Poszanowanie środowiska leży u podstaw naszych planów dotyczących terminalu kontenerowego – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich portów Szczecin i Świnoujście. – To dlatego m.in. zdecydowaliśmy, że projekt będzie realizowany na pirsie, czyli nowoutworzonym lądowym obszarze na Zatoce Pomorskiej, z minimalną ingerencją w obecny teren. Jakiekolwiek uciążliwości dla środowiska chcemy ograniczyć do minimum. Ma być ekologicznie i nowocześnie – to nasze priorytety!
Green terminal
Projekt terminalu musi być proekologiczny, uwzględniać minimalny wpływ na środowisko, właśnie w myśl koncepcji green terminal. Kryteria środowiskowe są częścią oceny ofert w postepowaniu ogłoszonym przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Zainteresowani budową i eksploatacją terminalu musza je uwzględnić w swoich propozycjach, które mają złożyć do 28 stycznia 2021 roku.
– Rozwiązania minimalizujące oddziaływanie na florę i faunę, będą bez wątpienia atutem projektów – potwierdza prezes ZMPSiŚ. – Mam na myśli każdy etap realizacji inwestycji, również późniejszą eksploatację terminalu.
Ta dbałość o środowisko dotyczy chociażby stosowanych na terminalu urządzeń przeładunkowych i sprzętu o minimalnym poziomie emisji szkodliwych substancji, ze wskazaniem na zasilanie energią elektryczną.
Energia elektryczna będzie również dostarczana na statek w czasie postoju przy terminalowych nabrzeżach, by wyeliminować szkodliwe emisje pochodzące z silnika i spalinowych agregatów statkowych.
Naturalne ściany
Warto też zwrócić uwagę na specyfikę działalności terminalu, który nie emituje pyłów, nie dymi a z racji lokalizacji ogranicza do minimum wpływ na otoczenie i środowisko naturalne. Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów, która będzie od terminala oddzielona naturalną ścianą lasu.
Sieć kolejowa i drogowa z węzłem Łunowo, łączącym terminal z ekspresową drogą S3 również omijają osiedla mieszkalne.
Oferty składamy do 28 stycznia 2021 roku
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stworzył ogólne ramy terminala przyjaznego środowisku, który docelowo ma osiągnąć zdolność przeładunkową min. 2 mln TEU. Zgodnie z taką koncepcją wybrany podmiot ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki i nieruchomości. Zainteresowani muszą mieć więc na uwadze fakt, iż green terminal jest wpisany w misję tego przedsięwzięcia.
Oferty dotyczące koncepcji, wykonania i eksploatacji głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu należy złożyć do 28 stycznia 2021 r.
Dokumenty do pobrania: http://www.port.szczecin.pl/pl/oferta/glebokowodny-terminal-kontenerowy/procedura/
Źródło: ZMPSiŚ