Hiszpania przejęła jacht rosyjskiego oligarchy objętego sankcjami

Hiszpańskie służby przejęły w porcie w Barcelonie jacht należący do rosyjskiego oligarchy Siergieja Czemiezowa, który został objęty amerykańskimi i unijnymi sankcjami w związku z inwazją Rosji na Ukrainę – poinformował w poniedziałek premier Hiszpanii Pedro Sanchez.
Według władz portu w Barcelonie, na które powołują się w poniedziałek hiszpańskie media, m.in. portal Infolibre, zarekwirowana tymczasowo jednostka o długości 85 metrów to “Valerie”. Jej wartość szacowana jest na 140 mln dolarów.
Jacht został przejęty na mocy decyzji urzędników hiszpańskiego ministerstwa transportu.
Dziennik “ABC” przypomniał, że oligarcha jest bliskim współpracownikiem prezydenta Rosji Władimira Putina jeszcze z czasów służby w strukturach KGB. Od kilku lat Czemiezow stoi na czele rosyjskiej zbrojeniowej korporacji Rostec.
W poniedziałkowym wywiadzie dla telewizji La Sexta premier Sanchez przypomniał, że tymczasowe przejęcie jachtu Czemiezowa to pierwsza tego typu akcja w tym kraju. Zapowiedział kontynuowanie “wdrażania sankcji wobec rosyjskich oligarchów”.
Czemiezow wraz z rodziną znalazł się w marcu także na liście sankcyjnej władz USA w związku z rosyjską agresją na Ukrainę. Na tej samej liście umieszczono też m.in. rzecznika Kremla Dmitrija Pieskowa oraz powiązanego z tzw. grupą Wagnera Jewgienija Prigożyna.
Autor: Marcin Zatyka/PAP

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









