Wielka Brytania i Francja rozwijają projekt przyszłej rakiety przeciwokrętowej 

Dzięki podpisaniu porozumienia rządowego i powiązanych kontraktów między francuską i brytyjską agencjami zakupów uzbrojenia, Director Générale de l’Armement (DGA) i Defence Equipment & Support (DE&S), Wielka Brytania i Francja potwierdziły chęć kontynuacji badań pozwalających na ograniczenie ryzyk dla programu Future Cruise / Anti-Ship Weapon (FC/ASW).
Eric Beranger, dyrektor generalny MBDA, powiedział: „Program FC/ASW jest przykładem znaczenia zintegrowanego modelu „One MBDA”. Łącząc technologie, potencjał przemysłowy i finansowanie ponad granicami państw, zapewniamy naszym państwom unikalne i zaawansowane zdolności. Kontynuacja badań dotyczących redukcji ryzyka, po zakończeniu fazy koncepcyjnej FC/ASW, świadczy o stałym zaufaniu rządów obu naszych krajów do MBDA.
W projekcie wykorzystamy nasze stałe francuskie/brytyjskie centra kompetencyjne. Wzmocnienie portfolio produktów MBDA o nowe systemy rakietowe do uderzeń głębokich i zwalczania okrętów, pozwoli firmie oferować naszym siłom zbrojnym, których satysfakcja stanowi dla nas priorytet, najnowocześniejsze rozwiązanie dopasowane do ich wymagań i wszystkich istniejących lub przyszłych potrzeb operacyjnych”.
Badania nad redukcją ryzyka będą koncentrować się na skoordynowanym opracowywaniu programu oręża nowej generacji służącego, do uderzeń na dalekich dystansach i ciężkiej rakiety przeciwokrętowej. W ich trakcie ocenie poddane zostaną dwie uzupełniające się koncepcje rakiet, które mają zostać wdrożone do użytku pod koniec dekady: pocisku poddźwiękowego o obniżonej wykrywalności i bardzo zwrotnego pocisku naddźwiękowego.
Koncepcje te mają spełnić wymagania Francji i Wielkiej Brytanii, zapewniając zdolność do skutecznego zwalczania zagrożeń na lądzie i morzu, celów umocnionych i systemów obrony przeciwlotniczej, na bardzo dużych dystansach i w środowisku coraz silniej nasyconym środkami obrony.
FC/ASW uzupełni portfolio istniejących produktów MBDA, które wciąż są rozwijane w celu dostosowania do nowych zagrożeń.
Źródło: MBDA

Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











