Realizacja takiego projektu stała się możliwa dzięki podpisaniu w 2019 roku ramowej umowy międzyrządowej pomiędzy Ukrainą a Francją. Umowa daje możliwość kredytowania przez rząd francuski i banki europejskie budowy okrętów we francuskich stoczniach do wartości 136,5 mln EUR. Możliwe jest też finansowanie wspólnych projektów budowanych na Ukrainie.
Co ciekawe ukraiński podmiot umowy, dotychczas był znany głównie z działalności w dziedzinie produkcji rolniczej oraz dostaw maszyn dla tej gałęzi przemysłu. Jednak fakt użytkowania przez Nibulon własnej floty statków transportowych oraz posiadanie własnej stoczni w Mikołajewie oraz budowa portu w Chersoniu, sprawiają ze firma ta posiada bogate doświadczenie w branży stoczniowej. Dla Ukrainy ważna była kwestia lokalizacji i zaangażowania ukraińskich firm w produkcję. Zgodnie z umową, dostawa pierwszego kutra ma się odbyć wiosną w Odessie. Planuje się, że jednostka zostanie zwodowana 9 grudnia. W styczniu 2022 roku załoga okrętu przejdzie specjalne szkolenie z załogą francuską.
Ukraińska Straż Przybrzeżna otrzyma 20 łodzi FPB 98, z których 15 zostanie zbudowanych we Francji, a pozostałe pięć na Ukrainie. Kuter patrolowy OCEA FPB 98 o długości 32 metrów posiada załogę składającą się z 13 marynarzy i charakteryzuje się maksymalną prędkością 30 węzłów, oraz zasięgiem 1200 mil morskich przy 12 węzłach.
Oprócz wspomnianego zamówienia, francuska firma prowadzi już rozmowy na temat podpisania dwóch dużych kontraktów na produkcję okrętów w kooperacji z ukraińską firmą Brig.
Autor: TW