Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Japonia i Chiny utworzą gorącą linię komunikacji wojskowej. W tle spór o wyspy

Japonia i Chiny uzgodniły utworzenie gorącej linii komunikacji wojskowej – ogłosił w poniedziałek japoński minister obrony Nobuo Kishi po rozmowie ze swoim chińskim odpowiednikiem Wei Fenghem. Poruszono m.in. temat spornych wysp na Morzu Wschodniochińskim.

Po wideokonferencji Kishi powiedział dziennikarzom, że kluczowe dla bezpieczeństwa Japonii są również pokój i stabilność w Cieśninie Tajwańskiej, a Tokio będzie bacznie obserwowało rozwój sytuacji w tej cieśninie.

„Potwierdziliśmy, że wczesne utworzenie gorącej linii łączącej japońskie i chińskie władze wojskowe jest ważne” – oświadczył na konferencji prasowej japoński minister.

Kishi dodał, że w rozmowie z Weiem wyraził „skrajnie poważne zaniepokojenie” działaniami okrętów chińskiej straży przybrzeżnej wokół kontrolowanego przez Tokio bezludnego archipelagu na Morzu Wschodniochińskim, do którego Chiny roszczą sobie pretensje. Japończycy nazywają te wyspy Senkaku, a Chińczycy – Diaoyu.

Według chińskiego ministerstwa obrony Wei powiedział Kishiemu w kontekście sporu o wyspy, że Chiny będą „stanowczo bronić swojej suwerenności terytorialnej, jak również praw i interesów na morzach”. Jego zdaniem Chiny i Japonia powinny „wspólnie zarządzać ryzykiem i je kontrolować”, skupiając się na ogólnej sytuacji w relacjach dwustronnych.

Była to pierwsza rozmowa obu ministrów od grudnia 2020 roku; trwała około dwóch godzin – podała japońska agencja prasowa Kyodo.

Japonia jest jednym z najważniejszych sojuszników Stanów Zjednoczonych w Azji, ale łączą ją z Chinami silne więzi gospodarcze. W ostatnich miesiącach Tokio stara się zacieśnić relacje z Waszyngtonem i partnerami europejskimi, by równoważyć rosnące wpływy ekonomiczne i wojskowe Chin w regionie.

Japońskie władze wielokrotnie protestowały przeciwko wtargnięciom chińskich okrętów na wody otaczające wyspy Senkaku i oskarżały Pekin o próbę jednostronnej zmiany statusu quo na morzu. Według źródeł agencji Kyodo Tokio i Waszyngton stworzyły też niedawno wstępną wersję planu wspólnych działań wojskowych na wypadek konfliktu zbrojnego pomiędzy siłami Chin kontynentalnych i Tajwanu.

Autor: Andrzej Borowiak/PAP

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.

    W centrum uwagi – bezpieczeństwo ludzi na morzu

    Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.

    Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.

    Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.

    To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.

    Wnioski z ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25

    Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.

    Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.

    Systemy bezzałogowe w działaniach ratowniczych

    Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.

    Bilans działań: 415 akcji w 2025 roku

    Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.

    Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.

    Wspólna odpowiedzialność

    Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.

    Źródło: COM-DKM