Enter your email address below and subscribe to our newsletter

HHI zbuduje dwie nowe korwety dla Filipin

Południowokoreański Hyundai Heavy Industries (HHI), podpisał 28 grudnia kontrakt na budowę dwóch korwet o wyporności 3200 ton dla Filipin o wartości 28 mld PHP (tj. około 555 mln USD).

HHI dostarczy obie jednostki zgodnie z wymaganiami Filipin do 2026 roku. Dla HHI jest to kolejny kontrakt z Filipinami czyniący z niego głównego dostawcę nowych nawodnych okrętów bojowych tego państwa. Poprzednia umowa z 2016 roku dotyczyła nabycia 2 fregat typu Jose Rizal. Zawierając obecną, HHI wykazał konkurencyjność technologii budowy okrętów wojennych i oraz korzyści współpracy obronno-przemysłowej między Republiką Korei a Filipinami. 

Ze względu na COVID-19, ceremonia podpisania kontraktu odbyła się online. W spotkaniu uczestniczyły delegacje Departamentu Obrony Narodowej i Marynarki Wojennej Filipin oraz przedstawiciele Hyundai Heavy Industries. 

Nowa korweta będzie wielozadaniowym okrętem nawodnym o wyporności 3200 ton, długości 116 m i szerokości 14,8 m. Prędkość maksymalna wyniesie 25 węzłów, prędkość ekonomiczna 15 węzłów, a zasięg 4500 NM. Korweta ma posiadać szesnastokomorową wyrzutnię pionowego startu, osiem wyrzutni pocisków przeciwokrętowych, system artyleryjski bliskiego zasięgu kalibru 35 mm, armatę kalibru 76 mm, dwie trójrurowe wyrzutnie torped, oraz radar wielofunkcyjny z anteną AESA. 

Dwie będące w służbie filipińskiej fregaty typu Jose Rizal bazują na projekcie fregaty HDF2600 (o długości 107 m. i wyporności 2600 t.), podczas gdy nowe korwety mają bazować na większym i silniej uzbrojonym projekcie HDC3100 (o długości 115 m. i wyporności 3100 t.). Nowe korwety, będą minimalnie większe (długość 116 m., szerokość 14,8 m. i wyporność 3200 t.) i zostaną prawdopodobnie wyposażone w pociski ziemia-powietrze VL Mica produkcji MBDA oraz pociski przeciwokrętowe C-Star produkcji LIG Nex1.

W filipińskim postępowaniu swoje oferty złożyły też Turcja Francja i Holandia odpowiednio z projektami MilGemGowind Sigma.

Autor: TW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.

    W centrum uwagi – bezpieczeństwo ludzi na morzu

    Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.

    Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.

    Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.

    To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.

    Wnioski z ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25

    Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.

    Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.

    Systemy bezzałogowe w działaniach ratowniczych

    Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.

    Bilans działań: 415 akcji w 2025 roku

    Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.

    Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.

    Wspólna odpowiedzialność

    Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.

    Źródło: COM-DKM