Firma Shoei Kisen Kaisha Ltd. oświadczyła w piątek, że poprosiła właścicieli ładunków o udział w odszkodowaniach w ramach formuły prawnej znanej jako awaria wspólna. System podziału szkód jest często stosowany w wypadkach morskich objętych ubezpieczeniem. Władze firmy poinformowały, że powiadomiły właścicieli kontenerów znajdujących się na statku, aby przejęły na siebie część żądanego odszkodowania, szacowanego na około 916 milionów dolarów.
W tym miesiącu właściciel statku poinformował o negocjacjach z władzami egipskimi w sprawie odszkodowania. Kontenerowiec Ever Given, jest aresztowany na Great Bitter Lake, Wielkim Jeziorze Gorzkim w połowie drogi między północnym a południowym końcem kanału, w celu przeprowadzenia inspekcji. Jednostka ma pozostać na Jeziorze Gorzkim do zakończenia śledztwa i wypłaty odszkodowania.
Firma odmówiła ujawnienia szczegółów negocjacji z zarządem Kanału, w tym kwoty pokrywanej przez ubezpieczyciela oraz wnioskowanej wysokości udziału właścicieli statków w kosztach.
23 marca Ever Given był w drodze do holenderskiego portu w Rotterdamie, kiedy bardzo silny, porywisty wiatr, uderzył w gigantyczny statek tak mocno, że nie był on w stanie zareagować wystarczająco szybko, po czym uderzył w brzeg kanału z prędkością 12 węzłów. Zdarzenie to miało miejsce około 6 km na północ od południowego wejścia, w pobliżu miasta Suez.
Długa akcja ratunkowa przeprowadzona przez flotę holowników, wspomagana przez przypływ, uwolniła ogromny kontenerowiec Ever Given. Statek po sześciu dniach, który pływa pod panamską banderą i jest własnością firmy Evergreen Marine Corporation zakończył kryzys i wznowił żeglugę na Kanale Sueskim.
Właściciel kontenerowca poinformował o dobrym stanie zdrowia 25 indyjskich członków załogi kontenerowca, którzy nadal znajdują się na pokładzie. Załoga ma wystarczającą ilość żywności, w tym świeże owoce i warzywa, oraz wodę pitną.
Zablokowanie kanału zmusiło niektóre statki do obrania dłuższej alternatywnej trasy wokół Przylądka Dobrej Nadziei na południowym krańcu Afryki, co spowodowało dodatkowe koszty. Setki innych statków czekały na miejscu do czasu odblokowania kanału.
Blokada, która wywołała obawy o braki w zaopatrzeniu i rosnące koszty dla konsumentów, dodatkowo obciążyła przemysł żeglugowy, już i tak znajdujący się pod presją pandemii koronawirusa.
Podpis: MD