Wzrosty zauważalne są w prawie wszystkich grupach towarowych. Liderem miesiąca pod względem przeładowanej ilości była ruda, w górę o blisko 154 proc. W styczniu br. w portach obsłużono masowce z rudą żelaza, rudą manganu i koncentratem cynku.
Dalej na wysokim poziomie utrzymują się przeładunki zbóż. Wzrost o 36 proc. wobec stycznia zeszłego roku. Porty obsłużyły w imporcie statki ze śrutą sojową oraz w eksporcie z pszenicą do Hiszpanii i Maroka oraz na Litwę.
Dzięki większemu importowi nawozów, kruszyw i metanolu oraz eksportowi smoły, paku, złomu, szkliwa sodowego i kwasu siarkowego, inne masowe zakończyły styczeń br. z dwucyfrowym wzrostem (+23 proc.) w porównaniu do stycznia 2020.
W przypadku drobnicy, wzrost w styczniu br. o 4,2 proc. W tym na plusie o prawie 7 proc. drobnica promowa. Więcej było też drobnicy konwencjonalnej – aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych i bloków granitowych.
W styczniu br. wzrosły też o jeden procent przeładunki węgla w porównaniu do tego samego miesiąca ub. roku. Porty obsłużyły dziewięć dużych masowców z węglem i koksem, w tym import z Australii oraz eksport do Indii, Hiszpanii, Danii i Francji.
Lepszy wynik za styczeń br. zanotowano też w przeładunkach kontenerów, w górę o 10,2 proc. wobec stycznia ub. roku.
Jedynie paliwa zakończyły styczeń br. na minusie. Było ich mniej o 26,1 proc. w stosunku do stycznia 2020.
Od blisko roku porty pracują w cieniu pandemii koronawirusa. Od jesieni ubiegłego roku przeładunki systematycznie rosną wracając do poziomu z okresu przedpandemicznego. We wrześniu i październiku 2020, licząc rok do roku, przeładowano towarów więcej o 8 proc., w listopadzie +4,4 proc., z kolei w grudniu +7,5 proc. W efekcie przeładunki są realizowane na poziomie zbliżonym do planowanego. Wpływa na to uniwersalny charakter obu portów, realizujących obsługę ładunków w szerokim zakresie.
Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany będzie terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa (drogi i kolej) łączące porty z ich zapleczem. Przedsięwzięciem, które z pewnością znacząco zmieni oblicze obu portów oraz wpłynie na życie gospodarcze regionu będzie głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu.
Źródło: ZMPSiŚ