Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Ministerstwo Obrony Rosji ogłosiło, że od przyszłego tygodnia do października 2021 roku zamknie wody Cieśniny Kerczeńskiej, która łączy Morze Czarne z Morzem Azowskim. Cieśnina zostanie zamknięta dla żeglugi okrętów wojskowych i jednostek obcych państw.
Posunięcie to ma miejsce w obliczu rosnących napięć w regionie, a kraje G7 domagają się od Rosji zaprzestania prowokacji i deeskalacji napięcia na Ukrainie.
Na początku tego tygodnia Rosja ostrzegła USA, aby trzymały się z dala od tego obszaru „dla własnego dobra” po tym, jak administracja Bidena oświadczyła, że zamierza wysłać dwa okręty US Navy na Morze Czarne.
Administracja Bidena wycofała okręty z wejścia na Morze Czarne po tym, jak nasiliły się walki między separatystami ukraińskimi wspieranymi przez Rosję. W wyniku najnowszego posunięcia Rosji, wszystkie ukraińskie statki niehandlowe i okręty wojskowe będą miały zakaz przejścia przez Cieśninę Kerczeńską przez sześć miesięcy, co spowoduje blokadę ukraińskich portów w Mariupolu i Berdiańsku jak również uniemożliwi okrętom dotarcie do tych dwóch miast w celu udzielenia wsparcia.
W 2003 roku Ukraina i Rosja podpisały traktat o współpracy w zakresie wykorzystania Morza Azowskiego i Cieśniny Kerczeńskiej, zgadzając się na wspólne korzystanie z wód w tym regionie. Traktat zezwala ukraińskim i rosyjskim jednostkom na przepływanie przez Cieśninę Kerczeńską i Morze Azowskie oraz wpływanie do portów docelowych.
Tego typu działania Federacji Rosyjskiej są kolejną próbą, z pogwałceniem norm i zasad prawa międzynarodowego, uzurpowania sobie suwerennych praw Ukrainy jako państwa nadbrzeżnego, ponieważ to Ukraina ma prawo do regulowania żeglugi na wodach Morza Czarnego – oświadczyło ukraińskie MSZ w wydanym w czwartek oświadczeniu.
W oświadczeniu napisano również, że krok ten jest rażącym naruszeniem prawa do wolności żeglugi, gwarantowanego przez Konwencję Narodów Zjednoczonych o prawie morza. Zgodnie z konwencją, Federacja Rosyjska nie powinna utrudniać lub zakłócać przejścia tranzytowego przez cieśninę międzynarodową do portów na Morzu Azowskim.
Podpis: MD