęd składa się z silnika wysokoprężnego Yanmar 6EY33W o mocy 3360 kW napędzającego jedną śrubę.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.