Kontrakt dotyczy dostaw lekkiego paliwa MGO o zawartości siarki do 0,1% produkcji Grupy LOTOS dla jednostki badawczej Baltica. Dostawy będą odbywały się przez 12 miesięcy, w regularnych odstępach czasu, przy pomocy nowoczesnych autocystern przystosowanych do dostaw na statki.
Właścicielami statku badawczego Baltica są Morski Instytut Rybacki – Państwowy Instytut Badawczy (który jest także armatorem jednostki) oraz Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Oddział Morski w Gdyni. Do głównych zadań statku należą badania oceanograficzne i biologiczno-rybackie na Bałtyku, badania nad funkcjonowaniem ekosystemu Bałtyku oraz badania środowiska Morza Bałtyckiego. Badania oceanograficzne pozwalają określić możliwości połowów oraz uwarunkowań ekologicznych mających wpływ na stan zasobów. Są one ściśle powiązane z międzynarodowymi programami biologicznymi i realizacją Wspólnej Polityki Rybołówstwa Unii Europejskiej. Badania dotyczące bałtyckiego ekosystemu prowadzone są w ramach projektów międzynarodowych i finansowanych przez Komitet Badań Naukowych. Z kolei badania środowiskowe dotyczą zwłaszcza atmosfery nadmorskiej, substancji radioaktywnych i zanieczyszczeń.
– Spółka LOTOS Asfalt konsekwentnie rozszerza obecność na rynku niskosiarkowych morskich paliw żeglugowych. Jako producent i dostawca, spełniamy bardzo rygorystyczne wymagania ekologiczne. Liczę, że dzięki dostawom paliwa LOTOSU przyczynimy się do badań nad ekosystemem Bałtyku. Wolumen kontraktu jest relatywnie niewielki, jednak udowadnia on dbałość o nawet najmniejszego klienta. W tym roku Morski Instytut Rybacki obchodzi jubileusz 100-lecia istnienia, dlatego tym bardziej cieszymy się, że wesprzemy tę najstarszą polską placówkę prowadzącą badania morza i rybołówstwa – mówi Krzysztof Rodzik, członek Zarządu spółki LOTOS Asfalt.
Dział Handlu Paliwami Żeglugowymi LOTOS Asfalt sprzedaje paliwo morskie o zawartości siarki do 0,1% – paliwo lekkie MGO oraz paliwa z grupy ULSFO (RMD80 i RME180). Naturalnym uzupełnieniem oferty spółki jest LNG – skroplony gaz ziemny. Odbiorcami oferowanych produktów są statki zawijające do polskich portów – promy, kontenerowce, masowce oraz inne wyspecjalizowane jednostki pływające. Wolumen dostarczonych w ubiegłym roku paliw morskich oscylował na poziomie 120 tys. ton. Warto dodać, że przełożyło się to na około 2 tys. dostaw paliw na statki.
W ostatnim czasie spółka LOTOS Asfalt podpisała także umowy o kontynuacji współpracy z Polską Żeglugą Bałtycką w zakresie dostaw niskosiarkowych paliw. W listopadzie 2020 r. spółka przeprowadziła też pierwsze bunkrowania statków skroplonym gazem ziemnym LNG w portach Szczecin i Police, podległych Urzędowi Morskiemu w Szczecinie.
Poza paliwami żeglugowymi, LOTOS Asfalt oferuje klientom szeroką gamę asfaltów: drogowych, modyfikowanych MODBIT, przemysłowych i specjalistycznych. Ostatnimi laty spółka wprowadziła na polski rynek budownictwa drogowego nowatorskie produkty: asfalty modyfikowane z dodatkiem gumy (MODBIT CR), asfalty drogowe WMA oraz asfalty wysokomodyfikowane MODBIT HiMA do budowy nawierzchni długowiecznych. Spółka stale poszerza zakres swoich możliwości poprzez innowacyjny rozwój swojej oferty, dlatego oprócz działalności produkcyjnej prowadzonej w Gdańsku, wykorzystuje potencjał zakładów produkcyjnych w Jaśle oraz Czechowicach-Dziedzicach do produkcji bogatego asortymentu asfaltów specjalnych. W ramach zakładu produkcyjnego EFRA w Gdańsku spółka prowadzi na rzecz Grupy LOTOS pogłębiony przerób ropy naftowej.
Źródło: Lotos