28 sierpnia, największy pod względem pojemności, kontenerowiec na świecie, zakończył swoje pierwsze przejście przez Kanał Sueski. Ze względu na duże rozmiary statku oraz fakt, że był to jego dziewiczy rejs, zwróciło to szczególną uwagę oraz wymagało specjalnej obsługi ze strony władz Kanału Sueskiego.
Ever Ace należący do Evergreen Line, przepłynął kanał w kierunku północnym w sobotę. Przy pojemności 23 992 TEU jest to największa pojemność spośród wszystkich kontenerowców, czyli o około 30 TEU więcej niż HMM Algeciras i jego siostrzane statki, które przepływają przez kanał od 2020 roku. Podobnie jak Ever Given, inny kontenerowiec z tej samej floty, który stał się sławny z powodu utknięcia na dnie kanału wiosną, a także pozostałe statki HMM, nowy Ever Ace ma 460 metrów długości. Niemniej nowy statek, o szerokości 70 metrów, jest jednak o 1.7 metra szerszy niż Ever Given i o 0,7 metra szerszy niż inne statki HMM.
Według władz Kanału Sueskiego, zgodnie z procedurami obowiązującymi dla dużych statków, a w szczególności podczas ich dziewiczego rejsu, do manewrowania statkiem wysłano głównych pilotów. Ponadto, grupa doświadczonych pilotów oraz holownik zostały przydzielone do zapewnienia dodatkowego wsparcia nawigacyjnego, podczas gdy główne biuro ruchu i stacje przewodników monitorowały postępy Ever Ace podczas tranzytu.
Generał-porucznik Rabie, szef Suez Canal Authority, wykorzystał okazję, aby podkreślić dobrą współpracę pomiędzy SCA i Evergreen. Wiosną pomiędzy kanałem a linią żeglugową doszło do przedłużającego się sporu, w wyniku którego Ever Given został zatrzymany do czasu osiągnięcia porozumienia w sprawie odszkodowania. SCA początkowo złożyło pozew przeciwko armatorowi Shoei Kisen na około 900 mln dolarów odszkodowania, ale później zredukowało je do kary w wysokości 550 mln dolarów, płatnej w ratach.
Jednakże ten weekend SCA zwróciło uwagę na swoje długotrwałe relacje z Evergreen. Urząd podkreślił, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przez kanał przepłynęło około 210 statków Evergreen reprezentujących ponad 31 milionów ton. W samym tylko 2021 roku przez kanał przepłynęło 145 statków należących do linii żeglugowej o łącznym tonażu netto 22 milionów ton.
Kapitan Yang, dowódca Ever Ace, podziękował SCA za współpracę z pilotami mającą na celu zapewnienia bezpiecznego i pewnego przejścia statku. Ever Ace płynie do Rotterdamu, a jego pierwsze zawinięcie do tego portu zaplanowano na 4 września. Jest to pierwszy z 12 statków klasy A budowanych dla Evergreen.
W sobotę, podczas tego samego konwoju w kierunku północnym, SCA odnotowało kolejne pierwsze wydarzenie. Po raz pierwszy przepłynął kanał, statek organizacji pozarządowej Global Mercy, który jest największym pływającym szpitalem cywilnym. Zbudowany w Chinach statek został niedawno przekazany Stena RoRo, która to kompania będzie nim zarządzać na zlecenie organizacji pozarządowej. Obecnie statek płynie na Maltę w celu przeprowadzenia koniecznych dostaw. Organizacja pomocowa planuje zakończyć wyposażanie i szkolenie załogi przed rozpoczęciem pierwszej misji Global Mercy w 2022 roku.

Autor: MD
